Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
elements

elements

Medlem
  • Registrerad 2004-08-27
  • Senast aktiv 2007-02-26
  • Antal inlägg 11

Foruminlägg

De senaste inläggen elements har skrivit i forumet.

1
Ursprungligen av jakob:

Mitt tips är i regel att börja på 1.
Det blir mest naturligt.

Jag anger året först, och sedan ett tresiffrigt löpnummer. Första fakturan för år 2005 blir i mitt fall faktura nr 5001 . Nästa år blir första fakturan alltså nr 6001.

Vad jag förstår så är det viktiga att varje enskilt räkenskapsår har fakturor i löpande serie.

Ursprungligen av jakob:

Eftersom jag inte har något behov av att spara fakturorna i databas känns denna lösning overkill.

Jag har istället gjort fakturan i InDesign och ändrar informationen och skriver ut som pdf. Tyvärr finns det då en nackdel. Fält som kan räknas ut automatiskt får man lov att skriva manuellt (det kanske finns funktioner för detta jag inte hittat?). Exempelvis summan längst ner, moms, datum osv.

Fördelen är att jag får logotypen som vektorgrafik, vilket jag inte fick på webblösningen. Klarar safari vektorgrafik på något vis? Dessutom blir det ju litet snyggare i desktop publishing program än i webbläsaren.

Jag använder en lösning baserad på FOP för att generera PDF från en simpel XML-fil. Den utför beräkningar för moms och liknande, samt har stöd för vektorgrafik.

Det kanske kan vara något att undersöka? Jag kan erbjuda en anpassning, ifall det är intressant får du kontakta mig off-forum.

Håll gärna diskussionen kvar i forumet och inte flytta den till privat mailkonversation.

Tack!

Jag har fått förklarat för mig att det kan finnas situationer där det är OK att dra av moms.

Om en privatperson går och köper en televäxel för 200000kr (inkl moms) och sedan säljer den till ett företag för samma summa (dvs han skulle aldrig sälja den för 150000kr för då gör han förlustaffär), då kan företaget dra av moms. Enligt vad jag fått lära mig så förutsätter detta även att varan är av en sådan karaktär att den inte är avsedd för bruk av privatperson. Vem har en televäxel för 200000kr hemma? (ok, om någon har det så behöver ni inte kommentera...)

Det verkar som vissa personer i den här tråden tror att privatpersonen säljer till företaget till -25% av priset. Vilken privatperson skulle göra det? De tänker inte i termer av ingående och utgående moms, utan snarare skulle de skulle ALDRIG sälja varan till -25% bara för att företaget vill det.

Det här kallas för att varan är "skattebesudlad" eller något liknande (minns inte den exakta termen), har någon annan hört begreppet förut? Ett typexempel på detta är när en privatperson köper en pick-up Chevrolet som privatperson av en bilhandlare. Detta är en bil som är intressant för företagare. När privatpersonen köpt bilen som betalar han moms. Ifall privatpersonen senare vill sälja bilen så har han svårt att hitta köpare för att endast privatpersoner kommer vilja betala vad han begär (nypris inkl moms minus slitage, värdeminskning osv). Företagen har alltså gått miste om att dra av momsen pga att bilen är skattebesudlad.

PS. För övrigt tycker jag att det här är HÖGST relevant för företagare, och att någon admin INTE ska stänga tråden. Det är relevant för att vi ska få veta vad som är OK och vad som inte är det. Och hade jag råd att alltid anlita en jurist, så hade jag gjort det, men under tiden så tar jag gärna hobby-råd från andra personer som varit i samma situation.

Hallå,

jag har precis genomgått samma sak.

I ditt fall behöver du inte värdera den och "sälja" den till firman. Man har rätt att dra av alla inköp relaterade till verksamheten upp till ett år innan firman registrerades. Detta informerade RSV om på ett av deras möten för nya företagare.

Om så inte hade varit fallet, så hade du skaffat dig en värdering av någon hårdvaruhandlare i branschen och lagt med denna värdering i deklarationen. Du behöver alltså inte upprätta något egentligt kvitto, då du har en enskild firma.

Johan Andersson gav dig liknande svar, men jag ville understryka med mina erfarenheter.

.h

Ursprungligen av Hagelin:

Tror du kan få svårt att kräva att de ska leverera något utöver vad som ingår från tillverkaren.

Det finns en poäng i vad du säger. Dock så visste nog varken jag (köparen är mitt företag och inte jag som privatperson) eller säljaren.

Det jag har skrivit är:

"Jag är medveten om att man ska ansluta telefonerna till en IP-baserad televäxel, och att den inte är inkluderad."

...men i övrigt att jag förutsätter att telefonerna är kompletta, indirekt för att använda telefonerna fristående med endast en IP-baserad televäxel. dvs att jag inte förutsätter någon extra fysisk utrustning. En "IP-baserad televäxel" är programvara.

Komplicerat.

Tack för alla kommentarer. Jag får se vad deras respons är i början av veckan.

Hallå,

jag, som företagare, har köpt två stycken Cisco 7940 (IP-telefoner) av ett företag i Göteborg. De i sin tur har hämtat dem ur ett konkursbo.

Fick dem idag och märkte genast att det inte medföljde någon transformator för elström. Dessa enheter kan få ström på två olika sätt; antingen med PoE (Power of Ethernet) där elströmmen kommer genom nätverkssladden, och detta kräver speciell utrustning i andra änden för att skicka själva strömmen. Det andra alternativet är en transformator för att få ström från vägguttaget.

Jag vet inte hur dessa produkter levereras från Cisco. När jag skriftligt gjorde beställningen på produkterna så lade jag till följande för att vara tydlig på att produkterna vara kompletta.

"Jag förutsätter att all tillhörande utrustning för att få igång telefonerna
är inkluderade, såsom kablage etc. Jag är medveten om att man ska
ansluta telefonerna till en IP-baserad televäxel, och att den inte är
inkluderad."

Har jag rätt att kräva dem på kostnaderna för att införskaffa transformatorer?

Henrik

Det är möjligt att jag skulle ha nytta av det. Jag använder många automatiserade lösningar och försöker automatisera så mycket som möjligt. Men på det viset jag jobbar så ägnar jag all tid åt en kund under en längre tid, så just behovet av vad du beskriver kanske inte skulle göra mig så mycket nytta.

Kan programvaran mäta när dokumentet är aktivt, eller bara hur länge det varit öppnat? Jag brukar ofta ha dokument öppna i flera dagar utan att egentligen använda dem...

Hur som helst, tyvärr har jag inte mycket att tillägga till diskussionen som kommer hjälpa dig.

Hej,

jag skulle vilja påstå att det är ganska oseriöst av ett företag att tillåta dess kommunikation att passera 3:e part (som vissa gör med antispam+antivirus). I praktiken har användare lite förståelse för vart och hur de ska skicka känsliga uppgifter (t.ex. användarnamn+lösenord). Okrypterad email är såpass mycket använt att folk inte rynkar på näsan ifall det dyker in hemliga uppgifter i inkorgen.

Av denna anledning så har jag implementerat kommunikation med Jabber (IETF standard XMPP - http://www.xmpp.org/). Stöd för XMPP finns/kommer i senare versioner av iChat. Med Jabber har man möjlighet att ha en egen server "in-house" och därmed kontrollera att trafiken inte läses av obehöriga. Det går även att kryptera med SSL, samma typ av kryptering som ex.v. banker använder över HTTPS.

Det är även lätt att programmera mot Jabber. Funktioner jag använder för tillfället är att jag får ett meddelande när någon tjänst går ner på övervakade servrar, och att mina kunder kan skicka mig meddelande direkt ifrån webben.

Kontakta mig ifall ni vill ha assistans att sätta upp en lösning kring Jabber.

Hur ska detta fungera har du tänkt dig? Så länge du har dokumentet öppet i ordbehandlaren? Känns som en ganska labil lösning. Jag tror att det i praktiken är bättre ifall du manuellt noterar hur länge du har suttit med ett jobb. Det har alltid fungerat förr.

1