Citat:

Skrevs ursprungligen av Force9
Jag kan säga att jag, rent professionellt, uppskattar att Telia, BBB, Tele2 och Chello alla har spärrat port 25 i deras bredbandsnät.

Under Sobig.f stormen stoppade våra mailservrar drygt 2 miljoner meddelanden om dagen. Vi var tvungen att höja bandbredden till kontoret för att hantera trafiken. Dessa meddelanden kom huvudsakligen från virusdrabbade wintel-datorer i ovanstående bredbandsnät.

Denna situation kommer inte uppstå igen!

men vad är detta för skit snack!

1.det går fortfarande då in mail på port 25 bara ut som är spärrat!

2. telia,bostream .m. har öppet bara BBB o (chello) änså länge stängt ner port 25 för utåtgående trafik (telia öppnade sin efterfolk hade klagat mycket)

3. när du går igenom deras smtp istället så kan virus gå över den hur lätt som helst!
jag ahr fått ganda virus från en BBB kund som skickat genom deras smtp = det fortsätter med virus som inte har inbyggd smtp (bara dom som bli stoppade)

4.BBB finns i olika spam listor som spamcop (försvinenr automaiskt efetr 48 timmar om dom inte fått in nya raportet) men det kommer in lite då och då

5.ericsson ,scania m.m. använder spamcop = att du som BBB kund inte kan maila ditt ibalnd har du tur så kan du få iväg ett mail när dom inte ligger på listan kanske!

6.dom har begrännsin på 10 MB per mail (7 mb + mime)
så man kan inte skicka så stora man vill längre till polarens Mail server

7.hur ska dom vet vad som är spam ? när dom enligt lag inte får gå in i mailen och kolla!
dom måste som idag vänta på en abuse anmälan
så ingen skilland i dag och förut när nån spammar m.m.
enda att det stoppar dessa virus som har inbyggda smtp !

jag har autosvar på

i min mailserver på mitt konto men så fungerar inte det tyvärr nått mera pga BBB

ringde och klagade nyss kommer ringa varje dag och klaga nu tills dom häver detta löjliga stängning av port 25!

som inte hjälper ett dugg!!!

mera........

kan berätta en sak som är ganska roligt hur dålig deras mail server skydd är

jag fick virus från en BBB användare i går genom BBB 's SMTP
och den stoppade inte det alls (ganda viruset)

men (urklippt från BBB's forum!)
*********************************************
Jag skickade ett brev till support@bredband.com via B2's smtp server, jag fick detta tillbaka:

Virusscannern misslyckades med att analysera följande meddelande:
Till: supportb2@localhost
Ämne: Re: Trk # 122900-0004 Fwd: Trk # 119317-0004 Idioti
Datum: Mon Dec 15 19:30:25 2003
De delar av meddelandet som inte kunde analyseras har inte blivit
levererade. Om ni använder Microsoft Outlook rekommenderas att ändra
meddelandeformatet från "RTF" till "HTML" alternativt "oformaterad text".

Virusscannern genererade följande meddelande:
MailScanner: Kunde inte analysera meddelande

--
MailScanner
www.mailscanner.info

/Rookie
************************************************

det stoppade hans mail för det inte kände igen det men lät Ganda viruset igenom till min mailserver

vilken skit spam/virus motor dom har på BBB

och

och dom ska ju ha smmarbete med telia m.m. väl sa väl VD'n för BBB, att det här är ett sammrbete mellan olika isp

så deras sammarbete med telia ,m.m. skulle jag vilja se,

BBB stänger,
dom andra säger att dom ska stänga men gör inte det (telia)

ser ju bra och rättvist ut mellan alla vi användare!
dom (telia,bostream) kan skicka hur dom vill och vi(bbb) är begrännsade m.m.

trodde dom hade sammarbete men hade väl fel
tyckte jag har läst det ändå att VD sa det men han ljög väl som vanligt!

vad är det för sammarbete om inte alla gör sin del att stoppa spamet (som itne blir stoppat ändå för det kommer inte från sverige ändå) ?
blir som EMU vissa kan göra som dom vill och dom andra får hålla sig till kontrakten/avtalen/överelsekommelserna

//crisun