Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Inte riktigt så enkelt, 5c har en hel massa komponenter gemensamma med 5 men den är ändå gjord från scratch som alla andra (det går helt enkelt inte att bara lyfta över ett bef moderkort från en annan modell i en så tajt konstruktion som en iPhone). Framför allt skiljer sig radiodelen, de chippen är gemensamma med 5s.
Sambons 5c har för övrigt likvärdig LTE-mottagning som min 5s, om det tillför något till diskussionen.
Okej. För allt arbete med traditionellt tangentbord är Macbook Air klart bättre tycker jag. Och utan tangentbord är ipad mini betydligt smidigare än den fullstora ipaden.
Jag har faktiskt försökt att lura i mig själv att ipad kan ersätta Macbook. Men för mig funkar det inte.
Lite samma här. För kortare perioder är en fullstor iPad ett bra substitut som man kan skriva i någorlunda acceptabel hastighet på, men inte i långa loppet. Däremot packar jag aldrig med en MacBook för tjänsteresorna, har allt som behövs i 600 gram iPad (+ att det är jäkligt osmidigt att handskas med laptops på mässgolv etc). Ser fram emot att kapa vikten till under halvkilot nu
Precis. Stämmer även för de något modernare NiMH, nicklet + något mer i elektrolytgeggan kristalliserar sig om det inte används (den så kallade minneseffekten). Av någon anledning har det lett till att folk tror alla batterier fungerar så.
Och som alltid är http://www.apple.com/batteries/ att rekommendera för den som har svårt att komma över sin batteri-ångest. Lättsmält och informativt.
Jag tycker ipad mini är helt överlägsen ipad air. Har varit skeptisk till ipad innan ipad mini kom eftersom man får flytta runt fingrarna för mkt på ett obekvämt vis på en enhet som bara är några gram lättare än Macbook Air. Och ipad Air överbryggar inte det här.
"Några gram"? Lättaste MacBook Air väger som två och en halv iPad Air, det är drygt sex hekto som skiljer.
Men jag förstår vad du menar. iPad mini blir lite mer som en stor iPhone, och riktigt bekväm att skriva på i landskapsläge (med samma sorts thumb typing som en iPhone), så för en del användningsområden hade jag nog föredragit en mini. För min del faller det dock på att jag faktiskt har min iPad som substitut för en laptop på långresor, konferenser etc, och då vill jag ha ett någorlunda fullstort touch-tangentbord.
4s har en annorlunda vibrator än andra iPhones, med en lös metallbit i en cylinder. Den är egentligen bättre, men kan skramla. Till 5:an bytte de tillbaka till gamla sorten med roterande motvikt, möjligen pga klagomål om förmodat lösa delar.
Är garanterat inte första 64bit-appen för iOS. Ingen nytta med 64bit i en sådan relativt enkel app.
I spel och andra tyngre grejer är det däremot klart intressant.
Njae, spel drar väl generellt ingen större fördel eftersom de ofta är skrivna i lättportad C/C++ med en skvätt ObjC ovanpå. Vanliga Cocoa-appar som bollar många objektinstanser har däremot chans till ganska rejält förbättrade prestanda. Rekommenderar den här: http://www.mikeash.com/pyblog/friday-qa-2013-...
Dock tveksam till om det nånsin kommer låta sig göras för iPhone/iPad (som väl är största intresset för ryktessajterna), krävs så sanslöst stora kapaciteter inkl underleverantörer som helst ska vara i samma område. Såg någon uppskattning om att 1/4 av hela New York skulle behöva engageras i produktionsapparaten.
Jag har ju inget med teknikfolk att göra vare sig privat eller på jobbet (brukar ventilera sånt här i stället), men visst, en del av de jag känner fick sina cirklar rubbade och gnällde i en dag eller så. Efter det vande de sig och är nu nöjda (en del saknar de piffiga läderdetaljerna, men det må väl vara hänt). Jag inbillar mig att det är så de otekniska massorna fungerar.
Fast när motsvarande mikrosekunder uppstår på en Android-telefon är det många iPhone-förespråkare som högljutt och skadeglatt konstaterar vilken lagg det är på Android-telefoner och att de därför i princip är oanvändbart skräp. Samma mikrosekunders onödiga animationer på en iPhone är däremot "en feature" och klagar man på denna motsvarande lagg är det obefogat och löjligt.
Nu är det ju inte lagg på det sättet, problemet med Android har varit (och är fortfarande) de gånger man får ett par hundradelar av *ingenting* när man gör något. I ett pekgränssnitt är det oförlåtligt eftersom det förstör hela illusionen av att manipulera saker på skärmen. Windows Phone hade varit en mer lämplig parallell - där har man ju samma direkta respons som på en iPhone, men man blir desto mer less på att vänta sig igenom menysystemets skutt och 3D-piruetter vareviga gång man pekar på något.
Citat:
Jag förstår inte varför man inte ska kunna stänga av dessa"coola" animationer och in- och utzoomningar som i mitt tycke bara är störande och inte fyller någon som helst vettig funktion. När man till och med på en Android-telefon kan välja att ha långa, korta eller inga animationer vid motsvarande förfaranden förstår jag inte varför inte Apple kan införa det.
Jag tycker tvärtom, "put it in preferences" har aldrig varit rätt väg att gå. Animationer har sin plats för att bekräfta vad användaren har gjort, och rätt gjort är det ju inget som distraherar. Jag ser hellre att de rättar det som rättas bör än att de hamnar i fallgropen att försöka vara alla till lags med oändliga preferenspaneler.
Jag är också lite frågande till vad som är nytt med att gamla telefoner känns gamla. iOS 6 på min 3GS blev som att tvinga en lungsjuk genom lidingöloppet, de 4:or jag kört med iOS 7 har inte varit tillnärmelsevis så sega.
Försöker vara? Alla telefoner som inte riktar sig till typ Doris 75 år antingen är eller ser ut som iPhones numera. Mer mainstream än så går väl knappt att bli?
Det är det. Enligt konsumentköplagen är en vara faktiskt att räkna som felaktig om den har andra egenskaper än vad säljaren har sagt, och då har man alltid rätt att få det åtgärdat.