Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Steephill

Steephill

Medlem
  • Registrerad 2001-08-09
  • Senast aktiv 2010-07-09
  • Antal inlägg 262

Foruminlägg

De senaste inläggen Steephill har skrivit i forumet.

Vi kör AoE II lokalt med en B/W G3 300 MHz, en G3-uppgraderade äldre burk nu på 400 MHZ, en iBook på 466 MHz och en 933 MHz G4 det funkar bra. NB B/W G3 300 MHz hostade senast. Eftersom vi har långsammare datorer så kör vi inte med 200 i population och map satt som Giant, det blir för laggigt en bit in i spelet. Men 100+ i population och map för 6-8 spelare funkar bra.

I går fortsatte vi ett spel vi startade i förrgår, sic!, det går att spara multiplayerspel. Det finns också restorfunktion om spelet hänger sig. Samt att man kan spela lokalt, samtidigt som man bjuder in någon vi Internet, har testat och det funkar.

Age of Empires II http://www.macsoftgames.com/products/age2/MacSoft-Age2-page.html är väldigt populärt bland min grabbs polare, 12-åringar och har varit så ett tag. Fördelen är att man kan uppskatta det som vuxen, i alla fall jag=)

Blizzard släpper sina spel på hybridskivor med en Mac och en Windowsutgåva. Vilket gör att man kan finna spel som WarCraft, WarCraft II, StarCraft; Diablo I & II väldigt billigt. Samt att man kan hitta spel till mac på Windowsavdelningen. Dessutom fungerar spelen i nätverk mellan Mac och Windowsdatorer.

Tiger Woods PGA TOUR© 2005 har börjat skeppas till kunder nu. En bekant i USA har fått spelet.

För dig som gillar att spela datorgolf, typ PGA eller Links i någon utgåva på Mac så kolla in Links Golf Community (LGC). Det är mest amerikaner med, men vi är några svenskar samt andra spridda över hela klotet

Vi har både ladder och turneringar, trevlig anda och glimten i ögat. Välkomna!

Ursprungligen av Rayden:

Strategi: Rise of Nations
Age of Mythology.
Strategi/Action: Worms 3D.

De tre spelen är bra, men tyvärr är systemkraven över 400 MHz:(

Ni är lite låga på minne, med tanke på att ni kör OS X, men här kommer några förslag:

Strategi: Age of Empires II http://www.macsoftgames.com/products/age2/MacSoft-Age2-page.html

StarCraft http://www.macgamer.com/features/?id=692 finns OS X uppdatering

Golf: Links CE http://www.gamedb.com/ssps/0/8/00033

Om ni kan boota i OS 9?

BilRacing: 4x4 http://insidemacgames.com/reviews/view.php?ID=64

Båtracing: WaterRace http://insidemacgames.com/reviews/view.php?ID=167

Olika demo finns på http://www.macgamefiles.com/

GameRanger är en mötesplats om man vill spela mot flera, nb språket på GR är _bedrövligt_ annars ett bra ställe att spela på http://www.gameranger.com/

Tjena Andreas

Feral har startat "System selector" http://www.feralinteractive.com/?game=&section=support&language=svensk, följ länken och klicka på System selector. Så kan du se vilka av Ferals spel din hoj pallar.

Glad sommar!

Ursprungligen av barnholdt:

Nu när det blir Intel i kommande maskiner vad kommer ni då göra som även spelar en del?

Kommer ni köpa en ny Mac med Intel cpu efter som att ppc spel för OS X troligen kommer dö ut helt innom ett tag eller kommer ni köpa en billig PC och fortsätta använda eran nuvarande mac till nytto saker?

Jag kommer nog köpa ny PM inom det närmaste året, dvs utan Intel cpu. Varför?

1. räknar med att Intel cpu till PM kommer under 2007, typ SF 2k7 i januari
2. då kommer det nog släppas spel för PM ppc fram till 2010
3. om jag skaffar ny mac 2006, så är det dags igen 2010:)
4. sedan har jag ett gäng spel för ppc som håller ett tag till, så varför rusa?:D
5. för mycket virus et al under wintel just nu för att jag skulle köpa det OS:et.
6. Kör istället de spel jag saknar på Mac på min PS2:a

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Laggar fett med rätt så usla grafikinställningar med 1.5Ghz G4, 2GB ram, och Radeon 9000.. Så, systemkraven är VERKLIGEN något att gå efter.

Och det är sjukt buggigt. Krashar hela tiden för mig.

Från Aspyrs support sida:

When you run The Sims 2 for the first time, the game will automatically configure its graphics options based on your machines specifications. If the game performance seems choppy or sluggish, there are a few things you can try to improve this:

Make sure your computer meets the game's system requirements (see above). If you do not meet these requirements, the game is unlikely to run acceptably.

The number of Sims you have on your lot is one of the biggest factors in determining performance. Lots with low numbers of Sims (4 or less) will run more smoothly than lots with many Sims (8+).

In the game, go to the Graphics/Performance Options panel. Reducing or turning off options will improve the game's performance. Reflections and Screen Size are the options that will affect your frame rate the most, followed by Shadows and Lighting.

Quit all other applications while running the game.

Some large showcase lots in the game (like 1 Wright Way in Pleasantview) may be slow when scrolling around. Frame rate should pick up considerably when the camera stops moving and you are interacting with the Sims.

Be sure you are running the game without the roof turned on (the Home and End keys cycle through the available wall modes) and with walls set to Cutaway or even Walls Down.

Make sure the camera is on the same floor as the action you are trying to watch.

Reduce the number of objects on the lot - this includes house features like pillars and windows, furnishings and even landscaping. Trees are especially hard on frame rates.

Run the game in fullscreen as opposed to windowed mode.

Do not use custom meshes for your Sims (hair, clothing, etc. - available as downloads on Sims fan sites) or custom objects. Some are very hard on game performance and they are also not supported by either EA or Aspyr.

Ursprungligen av Homy:

Jo, läste om artikeln igår på IMG. Trots den oklara framtiden låter det här bra:

"I've clearly got a ton of work to do in the next year to get past, current and future games ready for x86 Macs"

Aspyr planerar tydligen att porta alla sina populära titlar till Intel-Macarna. Å andra sidan skulle man också kunna tolka det som att de inte kommer att stödja PPC särskilt länge.

jmf från samma artikel:

"However, in the short-term the move to x86 will add some additional work. For starters, the PowerPC Macs currently make up 100% of the Macs for which software is sold. (Someone prove me wrong and show me software that is still sold to 68k Mac users.) In looking back, the transition from 68k-based Macs to PowerPC-based Macs took roughly 4 years start to finish. PowerMacs were introduced (and started shipping) in March 1994. By 1998, most software vendors had finally discontinued 68k versions of their software. In 1998, Mac OS 8.5 was the first MacOS to require a PowerMac. If it takes 4 years from shipping for most current Mac users to get off the PowerPC platform and Apple is one year away from shipping it's first x86-based Mac, then we're looking at roughly 5 years before Mac developers kill PowerPC versions for good. Likely it'll happen sooner, particularly for demanding software like games, but the transition will still be measured in years.".

Vilket talar för att vi kommer se PPC-spel släppas under 2006, 2007 och 2008; som längst även 2009 och 2010.

Ursprungligen av Homy:

En fråga som blivit mycket aktuell nu är hur spelstödet till PPC kommer att vara. Kanske lite tidigt att veta men den känns som allra viktigast just nu och i den närmaste framtiden. Om jag köper en PM nästa år med ett värstinggrafikkort hur stora är chanserna att det kommer att finnas spel till den ett år från att Intel-Macarna kommit ut och ökat portningstiderna med 30% (iom dubbelportning till Intel & PPC) ) när vinstmarginalerna redan idag är mycket små enl. utvecklarna.

Apple säljer nära 4 miljoner datorer per år, varav flertalet är "arbetsmaskiner". Den stora installerade basen av PPC-Macar gör att portföretagen kommer stödja PPC till år 2009/2010. Beräknat utifrån att PM:arna först får Intelprocessor under 2007. Jämför övergången från Mac OS9 till Mac OS X. Det tog några år innan Aspyr och de andra släppte stödet för Mac OS 9. Jag tror det behövs en installerad bas av MacTel datorer på 10-12 miljoner innan de släpper PPC-stödet.

Vad gillar du att spela för spel?

Lasta ned AGA http://www.aspyr.com/games.php/mac/aga/ så får du lite känsla

en polare hittade lösningen: <2468G0A7>:)