Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Okkido

Okkido

Medlem
  • Plats Vellinge
  • Registrerad 2005-01-29
  • Senast aktiv 2010-05-24
  • Antal inlägg 106

Foruminlägg

De senaste inläggen Okkido har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-05-04 17:33

Varit och hämtat ut datorn nu, logikkortet är utbytt och jag betalade sammanlagt 0 kr för allting. Och jag som precis vant mig vid pc:en.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-05-04 11:10

Tänkte uppdatera er så här lite på morgonkvisten.

Samtalet från Kullander som jag väntade på tog några dragar och jag fick förklara om hela historian och hela läget. Jag förklarade hela historian om allt som hänt och hur det hänt. Sedan har jag inte haft någon kontakt med varken Apple eller Kullander sen dess.

Igår skrev jag ner i kalendern att jag måst slå Kullander en pling för att höra om de fått kontakt med Apple. Idag ringer Kullander mig istället och säger "din iBook är klar". De fixade mig tydligen en CS-kod och har redan bytt ut logikkortet.

Jag avvaktar med pussar och antastande tills jag hämtat ut den, men just nu är det lite tummen upp för Apple, igen.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-04-24 12:56

Dagens update;

Kullander bad mig ringa Apple's kundservice för att göra en reklamtion, där jag skulle få ett case number som jag skulle skicka vidare till Kullander.

Ringde Apple's kundservice innan idag och fick tala med Josefin, jag berättade om mitt problem och hon gav mig "rätt nummer att ringa" jag ringer upp och upptäcker att det är Apple Store jag kommit till, efter att ha fått lyssna på flera olika alternati upptäcker jag att inte ett enda alternativ passar in på mitt problem, tillslut väljer jag att tala med deras försäljningsavdelning eftersom det var enda sättet att komma i kontakt med en person istället för en telefonsvarare.
Tjejen på Apple Store skickar mig genast tillbaka till kundservice eftersom det är dom som ska ha hand om fallet och sedan skicka mig vidare till Customer Relation.
Jag ringer upp kundservice igen och får tala med någon som för en gångs skull verkade ha kunskap, hon satte sig in i problemet direkt och tillslut skickade hon mig vidare till Customer Relation där jag fick prata med en man som direkt bad mig ringa Kullander och säga till dem att ringa upp honom så de kan tala om en reklamation.

Nu väntar jag på samtal från Kullander så att de kan inleda den (som det verkar att bli) enormt stora processen för att göra en reklamation.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-04-22 14:29
Ursprungligen av JohanK:

Eftersom datorn är utanför garanti så är det väl inte så konstigt att dom vill ha betalt för att felsöka datorn? För att felsöka en Mac krävs att någon med utbildnining i Apples datorer felsöker, och denna person ska ju då ha lön..

Edit: Finns inget företag som heter "Apple Center" i Malmö. Är det Macsupport du menar?

Klart som fan att jag ska betala för en felsökning, om du läser igenom tråden så ser du tydligt att det inte är det jag klagar på. Det jag ogillar med att betala för en felsökning är:

På Kullander & Macsupport (ja, det var de jag menade när jag skrev Apple Center) betalar jag exakt samma summa som över telefon med Apple. Hos Kullander sätter sig en utbildad person och skruvar upp och verkligen tittar efter vad som är fel. En felsökning över telefon med Apple däremot, vad fan skulle den kunna ge mig, och dem för svar?

"okej, ja då har vi konstaterat att datorn inte startar, jag kommer nu dra 500 från ditt kreditkort, tack för ditt samtal, välkommen åter"...

Självklart kommer jag inte betala 9500 för att få datorn reparerad, jag ska reklamera skiten, skulle det inte gå igenom så är ni alla bjudna på Kubb hos mig i sommar, tegelstenar och iböcker kommer kastas vilt.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-04-21 11:58

Oh ja, jag köper nog två Ibooks när jag ändå är på gång, då kanske skiten håller fram till årsskiftet, med lite tur.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-04-21 11:47

Logikkortet var det ja.

Totalt att betala:
9467,55

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-03-10 13:52

Så, om jag, mot förmodan, skulle köpa något från Apple i fortsättningen så blir det med Apple Care.

Jag menar, på 1.5 år har jag köpt följande olika Apple-produkter, idag fungerar noll av dem.

Det började med en ibook, stendöd idag.
Sen köpte jag en ipod mini, batteriet håller 15 minuter.
Hörlurarna till ipoden var trasiga från början.
Sen började laddaren till ibooken brinna, aj aj,
85 dollar senare satt jag med en ny laddare, då slutar ibooken fungera.
Jag köper nya hörlurar, med fjärkontroll till ipod minin, de var lika trasiga som de jag hade från början.
Jag går och köper en ipod nano.
Det första jag märker är att hörlurarna är lika trasiga som de övriga
Idag upptäcker jag att ipod nanon är stendöd den med.

Vad får jag ut av det hela? Ett samtal på drygt en timme med Pontus hos Apple som inte har ett enda vettigt ord att säga och det största han gjorde idag var att maila mig en artikel om hur jag återställer min ipod.
Annars upprepade han mest "då måste vi göra en felsökning, det kostar 495 och vi kan göra det direkt här på telefonen"

Från och med idag slutar jag rekommendera Apple till någon.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-03-10 13:11

Men en felsökning över telefon räcker för Apple att avgöra detta. Det är den delen jag inte förstår. Hur de skulle kunna guide mig igenom, över telefon.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-03-10 12:57

Anser du själv att det är värt att laga en 1.5 år gammal ibook för 6000 kr? Vare sig felsökningen ingår eller inte?

För att göra dagen bättre. När jag kopplar in min iPod mini piper den bara sen dör den. När jag kopplar in min iPod nano händer inte ett skit. Rent jävla piss rakt igenom.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-03-10 12:24

Det verkar ju ganska apsäkert att det är logikkortet är sönder.
Jag har snackat med kullander och de tyckte jag skulle lämna in den på service hos dem (495,- och sen avdrag på den kostnaden om jag reparerar den via dem också).
Jag har snackat med Apple Center i Malmö och han sa ungefär samma sak.

Apples produktsupport ville ha samma kostnad, för att felsöka ÖVER TELEFON.

Kan nån berätta för mig vad de möjligen hade kunnat göra över telefon då jag saknar torx-nycklar för att kunna öppa datorn så vi hade kunnat titta på höljet och hoppats att äpplet börjat lyssa.

Grejen är, jag tycker inte det är värt att betala 495 för en felsökning om jag bara kommer få svaret att det är logikkortet som är sönder och att det kostar x antal tusen att fixa. Då ger jag hellre 500 direkt till Rädda Barnen och ger bort allt vad som har med Apple att göra.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-03-10 11:37

Och vad är det för jävla piss att de ska ha 495,- för att hjälpa mig felsöka över telefon. Hålla, det är en felsökning där jag gör jobbet.

Skulle nån kunna övertyga mig vad som egenltigen är bra med Apple?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-03-10 11:21

Snackade med Apple's produktsupport och de kunde/ville inte göra ett skit.

Något annat tips på vad jag ska göra? Om en kvart kastar jag ut skiten genom fönstret.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-02-17 21:49

Kopte en till ipod igar, bara sa jag skulle vara garanterad musik hela resan hem.
Far ringa apple sa fort jag kommer hem till Sverige.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-02-15 21:03

Tankte bara uppdatera att den ar heldod nu igen, flakten ar det enda som startar.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-02-14 07:12

Kom och tanka pa en sak, kan detta ha nagot som helst med att gora att jag kanske pressade CPU:n rejalt innan skarmen dog forsta gangen?

For jag minns att pa morgonen nar jag gick till jobb sa startade jag Transmission och sprang ivag. Nar jag kom hem 12 timmar senare sa stod programmet igang, inga torrents hade laddats och programmet hade fatt badbollen och det enda jag kunde gora var att stanga av den via powern.
Jag tror alltsa att Transmission statt i 12 timmar och forsokt satta igang nagra torrents, vilket verkar dra rejalt med CPU, och om programmet presset CPU:n i 12 timmar kanske det kan bidragit till det som hander med datorn nu?
Vad sager ni?