Tjena Mikael!
Kul att du ger dig in i debatten. Angående "ficklamporna" så fick jag dubbla budskap om ert test av försäljaren. Först fick jag reda på att ni testade skärmen i ett totalt mörkt rum, senare när han och jag sätter upp den i det rum som var nersläckt, men rummet saknade en dörr, vilket gjorde att det endast blev halvmörkt i rummet. Då sa försäljaren att det var mörkare i det rummet vi stod i, än det ni testade skärmen i. Så min fråga där, testade ni verkligen skärmen i ett rum som var becksvart?
Vi två lyssnade även på fläkten, vilket han hörde och sa att den inte lät helt frisk. Ljudet är självklart svårt att höra i en verkstad om man inte vet vad man letar efter, det hade jag poängterat för försäljaren att det hördes som mest självklart när rummet man befann sig i med datorn var helt tyst. Dock om han hörde det från baksidan på datorn så förstår jag inte hur det kunde undgå fyra tekniker, som har öron för fel.
Det är dock en fläkt som "brummar" på denna dator och inte nät-delen som spökar. Lyssnar man på baksidan av datorn, från det runda ventilationshålet som finns ovanför datorns strömingång så hör man en fläkt som ger ifrån sig ett brummande ljud. Det låter som att fläkten slår till mot en yta och detta ger sig ifrån ett dovt brummande.
Vill slutligen ställa en fråga som alla går runt när jag talar med försäljare och tekniker. Jag har själv ägt en Imac G5 tidigare, som "stängde" av alla fläktar när man enbart satt med mindre krävande saker på den. Har en kompis som har köpt en Imac Intel Core Duo på vilken alla fläktarna är helt tysta i ett ett tyst rum när man kör mindre krävande applikationer. Har lyssnat på Imacarna på Macsupport (även hos er, fast den stora aircondition-fläkten gjorde testet omöjligt) på vilka också man inte kunde höra någon fläkt som var igång.
Ska en Imac Intel Core 2 Duo ha ett konstant fläktljud, eller är det isåfall fel på den?
Innan du svarar på frågan så kan vi utgå från att vi befinner oss i ett rum som är helt tyst, och du befinner dig fem meter från datorn.
Jag tycker detta ärendet är lite slarvigt behandlat, men jag jobbar själv extra med liknande kundrelationer och vet om att ibland så kan viktiga saker hamna mellan stolarna. Vill bara poängtera att jag inte är ute efter att bascha er utan komma underfund med varför felen inte upptäcktes.
/Frank