Ursäkta att jag lägger mig i, men för guds skull, hur kan du påstå att man "kostar pengar" när man ringer till supporten? Jag är kund hos telia och kundtjänst och support ingår i alla månadsavgifter och samtalstaxor jag betalar. Tror för övrigt att telias kundtjänst är mer trötta på folk som t.ex inte kan läsa sina räkningar än oss iphoneanvändare som ringer och uppmärksammar ett problem...
Sen så förstår jag inte riktigt det du menar med att telefonen inte är "tänkt för deras nät"? Telia driftar och erbjuder väl en GSM/3G tjänst? Och GSM är väl minst sagt en spikad standard sedan urminnes tider? Därför borde väl alla gsm-telefoner vara "tänkta för telias nät"?
Personligen tror jag inte att det är Telias "fel", men samtidigt märker jag en 100-procentig förbättring när jag kör med telenor så man undrar ju liksom...
Såhär är det:
Support: Telia räknar in ett visst antal samtal i budget för att kunna hålla vissa månadsavgifter, rent generellt förväntas man helst ringa: aldrig. Därför eftersträvar leverantörerna så enkelförståeliga fakturor etc etc...(det är den enda anledningen till att vi idag har betydligt mer lättförstådda fakturor än för bara några år sedan) de putsar och putsar på allt i hopp om att vare sig du eller jag någonsin skall behöva ringa dem.
Självklart skulle detta vara en utopi MEN något som även garranterat Telia gör är att räkna med en låg siffra för att få ett så lågt slutkundspris som möjligt... (har själv jobbat inom callcenterbranschen) sen laborerar man med hur långa samtalen får vara, alltså ifall många snabba samtal är bättre kundservice och ger mer pengar eller hurvida bättre lösningsgrad på kundernas ärenden är mer priade och man tillåter en längre samtalstid för agenten ifråga(vilket kostar mer förstås men allt är ju relativt)
Här tillkommer nu alltså att Telia tjänar mer på att inte besvara dina frågor om Iphone eftersom det inte är deras ansvar, alltså ett kortare samtal och mer "effektiviserad" ekonomi(på något sjukt vis räknar de verkligen på allt)
Det räknas ju på ett visst svinn förstås... men likväl.
Att Apple levererar en tekniskt undermålig gsm chip skulle verkligen inte förvåna mig, vem kommer inte ihåg när idg(eller de refererade väl bara vid eftertanke) räknade på vad Iphonen faktiskt kostade att tillverka? Apple vill gå med maximal vinst är mina 5cent. På apples forum finns en tråd där amerikaner upplever samma problem som vi(ungefär i alla fall fast där spekuleras det att At&t faktiskt är så kassa att man har samma problem på ALLA telefoner inte bara EN telefon därmed inser man nog inte hurvida det faktiskt är apple eller at&t+s fel.
Telia upplevs som kvalitet i de flesta områdena(hutlöst dyra och jvligt sviniga politiskt, duktiga advokater som satan) därmed klingar det ganska illa att det skulle vara deras fel med tanke på att ALLA(mer eller mindre iaf) andra lurar fungerar prima på deras nät.
SÅ ett sunkigt gsm chip kan mycket väl ställa in dessa trassel... alt. någon konstig koppling mellan apples mjukvara och chipet...dunno.
Telia kanske inte är sugna på att betala för apples support redan innan de rott hem avtalet liksom...
MEN det jag tycker starkast motbevisar att felet beror på telia är att det upplevs i allt för STOR skala ANDRA leverantörer, samt även i Usa(orkar inte leta källa idag... sitter lite halvglapp bakom spakarna men kanske vid senare tillfälle