Kort version: Apple tänker INTE ta tillbaka min dator.
Lång version:
Jag ringer upp och välsignas med blott 2-3 minuters väntetid. En dam vid namn Jenny (tror jag) svarar. Grymt trevlig tjej som verkar jättepositiv och det ska inte vara några som helst problem låter det som. Hon ska bara ringa ett samtal till avdelningen som har hand om reklamationen (det förklarar att det lät så positivt, inte hennes avdelning). Efter ett par minuters väntan återkommer hon och frågar om det är ok att jag pratar med hennes norska kollega. Lite tveksamt så svarar jag att det är ok.
Efter nån minut har jag kopplats till en norrman som hävdar att datorn bara varit på reparation en gång, men efter lite övertalning så går han med på att den varit under reparation 3ggr när han tittat efter "extra noga". Då undrar han varför jag inte gick genom Apple de två första gångerna istället för att bara åka till ett supportcenter och lämna in den som jag har gjort. Jag svarar att jag inte såg någon poäng med att ringa till Apple utan att det bara var att lämna in den till ett supportcenter.
Han undrar även varför jag inte hörde av mig till Apple direkt när felet påträffades och jag svarade att eftersom det var en ny modell trodde jag det var en barnsjukdom som en tidigt firmware-update skulle fixa.
Han yrar något om att han ska fylla i något formulär och höra med customer relations angående lösning på problemet. Jag får lyssna på musiken ännu en gång. Plötsligt bryts det och jag får ringa upp igen och en svensk man svarar och vi pratar några minuter och han säger att customer relations kommer att ringa upp under dagen. Precis då ringer norrmannen upp min mobil och jag börjar prata med honom igen.
Nu verkar det tvärkört, Apple tänker inte ta tillbaka datorn men "av ren vänlighet" kan de tänka sig att bjuda på en reparation till. Jag förklarar att den redan varit på reparation 3 gånger och att jag jobbar dagligen med datorn och inte kan vara utan den i 1,5 månad till. Men det är helt kört och han hänvisar till att jag enligt konsumentlagen skulle ha meddelat Apple "inom skälig tid" vilket stämmer enligt konsumentlagen. Problemet är att det faktum att jag lämnat in den 2 ggr på supportcenter inom denna "skäliga tiden" inte räknas som att "meddela Apple" att den är defekt.