Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
closetland

closetland

Medlem
  • Registrerad 2004-05-04
  • Senast aktiv 2014-12-02
  • Antal inlägg 92

Foruminlägg

De senaste inläggen closetland har skrivit i forumet.

kan säga att detta verkar hända efter upplåsning och man skall synca telefonen första ggn. varje ggn jag valt att återställa min gamla backup har jag fått detta problemet. ställer man in den som ny iphone = inga problem.

har samma problem :/ men ingen lösning, hoppas nån annan har.

Ursprungligen av petterf:

Jag kan ge en uppdatering.
Provade att passera platsen där jag alltid tappar samtal med en fulladdad telefon.
97% - blev nerkopplad.

Åkte samma rutt dagarna efter men nu stod kapaciteten på runt 60%
Blev inte nerkopplad...
Bara för att dagen efter koppla ner mig igen då den stod på 50%.

ok trodde nästan det då jag absolut inte upplevt att detta skulle påverka men alla teorier är intressanta när man famlar i mörkret.

bra att du tog dig tid iaf

updates? har knappt problem med brutna samtal längre...ser dock att signalen försvinner(väldigt sällan) en kort stund(i samtal så resulterar det i att det under en tid blir väldigt dåligt ljud i telefonen.

Ursprungligen av petterf:

Om vi backar tillbaka lite istället för att skylla på någon.

1. Vad?
2. Var?
3. Vilka?
4. Varför?

Svaren blir följande:
1. Samtal kan inte kopplas upp alt tappas
2. Ofta och återkommande på platser med tätt placerade master och bra signalstyrka
3. Användare med iphone och telia är klart överrepresenterade
4. En av punkterna vi inte har svar på dock vet vi att förfarandet vid nytt samtal och handover är gemensamt. Vi vet också att tidigare revisioner av apples mjukvara kraschade vid samma situation som den nu bara tappar samtalen.

Vad mera kan vi tillföra debatten?

bra uppstyrningsförsök, håller med.

Ursprungligen av shapic:

Så vitt jag vet så är det fortfarande lagligt att låsa upp telefoner i Sverige... Eller har den lagen nyligen ändrats?

Nej inte olagligt men Telia har ingen skyldighet att supporta. Dels pga upplåsning men även pga att det är en telefon de inte ger support på pga att den inte finns ännu och de ej levererar den

Ursprungligen av freejack4051:

Så att jag har haft TELIA i 4 dagar HELT utan ett enda problem och att det sen börjar som innan (10-15 tappade samtal per dag) beror på min iPhone, trots att inget är gjort med denna alls?? Knappast, självklart beror det på nätet, det är ju inte så att mitt GSM chip funkar perfekt i 4 dagar och sen...

bra där, skönt att ha lokaliserat problemet. Förstår att det är frustrerande när du vet mer än Telias tekniker men du får då helt enkelt vänta tills lanseringsdatum för att räkna med att det problemet är justerat(support får du aldrig med tanke på att du låst upp luren). Kan bli spännande att se om den "justeringen" även kommer gälla "hackade" lurar... well wait and see.

Ursprungligen av bollman:

Erm, så, om du inte ringer och inte sms:ar på din iPhone. Tips: skaffa en Touch istället. Billigare och med mer minne och dessutom lite mindre och lättare

tar fortfarande emot samtal på den och vissa sms. har fastpris på 3 luren så spelar ingen roll att jag vidarekopplar. Nöjd med detta sättet även fast det är lite Billy Butt varning(har för mig han hade en lur för inkommande och en annan för utgående)

...till och med trots tappade samtal (som tur är numera sällsynt dock)

lite referenser från appleforum:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6730379&#6730379
(sista posten har både en iphone samt en annan lur båda med at &t men endast problem med iphone)

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6688277&#6688277
lite större tråd iaf...

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6924940&#6924940
ytterligare en

dropped call som sök subject på apple forumet ger 4sidor med resultat så helt okänt är det inte ens borta i staterna...

Ursprungligen av shapic:

Ursäkta att jag lägger mig i, men för guds skull, hur kan du påstå att man "kostar pengar" när man ringer till supporten? Jag är kund hos telia och kundtjänst och support ingår i alla månadsavgifter och samtalstaxor jag betalar. Tror för övrigt att telias kundtjänst är mer trötta på folk som t.ex inte kan läsa sina räkningar än oss iphoneanvändare som ringer och uppmärksammar ett problem...

Sen så förstår jag inte riktigt det du menar med att telefonen inte är "tänkt för deras nät"? Telia driftar och erbjuder väl en GSM/3G tjänst? Och GSM är väl minst sagt en spikad standard sedan urminnes tider? Därför borde väl alla gsm-telefoner vara "tänkta för telias nät"?

Personligen tror jag inte att det är Telias "fel", men samtidigt märker jag en 100-procentig förbättring när jag kör med telenor så man undrar ju liksom...

Såhär är det:

Support: Telia räknar in ett visst antal samtal i budget för att kunna hålla vissa månadsavgifter, rent generellt förväntas man helst ringa: aldrig. Därför eftersträvar leverantörerna så enkelförståeliga fakturor etc etc...(det är den enda anledningen till att vi idag har betydligt mer lättförstådda fakturor än för bara några år sedan) de putsar och putsar på allt i hopp om att vare sig du eller jag någonsin skall behöva ringa dem.

Självklart skulle detta vara en utopi MEN något som även garranterat Telia gör är att räkna med en låg siffra för att få ett så lågt slutkundspris som möjligt... (har själv jobbat inom callcenterbranschen) sen laborerar man med hur långa samtalen får vara, alltså ifall många snabba samtal är bättre kundservice och ger mer pengar eller hurvida bättre lösningsgrad på kundernas ärenden är mer priade och man tillåter en längre samtalstid för agenten ifråga(vilket kostar mer förstås men allt är ju relativt)

Här tillkommer nu alltså att Telia tjänar mer på att inte besvara dina frågor om Iphone eftersom det inte är deras ansvar, alltså ett kortare samtal och mer "effektiviserad" ekonomi(på något sjukt vis räknar de verkligen på allt)

Det räknas ju på ett visst svinn förstås... men likväl.

Att Apple levererar en tekniskt undermålig gsm chip skulle verkligen inte förvåna mig, vem kommer inte ihåg när idg(eller de refererade väl bara vid eftertanke) räknade på vad Iphonen faktiskt kostade att tillverka? Apple vill gå med maximal vinst är mina 5cent. På apples forum finns en tråd där amerikaner upplever samma problem som vi(ungefär i alla fall fast där spekuleras det att At&t faktiskt är så kassa att man har samma problem på ALLA telefoner inte bara EN telefon därmed inser man nog inte hurvida det faktiskt är apple eller at&t+s fel.

Telia upplevs som kvalitet i de flesta områdena(hutlöst dyra och jvligt sviniga politiskt, duktiga advokater som satan) därmed klingar det ganska illa att det skulle vara deras fel med tanke på att ALLA(mer eller mindre iaf) andra lurar fungerar prima på deras nät.

SÅ ett sunkigt gsm chip kan mycket väl ställa in dessa trassel... alt. någon konstig koppling mellan apples mjukvara och chipet...dunno.

Telia kanske inte är sugna på att betala för apples support redan innan de rott hem avtalet liksom...

MEN det jag tycker starkast motbevisar att felet beror på telia är att det upplevs i allt för STOR skala ANDRA leverantörer, samt även i Usa(orkar inte leta källa idag... sitter lite halvglapp bakom spakarna men kanske vid senare tillfälle

Ursprungligen av jacoblo33:

Om du syftar på mig bland annat så är det väldigt stor skillnad på att ringa telia, påpeka problemen och gärna att de uppmärksammar problemet. Det är trots allt i deras intresse att ha en fungerande tjänst och även om det inte är en telefon som de säljer, så är vi betalande kunder och till stor del väldigt lönsamma (tror många av oss har 199kr/mån för surfandet på iphonen, vilket är rätt bra pengar). Om inget annat så kan det vara ett problem som kan även finnas om de får rätten att sälja iPhone är och kan vara bra att lösa det innan.

Jag syftade inte att skriva hatbrev eller demonstrera utan för deras huvudkontor som du får det att låta som. Gör de uppmärksamma på problemen däremot och om fler gör det så leder till förhoppningsvis till högre prioritet. Och personligen som en betalande och förmodligen väldigt lönsam kund så tycker jag inte att det är för mycket att ringa deras support.

Nej inte dig ensam egentligen, utan snarare kombon med din tanke och typ freejack som helt säkert säger att det är TELIAS nät och inget annat som är fel och att man borde trycka på telia(?) (förövrigt tror jag inte ett skit på att det skulle vara någon brist i telias nät som orsakar detta, doh alla andra telefoner? plus att problemet finns hos andra operatörer likväl men inte i lika stor utsträckning)

Självklart kan man ringa support och informera och söka information och på så vis göra saker och ting uppmärksammade men samtidigt måste du också förstå att Telia troligen är total-less på Iphoneidioter som tror det är Telias nät som är kass?

Alltså... Ringer man supporten och på så vis "kostar" pengar för telia så kan man åtminstone vara ödmjuk och inse att man har en telefon som inte är tänkt för telias nät och därmed inte kan ställa några större krav... mao lite ödmjukhet är på plats.. Då får man nog bäst hjälp samt uppmärksammar problemet för Telia.

Ursprungligen av draags:

Jag har också tele2 och har tappade samtal - då och då.

Inte helt förödande - däremot att de man pratar med helt plötsligt inte hör en är riktigt irriterande och detta händer hela tiden.

Samma här! Skitstörigt... det liksom brusar till ibland(tror att tidigare mjukvaror kopplat ned enklare för hade inte detta problemet från allra första början utan då mer nedkopplade samtal) men tror nu att detta är istället för så att säga...

har nu kört pwnage i åtminstone en vecka och totalt tappat kanske 2 samtal(osäker ifall det ens var mitt fel) men nästan varje samtal(iaf i den plats i lägenheten jag brukar sitta ) så blir det små korta uppehåll som vid dålig täckning för att sedan återgå till kristallklart ljud.

Ursprungligen av bollman:

Det finns _väldigt_ många stationer i centrala Lund. Jag hävdar fortfarande att det är tjall på GSM-chippet i iPhone och "buggen" visar sig när det är många stationer i närheten. Därav att man kan få samma problem på vissa ställen med andra operatörer också, beror ju på hur tätt sändarna sitter.

tror helt klart du är på rätt spår! ett komboproblem helt klart, som även drabbar andra leverantörer(fast i mycket mindre utsträckning)

(lite mindre problem efter pwnage om jag inte bara haft flax på sistone)

Ursprungligen av MungoBBQ:

Jag hade extrema problem med min iPhone och Tele2 innan jag körde Pwnage, så problemet är INTE begränsat till Telia.

samma här... tycker det är anmärkningsvärt att folk inte ens orkar kolla igenom tråden där det inte bara är jag och du som rapporterat problem med tele2 men som sagt kanske inte så underligt när till och med admin inte läser tråden och i sitt eget inlägg konstaterar att det enbart inträffar med telia.

ALLA mobilleverantörer ger enbart support för sina egna saluförda modeller, läs villkoren(något som folk i allmänhet är kassa på) jisses idiotiskt att ställa krav när man inte har den rättigheten.(som svar till inläggen ovan ditt, om att man behöver pressa telia, när man i själva verket skal vara tacksam för att de ens orkar slösa tid på ens samtal,mail eller vad det nu kan vara.

Ursprungligen av Adrian B:

Om du byter, återkom gärna med dina erfarenheter efter en tids användande. Vad som man saknar när man byter, vad man tycker är bättre i den nya telefonen osv. Det finns många här som har erfarenheter av tidigare mobiler före iPhone, men få som vet hur det är att sakna (eller inte alls sakna) iPhone.

kör med två lurar eftersom jag har ett 3g ab(fastpris som är vidarekopplat till ett kontantkort i iphånen)

2a luren är en tytn, som jag tidigare lovordat till skyarna pga dess tekniska spec och möjligheter med program.

behöver jag säga att allt annat förutom samtal ut och sms går via iphonen? så...

Edit:

Angående det där jäkla tjatet om 3g och batteritid... visst marginell skillnad är det förstås men... helt övertygad om att det borde finnas vettiga 3g kretsar som inte hade sabbat batteritiden nämnvärt.

visst för att min tytn har sämre taltid... men såååå stor skillnad är det bannemig inte. Hade jag fått valet hade jag lätt valt ytterligare lite sämre batteritid och 3g än utan och marginellt bättre.

Senast redigerat 2008-04-10 21:16