Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
xtimmyx

xtimmyx

Medlem
  • Plats Vimmerby
  • Registrerad 2004-11-17
  • Senast aktiv 2013-02-23
  • Antal inlägg 1087

Foruminlägg

De senaste inläggen xtimmyx har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-04-09 22:05

Nu har datorn anlänt och än så länge fungerar den alldeles underbart. Har inte prövat viloläget än dock så det blir en spännande överraskning sen när jag ska hem.

Ännu en gång tack alla för sällskapet under min väntan. Och särskilt tack till thurfjell som tipsade mig att maila Bjers. Det var förmodligen det som blev avgörande och utan tipset hade jag nog inte suttit här med en sprillans, förhoppningsvis fullt fungerande MBP.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-26 17:38

Update:
Fick just ett samtal från Stein Nervik på Customer Relations. Helt klart det mest smärtfria och givande samtalet hittils. Han frågade i princip bara om min väska tagit skada av överhettandet av datorn. Sen sa han kort och gott att de skickar mig en ny MBP 17" och kommer och hämtar den gamla på fredag.

Jag frågade om jag kunde få lägga till pengar för att få HD-skärmen men det var tydligen så krångligt att det bjöd de på.

Känns verkligen kanon att det äntligen verkar ha löst sig. Tackar alla för det mentala stödet, och tackar Apple (utan ironi denna gång).

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-25 18:48
Ursprungligen av tompa747:

Jag tror en lösning är att installera om leopard och sen undvika grafik uppdateringen xtimmyx pratar om.

Attans, du hann före.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-25 18:48

Innan man börjar fundera på reklamation och liknande borde man fundera över om det här var något som kom efter grafikuppdateringen för ett par veckor sedan. För om så är fallet är det uppenbarligen ett mjukvarufel och då hjälper det inte att få en ny dator utan det är Apple som måste korrigera buggen i grafikdrivrutinen för att det ska lösas.

(Jag har ingen stenkoll i ämnet, en fix kanske redan kommit men det låter ju inte som det av inläggen att dömma iaf).

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-21 22:38
Ursprungligen av klarabara:

idag vaknade min mbp ur vilan (den var stängd) utan att musen rördes eller något kopplades ur/i och jag har en känsla av att det är då den sen inte kan vakna när man väl öppnar den, man måste tvångs-avsluta.. hur kan den vakna ur vilan på det viset? hade inte igång saker som får väcka den?

bra att det "bara" är mjukvaran...

Exakt det felet har jag haft på min dator i över ett år sen jag fick den. Den har varit på service tre gånger utan att ha fått felet åtgärdat. Och jag befinner mig just nu i en relativt dryg och komplicerad reklamationsprocess. Du kan ju söka efter mina trådar i Macbook Pro-delen av forumet om du är intresserad.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-21 22:27

Ok, äntligen verkar det hända någonting.
I morse fick jag ett mail från Stein Nervik på Customer Relations som skrev angående mitt mail till Oscar Bjers. Han bad om mitt serienummer och telefonnummer så att han skulle kunna kontakta mig. Så det lutar åt ännu ett samtal med en norrman, lär kunna norska flytande innan det här är över.
Hur som helst, det känns bra att de uppmärksammat mitt fall, hoppas på att man får någon form av upprättelse nu bara.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-20 10:22

Detta är som jag förstått det en bugg i grafikkortsupdateringen som kom för ett tag sen. Galet många som lider av samma problem tydligen. Apple har gått ut med att de är medvetna om problemet och jobbar på det.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-17 14:33

Liten update:
Mailade Bjers i onsdags och har, inte helt oväntat, inte fått något svar (ännu?).

Men var inne på inLife förut för att höra hur det gick med min dator och deras servicechef tittade tydligen på den sa de. Men de var tveksamma till om de skulle kunna fixa den iom att det inte lyckats innan och att inga diagnostikprogram tyder på något fel. Och om så är fallet skulle de ringa till Apple och meddela dem om att felet verkligen inte går att åtgärda och då kanske det finns en strimma hopp om reklamation, eller att jag åtminstone på något sätt kommer att få en fungerande dator till slut.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-12 11:35
Ursprungligen av thurfjell:

Maila Apples nordiska VD!

Adressen ligger ute på Apples hemsida, om han undrar.

Jag fick min MacBook uppgraderad till en MacBook Pro efter ett mail till Oscar och ett par samtal med Ingrid (?) Aune på Customer Relations.

Stå på dig.

Tackar, det låter som en lysande idé. Ska maila honom omedelbums. Så får vi hoppas att det löser sig.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-12 10:42
Ursprungligen av Hunter78:

Jag kan bara rekommendera att du ringer Apple igen och att du påpekar den här nya informationen. Har datorn varit inne så ska Apple ha en Case Nr i sitt system när den var inne för lagning så det kan Apple inte bortförklara.
Ring in igen och be få tala med igen !

Ja jag borde gjort det egentligen, men nu är den inlämnad på inLife som sa de skulle ta en titt på den snarast.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-10 15:42

*Update
Jag kollade nu upp när jag lämnade in min dator för första gången. Han klagade på att jag inte meddelat Apple inom ett halvår. Av min gamla forumtråd att dömma ( http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/215440-r-i-p-17-mbp-c2d.html ) var det nästan exakt 5 månader från när datorn skickades till jag lämnade in den på service. Så på den fronten tycker jag verkligen inte de har någonting att klaga på. Förutom att jag gick direkt till service-stället och inte genom Apple, men det är ju bara löjligt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-10 15:32

Jag gick förbi inLife nyss och pratade med dem om saken. De tyckte att jag skulle komma in med datorn imorn så skulle de titta på den (igen) och eventuellt snacka med Apple om saken. Kan de inte fixa den ska jag ju få en ny säger Apple. Och får jag inte det då, då kommer jag helt klart att bli betydligt besvärligare för Apple.

Senast redigerat 2008-03-11 10:28
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-10 13:47

Så mitt hopp just nu ligger i att lämna in den, vara utan den i 1,5 månad till, och får jag tillbaka den defekt igen så kanske de kunde kompensera mig sa de. Jävla helvete, det kändes ju bra där ett tag när jag pratade med Jenny.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-10 13:46

Kort version: Apple tänker INTE ta tillbaka min dator.

Lång version:

Jag ringer upp och välsignas med blott 2-3 minuters väntetid. En dam vid namn Jenny (tror jag) svarar. Grymt trevlig tjej som verkar jättepositiv och det ska inte vara några som helst problem låter det som. Hon ska bara ringa ett samtal till avdelningen som har hand om reklamationen (det förklarar att det lät så positivt, inte hennes avdelning). Efter ett par minuters väntan återkommer hon och frågar om det är ok att jag pratar med hennes norska kollega. Lite tveksamt så svarar jag att det är ok.

Efter nån minut har jag kopplats till en norrman som hävdar att datorn bara varit på reparation en gång, men efter lite övertalning så går han med på att den varit under reparation 3ggr när han tittat efter "extra noga". Då undrar han varför jag inte gick genom Apple de två första gångerna istället för att bara åka till ett supportcenter och lämna in den som jag har gjort. Jag svarar att jag inte såg någon poäng med att ringa till Apple utan att det bara var att lämna in den till ett supportcenter.

Han undrar även varför jag inte hörde av mig till Apple direkt när felet påträffades och jag svarade att eftersom det var en ny modell trodde jag det var en barnsjukdom som en tidigt firmware-update skulle fixa.

Han yrar något om att han ska fylla i något formulär och höra med customer relations angående lösning på problemet. Jag får lyssna på musiken ännu en gång. Plötsligt bryts det och jag får ringa upp igen och en svensk man svarar och vi pratar några minuter och han säger att customer relations kommer att ringa upp under dagen. Precis då ringer norrmannen upp min mobil och jag börjar prata med honom igen.

Nu verkar det tvärkört, Apple tänker inte ta tillbaka datorn men "av ren vänlighet" kan de tänka sig att bjuda på en reparation till. Jag förklarar att den redan varit på reparation 3 gånger och att jag jobbar dagligen med datorn och inte kan vara utan den i 1,5 månad till. Men det är helt kört och han hänvisar till att jag enligt konsumentlagen skulle ha meddelat Apple "inom skälig tid" vilket stämmer enligt konsumentlagen. Problemet är att det faktum att jag lämnat in den 2 ggr på supportcenter inom denna "skäliga tiden" inte räknas som att "meddela Apple" att den är defekt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-10 13:32

Fortfarande i telefon, men ser inte lika ljust ut nu. Fan att man inte har mage att bli förbannad för det har jag all rätt till nu.