Fråga 1: Man behöver inte Acrobat DC för att skapa tillgängliga pdf-filer.
Fråga 2: Man skapar tillgängliga pdf-filer genom att skapa tillgängliga dokument, som man sedan sparar som, eller skriver ut som pdf.
Sen kan man behöva Acrobat för att rätta till fel, men för det mesta räcker det med ett tillgängligt grunddokument.
Nu har jag bara Office 2011, men på jobbdatorn har jag en nyare Windows-variant och där finns det ett inbyggt stöd för att kontrollera tillgängligheten i dokument. Fungerar hyfsat, för att inte säga tillräckligt.
Men en automattest lämnar inga garantier, utan är ett stöd för att hitta och åtgärda enkla fel.
Microsofts guide för att skapa tillgängliga Word-dokument är skriven för Windows, men tolkar jag fotnoten rätt så gäller den även Office 2016. Det finns instruktionsfilmer när man läser vidare, och det är en bra början för att lära sig om tillgängliga dokument.
https://support.office.com/sv-se/article/Skapa-Word-dokument-som-är-anpassade-för-personer-med-funktionshinder-d9bf3683-87ac-47ea-b91a-78dcacb3c66d?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE