Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Ravajack

Ravajack

Medlem
  • Plats Täby
  • Registrerad 2004-09-02
  • Senast aktiv 2014-05-18
  • Antal inlägg 46

Foruminlägg

De senaste inläggen Ravajack har skrivit i forumet.

Hej igen.
Tack för råd och tips.

Jag vet att 48-52X CD-spelare är extremt billiga idag och kan fås för en spottstyver.
Orsaken till att modern höghastighets-CD-spelare INTE skulle fungera i min gamla G3/266 var att IDE/ATA kedjan är för långsam (enligt de säljare jag talat med) och
att därför ett extra kontrollerkort skulle krävas.

Ovanstående svar på mitt lilla nödrop (Tack!, Hetlund och sniper) tycks peka på att så inte är fallet. Snacket om extra kontrollerkort är alltså vanligt försäljar-mumbojumbo? Eller har 266:an långsammare IDE-buss än 300:an och 333:an?

Hej.
Har en gammal beige G3/266 som mail/FTP-burk.
Funkar alldeles utmärkt, åldern till trots.

Dock tycks nu den inbyggda CD-läsaren ha gett upp.
Problemet är att ingen leverantör som jag varit i kontakt med
kan ruska fram en enkel ersättare. Det som erbjuds är enbart
snabba CD/DVD-brännare, vilket dels känns som lite overkill,
dels kräver installation med åtföljande strul av extra kontrollerkort.

Finns någon här som råkat ut för liknande predikament?
Jag är helt nöjd med en enkel och långsam CD-läsare,
precis som orginalet, men var får man tag i en sådan idag?

Ursprungligen av Racer800:

...släpper att man inte längre kan styra sitt layoutprogram med diverse knapptryckningar som man under många år förfinat till ett självspelande piano...

Tack för det självmålet, käre Racer800!
Ett av de mest korkade argument för att byta program jag någonsin stött på!!!

Det är ju just denna "nackdel" som gör att de flesta av oss inbitna Quarkare håller fast vid detta program och överser med vissa skönhetsfläckar: Man vet vad man har, men man vet inte vad man får.

Och sedan när blev det en FÖRDEL att "[man] inte längre kan styra sitt layoutprogram med diverse knapptryckningar"?

Det verkar som om du tycker att det är bättre att istället navigera runt med musen bland en massa paletter...

Racer800:s argument verkar gå ut på att om man nu KAN spela piano och behärskar instrumentet så är det hemskt korkat att gärna vilja fortsätta spela piano, eftersom det nu råkar finns häftigare prylar som rockar lite fetare, nämligen bastuba, harpa och dragharmonika.

Som tidigare nämnts i annan tråd har jag förutom Quark även tillgång till InDesign, och har kunnat jämföra en smula. Faktum är att den enorma mosaik av olika paletter som InDesign bläddrar upp faktiskt bidragit inte så lite till min obenägenhet att prova programmet på allvar.

Quark kan man man köra rakt av med tangentbordskommandon, i stort sett helt utan palettnavigering och en oändlig rad musklick. Med InDesign tycks det rakt motsatta vara fallet. Paletthysteri i kubik.

Den ergonomiska aspekten heller inte att förglömma.

Racer800: Kan man över huvud taget köra InDesign utan att får svårartad musarm?

Ursprungligen av Racer800:

I´m back!
”Förändringens fyra faser
Psykologen Claes Janssen har skapat en modell som beskriver faserna man går igenom när man står inför en förändring, och modellen kan liknas vid ett hus, med källare.

Det tycks som om Racer800 läser bibeln som Fan själv...

På skoj slog jag in "psykologen Claes Janssen" i Google, och hittade en PDF betitlad "Från nöjdhet till inspiration ? genom förändringens fyra rum".

Observera titeln: "...förändringens fyra RUM".
I Racer800-version blev detta RUM istället FASER.

Det ska erkännas direkt: Lika lite som jag begrep poängen med Racer800:s inlägg, begrep jag innehållet i PDF:en. Så pass mycket begrep jag dock att det INGENSTANS i texten i PDF:en talas om någon källare. Bara ett hus med fyra rum. Punkt.

Källaren tycks vara en alldeles egen tillbyggnad, enbart tillkommen för att Racer800 ska få möjlighet att göra sig "putslustig" och plocka billiga poäng. (Kolla gärna själv med en egen Google-sökning enligt ovan.)

Ursprungligen av Racer800:

Har en känsla av att de flesta i quarkforumet befinner sig väldigt långt nere i pannrummet. Fan vet om inte lyset gått också...

Kan ingen stoppa denne envetne och tröttsamme bråkmakare?
Tack för ordet.

Quickeys är ett alldeles utmärkt hjälpmedel för att konfigurera de gamla invanda tangentbordskommandon i Quark Xpress som försvunnit och/eller ändrats/flyttats mellan olika versioner.

Funkar förträffligt. Jag kan nu köra Quark 6.1 på precis samma sätt som jag alltid har kört 3.32, utan frustration.

Quickeys kostar förvisso en liten slant, men den kostnaden är negligerbar i jämförelse med kostnaden för Quark och dess olika uppgraderingar.

Som en liten bonus kan man med Quickeys också programmera egna tangentkommandon som inte finns i Quark. Händigt.

Ursprungligen av Racer800:

Gentlemen, klockan går, trevlig helg!

Det var då för väl att det är nån som har vett att gå...
Följ gärna klockans exempel, Pucko!

Ursprungligen av stfm:

Du tror att du har så bra oneliners, men (newsflash) det har du inte.

Sug på den, Racer800!

Ursprungligen av stfm:

Jag gillar inte Indesigns gränssnitt. Vad har du för ball sak att säga om det?

Instämmer!
InDesigns gränssnitt – stinker(fett)!

Ursprungligen av Racer800:

"quarkanvändarna har haft inga eller mycket svaga argument för sitt favoritprogram. [...] man [kan] konstatera att det är uppoffringen som tar emot för att byta program. [...] de flesta tycks vara eller ha blivit övertygade om att ID är valet om man ska börja från scratch.

Tack för den fina sammanfattningen.

Pudelns kärna i ett nötskal!

Som Quarkanvändare behöver man ju inte så många argument.
Det tycks vara tvärtom för InDesign-missionärer...

Quark Xpress är enkelt, lättöverskådligt och (numera) tämligen stabilt. Man kan göra det man ska, snabbt och effektivt, eftersom man redan behärskar tekniken. Programmet sitter i ryggmärgen.

Sant: Det är uppoffringen som tar emot för att byta program. Naturligtvis.
Det har tagit några år att lära sig att behärska Quark. Varför kasta bort den investeringen om man har ett val och inte absolut måste?

Sant: ID är valet om man ska börja från scratch.

Visst, men se ovan: Varför börja om och traggla med något nytt från scratch? Bara på kul, för att det är skojigt? Det tar förmodligen lika lång
tid att lära om som det en gång tog att lära sig. En investering som man nog idag är tvungen att göra på sin fritid. Ingen kund lär väl betala för de timmar man sitter och försöker lära sig ett nytt program...

Sens moral: If it ain't broken, don't fix it.

Ursprungligen av Racer800:

Ja bakom tangentbordet har jag skärmen och på skärmen fanns skräpet: Quark.

Ahaaa...
Du har alltså Quark på skärmen. Som är så dåligt att det stinker.
Och tror att du kör InDesign?

Undra på att du har problem, grabben...

Eller så är det någon "putslustig jävel" som talar med kluven tunga.

Troll är nog bara förnamnet...

Ursprungligen av Racer800:

Taggar, törnbusken, tjälskott – för mig låter det som min senaste Quark-installation. Med Network Innovations hjälp tog det bara 3 månader att få Quark att inte fungera. Stolpskott!

Racer800:
Undrar just varför du har sådana enorma problem med Quark?
För mig tog det bara en kvart att få Quark ATT fungera alldeles
utmärkt. Utan hjälp av Network Innovation.

Kan det vara så att du möjligen har skräp bakom tangentbordet?
Kolla där. En spegel kanske hjälper dig att hitta orsaken till problemen...

/Ravajack

Racer800;
Min stolpe är det inget större fel på, inpinkad och skön. Och visst finns det kanske bättre och snyggare stolpar nedåt vägen, precis som du säger.

Problemet med dina snygga stolpar är egentligen bara ett. Eller två:

Vägen är inte spikrak och fin. Den är krokig, knölig, hal och besvärlig.
Och så är det en massa taggbuskar i vägen. För att inte tala om tjälskotten...

Dessutom: Nedåt vägen? Jag höjer hellre blicken och går uppåt.

Baron:
Instämmer, tack!

ill_chrill:
Osannolikt puerilt inlägg. Hur gammal är du?

/Ravajack

OK, det bär mig verkligen emot, men...

Peter Wärn på Software Plus, någon som minns honom och/eller undar vart han tog vägen?

För den historielöse: Sofware Plus var på sin tid Quarks representant i Sverige, och Peter Wärn var Quarks kringresande apostel på mässor och företag, Sveriges "Mr Quark Xpress".

Peter visste allt om Quark och hade man bekymmer med någon funktion var det Peter man skulle prata med för en snabb lösning.

Software Plus finns, vad jag vet, inte mer. Quark representeras idag av Network Innovation.

Och Peter Wärn är, ur Quark-synvinkel, "No More Mr Nice Guy".

Peter Wärn är fortfarande en övertygad apostel – men idag är InDesign hans mission. Peter anser faktiskt att InDesign är överlägset Quark på många, kanske de flesta, punkter. Om än inte riktigt alla.

Peter torde veta vad han pratar om, då han ju har större kunskap om både Quark och InDesign än förmodligen de flesta i denna tråd.

Som sagt, det bär mig emot, men ovanstående bör möjligen beaktas i debatten.

Och Racer800 ("Du var mig en bitter, liten putslustig jävel"):

Jag fortsätter med Quark.
Inlärda handgrepp, tangentkommandon och genvägar i Quark sitter djupt.
Omfattande omlärning, menynavigering och palettexcesser i InDesign lockar mig inte alls för ögonblicket.

/Ravajack
(olydig hund...)

"Racer, du må vara lycklig i ditt val av layoutprogram, men du lär knappast ha en framtida karriär som diplomat..."

Tror knappast att Racer800 tänkt sig att bli diplomat eller är här för att göra sig populär...

Han tycks helt enkelt bara ha tröttnat på Quarks, det får vi väl dock hålla med om, bitvis snorkiga och stelbenta attityd mot sina kunder. Dongelstrul, anyone?

Racer800 har skådat ljuset i form av InDesign och nu vill han frälsa världen.

Men alla sekterister har det ju lite trögt i portgången, minns bara hur det gick för Jesus.

Själv fortsätter jag med Quark tills tvingande omständigheter nödvändiggör en övergång till InDesign, t ex kundkrav på skuggade rubriker och halvtransparenta överlägg/tonplattor i bilder och annat lull-lull. Oerhört enkelt i InDesign, tämligen omständigt i Quark.

Sådant kallade vi "tivoliredigering" på Expressen redan under blytiden, vilket ansågs som en styggelse. Under tidningens pedagogiska period fick sådan "art for art's sake", d v s att sätta formen före innehåll och klarhet, inte förekomma. Då kom Himmelstrand och ibland Strömstedt själv och tog en i örat...

Men annorlunda idag, när många gånger själva formen ÄR innehållet. Och då är förvisso InDesign ett alldeles utmärkt instrument, en tivolilåda med nästan obegränsade effekter. Det är väl strängt taget bara stjärnbomber, vattenfall och häxpipor som fattas i InDesigns pyrotekniska arsenal. Eller så har jag bara inte
upptäckt dem än...

Har jobbat med Quark sedan Hedenhös (v.2.12) och känner mig tämligen komfortabel med detta tydligen "uråldriga" verktyg. Quark har alltid varit mitt "weapon of choice" för tung serieproduktion i dags- och veckotidningsmiljö, likväl som för tjusig magasinsproduktion.

Först Aldus och sedan Adobe försökte under många år tränga in på banan med PageMaker. I begynnelsen vill jag minnas att även FrameMaker sågs som ett potentiellt hot mot Quarks tidiga och tämligen totala dominans.

Problemet för övriga aktörer var just Quarks totala dominans. Quark var rejält mycket bättre än både PageMaker och FrameMaker, inte minst vad gäller möjligheter, flexibilitet och stabilitet, inte bara i den kreativa ändan utan även i outputändan, d v s ripp och repro.

Givetvis blev därför Quark dominerande på banan hos alla seriösa tryckmedieföretag, från dagstidningar till stora och små tidningsförlag.
Vilket i sin tur resulterade i en armé av människor som fick lära sig att arbeta med Quark.

Det är som bekant svårt att lära gamla hundar sitta, och lika svårt torde det vara att få en armé av Quark-kunniga arbetsmyror att utan incitament byta ut sitt gamla kära verktyg mot något nytt, oprövat och ovant. Den tid som lagts ned på inlärning av programmet får heller inte negligeras, eftersom tid = pengar, oavsett om man är egen företagare eller anställd.

Om Quarks eller InDesigns eventuella förträfflighet må man därför tvista.
Själv har jag haft tillgång till såväl Quark 6.1 som InDesign 3.01 i snart ett år, men som den gamla hund jag är kör jag fortfarande Quark för den dagliga brödfödans skull,eftersom det är enklast så och handgreppen sitter i ryggmärgen.

Vanans makt skall därför inte underskattas i debatten Quark vs InDesign.

Racer800 har naturligtvis helt rätt i att Quark är tämligen omodernt i jämförelse med InDesign. Det har inte hänt så mycket med Quark sedan version 3.32. Å andra sidan, behöver det hända så mycket med ett program/verktyg som fungerar väl?

(En analogi till ovanstående: Varför köpa ny bil om den gamla fungerar bra, trots att den har några år på nacken?
Fåfänga är förvisso en drivkraft som inte ska underskattas, men behöver jag verkligen klimatkontroll, fyrhjulsdrift, elspeglar och en toppfart på 230 km/h
för att skjutsa runt rumpan mellan hemmet och jobbet 200 dagar per år?)

Jag har klämt en del på InDesign under lediga stunder, men ännu inte riktigt kommit mig för att testa på allvar. Orsaken är enkel: Jag vet hur Quark fungerar och har lärt mig att navigera förbi och komma runt programmets brister.
Ibland kan detta förvisso ta lite tid, men torde ändå gå oändligt mycket snabbare än att börja om med ett helt nytt program, med den inlärningskurva och stora mått av frustration som inlärningsprocessen kan innebära i en pressad produktionssituation.

För nya aktörer i branschen torde situationen vara en annan. Har man inte jobbat så mycket med Quark förut och står i begrepp att ge sig in, är det förmodligen en god idé att hellre satsa på InDesign än Quark, inte minst av kostnadsskäl, då man får hela Adobes Creative Suite (InDesign, Photoshop, Illustrator och Acrobat) för samma pris som enbart Quark Xpress.