Okay, får ta och säga min mening om det här, nu när jag börjar bli lite wow-freak
Det finns inget djup i WoW som det är nu.
Det finns inga unika saker, det finns inga unika varelser eller NPCs.
Hur definerar du då unikt? I World of Warcraft finns det ju tusentals olika objekt man kan få, antingen via quests eller som mobs tappar. Jag brukar som liten underhållning när man står o väntar på båten eller zeppelinaren och ser en level 40+, inspektera denna person och se vad för vapen/utrustning han/hon har. Tro mig, mer unika vapen/föremål lär du inte se. Så alla personer blir ju annorlunda och unika, beroende på vad för vapen/utrustning som dom väljer. Och då påverkas ju även det yttre utseendet. Man kan t.ex. som warrior träna och använda vilket vapen som helst, på u.s öppna betan så sprang jag omkring med en yxa och ett dvärggevär (tror jag var relativt unik just då) Så jag förstår inte riktigt vad du menar med att det inte finns unika saker, eller varelser/npcs...
För om jag i WoW möter en annan karaktär (Warlock) som är samma lvl som mig och samma "yrke" så vet jag exakt vad han har för magi. Jag vet exakt vilka uppdrag han gått igenom (nåja inte till 100% men bra nära). Karaktärerna är karbon kopior av varandra.
Både ja och nej. Tycker också att det borde finnas ännu fler spells att kunna lära sig *tidigt* så man kan skilja sig från mängden. Men det är inte så att man förblir "kopior" av varandra! Det kommer helt enkelt senare i spelet, när man kommer upp i högre level. För om du vid level 17 (?) kanske har 10-12 olika spells, och du använder vid ett slag kanske 6 st av dessa - så har du vid 35 dubbelt så många - och du kommer även då bara att använda hälften av dessa. Och det är även då som en karaktär blir unik, blir mer din egen och kan skilja sig från de andra warlocksen iom de spells du använder skiljer sig.
Men visst, fram till level 20 ca, så kommer de flesta karaktärer (warlocks) du träffar på att vara relativt lika, iaf sett till spells...men vad gör det egentligen? Ni är ju alla elaka, mörka warlocks
Inte är det mycket karaktärsbyggade det handlar om heller.
Allt handlar om vem som kan döda flest monster och nå lvl 60 först.
För vad jag har hört av de om är lvl 40 och över så är det inte så spännande längre.
Hmm...jag har då hört tvärtom, och ännu mer - det är vid level 60 spelet börjar på riktigt då man kan besöka de riktigt unika ställerna (Onyxias lair osv). Vid level 40 så får du mounts, är inte det en morot att sukta efter? Så nej, jag håller inte med alls. Jag spelar verkligen inte för att nå level 60 först. Jag spelar för att min karaktär skall utvecklas, bli bättre och mäktigare. Så alla dessa milstolpar man når (level 10, 20, 30, 40, 50 och 60) gör det så mkt roligare, eftersom det innebär så mkt nytt för ens karaktär.
Det jag har hört om EQ är mycket lockande.
Det finns 5 "yrkesklasser" medrunt 7-8 underyrken. Du kan alltså som magiker speciallicera dig på demonologi. Samma sak med krigare och jägare.
Du kan inte som lvl 5 se vad för saker du kan lära dig på lvl 10. För beroende på hur du väljer att utveckla din karaktär så kommer valen så annourlunda ut.
Låter sjysst faktiskt...något sådant skulle man kunna överföra till WoW.
Det är svårare att gå upp i lvl det tar år att komma upp i lvl 60.
Det finns hela tiden utmaningar oavsett vilken lvl du befinner dig på.
Det är svårt att gå upp i level i Wow...se bara på dig själv (skrattar). Visst, du kanske inte är någon power-gamer, men du spelar iaf tillräckligt hälsosamt. När man når lvl 20 så är det ju grymt mkt spelande som krävs för att gå upp i levels. Och utmaningarna finns där hela tiden...
En annan sak också... att dö i WoW är störtlöjligt. Du vaknar till liv direkt.
Slåss du mot en annan så kan han inte när han dödat dig sno dina saker.
Varför inte?
Han får inte XP. Varför inte?
Det här argumentet har jag hört på många ställen...tänk dig att du springer omkring i ett contested area, har precis fått ett quest att leverera ett paket till en snubbe vid gränsen. Du är ca level 18 (tuff och stark, men ändå otroligt fragile) - så kommer det en alliance paladin level 59 - slår ihjäl dig på ett slag, snor alla dina items, vapen och dina hårt ihopsparade 40 silver.
Vad kul! Precis det som får en relativt ny spelare i genren att vilja fortsätta spela, att börja om på ruta noll. Skulle det vara så, så skulle det i praktik vara raider var 10:e minut på alla PVP servrar.
En massa high-levels skulle åka till alla låg level contested areas och attackera hela tiden.
Nej, behåll det som det är nu - jag HATAR att dö. Förutom det jobbiga i att springa tillbaka dit man var (och säkerligen dö igen om man var på ett svårt område omringad av fiender). Då väljer man kanske istället att resurrecta av dödsängeln - som om det var mkt bättre. Alla ens items förlorar hälften av sin durability, man blir "dödssjuk";) i 10 min - då man bara bör ta det passivt. Så det känns att dö i WoW, något man inte gärna gör.
Det dom istället borde införa är det s k honorsystemet som blizzard har snackat om. Man får honorpoäng om man dödar någon annan (högre level, eller samma), och mindre sådana poäng om man dödar någon av mindre level. Sedan så kanske man får tillgång till vissa quests/items om man har tillräckligt med sådana...en rätt sjysst idé.
Så, det var allt för mig...