Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Kevin

Kevin

Medlem
  • Registrerad 2001-09-28
  • Senast aktiv 2015-08-19
  • Antal inlägg 18

Foruminlägg

De senaste inläggen Kevin har skrivit i forumet.

1
  • Medlem
  • 2011-01-02 22:55

Hej alla!

Som revisor och flitig läsare av 99.se vill jag ge min syn på revisionsplikten. Jag jobbar på en av de "större" byråerna och i grund och botten är jag positivt inställd till att revisionsplikten avskaffas för mindre bolag. Det är dock viktigt att tänka efter innan revisionen väljs bort. Till att börja med känner jag att det är viktigt att nyansera bilden med vad en revisor gör vid sin revision (av aktiebolag). En del ser revisorn som någon som enbart är inne och gräver i redovisningen. Detta är givetvis en del av det som revisorn gör, men det är bara en sida av myntet. Revisorn skall förutom att granska redovisningen även granska förvaltningen av bolaget. Förvaltningen innefattar bl.a. efterlevnad av vissa aktiebolagsrättsliga samt skattemässiga regler. Utöver detta försöker vi även agera bollplank åt bolagen. Det kan t.ex. röra finansieringsfrågor, kontakter etc.

Det finns många mindre bolag som verkar i en okomplicerad miljö (skattemässigt, bolagsrättsligt, fåtal intressenter etc) och där redovisningen sköts på ett exemplariskt sätt av t.ex. en redovisningskonsult. I dessa fall blir revisorns granskning tyvärr mest en dokumentationsövning. För dessa bolag är jag positiv till att revisionen kan väljas bort.

Sedan finns det mindre bolag som verkar i en mer komplex miljö. Det kan t.ex. bero på:

- Externa intressenter förutom skatteverket (t.ex. bank, bidragsgivare, flera delägare etc)
- Utländsk koppling (t.ex ägande)
- Utvecklingsbolag (t.ex. aktivering av utgifter samt hantering av underskott)
- Nystartade bolag i kraftig tillväxt
- Tjänster och varor säljs med speciella momsregler
etc

För dessa bolag kan det finnas en poäng att behålla revisionen. Jag talar givetvis i egen sak men som revisor måste vi ha en god insikt i många ämnesområden, inte bara redovisning, bolagsrätt och skatterätt utan även ekonomisk styrning av bolag, intern kontroll och riskbedömningar. Vissa bolag tänker kanske att det räcker att bolaget har en redovisningskonsult och det är mycket möjligt att det gör detta. Det är möjligt att jag har en något snäv syn på redovisningskonsulter, men jag tror att många redovisningskonsulter är duktiga på just redovisning och kanske inte har fullt ut lika duktiga inom områden som bolagsrätt och skatterätt, områden som alla bolag måste beakta oavsett revisionsplikt.

Avslutningsvis vill jag lyfta fram att även om ett mindre bolag väljer bort revisionen kan det finnas en poäng att låta en revisor översiktligt gå igenom bokslutet under ett möte med styrelsen/ägare. Det behöver inte ta lång tid men kan ändå ge en form av översiktlig genomgång (utan revisionsberättelse) rörande redovisning och förvaltningen samt t.ex. ge rekommendationer för framtiden.

  • Medlem
  • 2010-07-07 10:51

Det visar sig inte när jag matar in stickan men har lyckats få igång det genom att ladda ner ett program som heter Mobile Partner 2.7.

  • Medlem
  • 2010-07-05 20:55

Har fått mobilt bredband på jobbet som fungerar med min PC. Tänkte prova denna på min mac men när jag pluggar usbdonglen i datorn dyker inte installeraren upp som den ska enligt manualen. Tänkte höra om någon har Huaweis USBdongle E1750 med Telia och kan skicka programmet till mig? Skicka privat meddelande.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • 2009-08-12 11:45

Läste en review av ett antal SSD 2,5" diskar på marknaden.

LÄNK

Har alltid tyckte Intels diskar verkar vara överlag bra men så har Crucial dykt upp med en lågt prissatt 128 GB disk med rätt bra benchmarks. Dock blir jag lite fundersam över strömförbrukningen mellan dessa två diskar. Se här. Intels verkar dra mycket mindre ström om man ska tro på siffrorna. Är skillnaden mellan Intel och Crucial något som märks väsentligt i en bärbar dator? Någon som vet vad en vanlig 5400 rpm disk drar i ström?

  • Medlem
  • 2009-02-18 22:03

Vad har du för site Taz?

  • Medlem
  • 2009-02-18 21:31

Ser väldigt många möjligheter med siten. Som den är nu vänder den sig främst till alla privata aktiebolag (ej publika eller börsnoterade) där redovisningen hanteras inom företaget. Bolag som anlitar redovisningsbyråer eller revisionsbyråer för boksluten får ofta allt fixat i ett paket. Dock tror jag de flesta aktiebolag kan ha användning av den i framtiden.

Visst hoppas jag att det kan ge mig kontakter till kunder. Men branschen för revisorer kommer att ändras ganska väsentligt inom 2 år som det ser ut nu då revisionsplikten kan komma att försvinna för 95% av alla bolagen. Då krävs helt nya tjänster. Kanske är detta något...just nu vill jag bara få ut mitt arbete för kommentarer och släpper den som icke-kommersiell. Hellre det än att den ligger och samlar damm.

Det jag hade velat testa nu är att hitta ett bolag som vill skicka in sin årsredovisning elektroniskt hos bolagsverket.

Alla synpunkter välkomna. Visst är årsredovisningen lång...har funderat på andra lösningar med noter på separata sidor. Känner dock att man får en bra överblick just nu i alla fall. Det man ser är alltså allt som går att lägga in i årsredovisningen (noter väljer man själv). Det som inte används (rader med 0 etc) döljs automatiskt. Kanske inte framgår så tydligt. Tycker det går rätt smidigt.

Senast redigerat 2009-02-19 19:38
  • Medlem
  • 2009-02-18 18:33

Vet inte om det är rätt forum men men.

Som nybliven godkänd revisor och macanvändare sen 1986 är det svårt att låta bli att knåpa lite med webbsidor. Efter ett par år i inom revisionsbranschen på större revisionsbyrå inser man hur mycket pengar företagare lägger ner på revision och redovisning, ofta dyra tjänster dessutom som i mitt tycke ofta tar för lång tid. Har på min fritid gjort en början på en site där tanken är att företagare (även revisorer, inkluderat mig själv, och redovisningsbyråer) enkelt skall kunna skapa dokument etc som används i verksamheten på ett snabbt och därmed billigt sätt. Hemsidan är fortfarande i utvecklingsfasen men är väldigt långt gången. Egentligen har jag bara inte lyckats installera postfix för epost på servern...använder därför min privata.

Huvudtjänster i dagsläget (främst för aktiebolag):
- Årsredovisning: Huvudtjänsten. Skapar en pdf eller XBRL-fil för import hos bolagsverket.
- Årsstämmoprotokoll
- Löpande nyheter inom redovisning och skatt.

Tacksam för era synpunkter. Urusel idé?, Långsamt, svårt att förstå, fult? Vad hade ni velat ha för innehåll?

Siten är gratis tilla jag kommer på bättre tankar :). Vill ni ha ett eget konto för ert företag (främst aktiebolag) är det bara att säga till.

www.e-revisor.se

  • Medlem
  • 2008-01-25 23:17

Några översättningar jag kommer på på rak arm:

Avstämningar - reconciliations
Kundreskontra - Accounts receivable
Lev.reskontra - Accounts payable

  • Medlem
  • 2008-01-13 16:15

En del av din fråga berör s.k. pågående arbeten. Bokföringsnämnden har en vägledning i denna hantering (BFNAR 2003:3): finns på http://www.bfn.se/redovisning/RAD/allmanna_070101.aspx

Gissar att denna är även är tillämplig för enskilda firmor. Det enklaste är då att tillämpa den s.k. alternativregeln vid uppdrag på löpande räkning (för fastprisuppdrag gäller andra regler...). Detta innebär att du kan ta hela intäkten när du fakturerar, även om en del av arbetet utförts under ett tidigare räkenskapsår.

Hoppas det hjälper något.

  • Medlem
  • 2008-01-06 23:30

Följ tipset ovan att kalibrera och om det inte fungerar och du har garanti kvar ring support och nämn detta. Jag fick ett nytt batteri, iofs på AppleCare.

  • Medlem
  • 2007-03-10 11:55

Trevlig nyhet som delvis berör denna diskussion.

Skatteverket har släppt en ny skrivelse om vad som anses vara inventarier av mindre värde, dvs vilka med gränsbelopp får inventarier skrivas av direkt. Kort sammanfattning:

1. Enskild firma med förenklat årsbokslut: 5 000 kr
2. Alla andra företag utom stora (se definition i länk): 10 000 kr
3. Stora företag: 20 000 kr

Alltså för många företag har gränsen för direktavskrivning höjts från 5 000 till 10 000 kr, ungefär lagom att köpa en MacBook då..

OBS!! Detta gäller från taxering 2008 dvs för räkenskapsår vars deklarationer skickas in i början av nästa år.

Länk

Kevin
Revisor

  • Medlem
  • 2007-01-12 08:47

1. Mindre belopp borde inte vara några problem men allra bäst är ett abonnemang i företagets namn.

2. Förbrukningsinventarie konto 5410 (det mesta under 5 tkr)

3. Om det är terminalglasögon (arbetsredskap) är det avdragsgillt. Skulle boka det på konto 5410. Om det är vanliga privata glasögon skall det förmånsbeskattas...

4. Webhotell skulle jag boka som IT-tjänst konto 6540.

  • Medlem
  • 2007-01-12 08:40

Precis som Carl-Fredrik skriver kan man skriva av planenligt (normalt 3-5 år för inventarier) och skattemässigt (valfritt, hanteras separat).

I år ska din inventarie skrivas av planmässigt med 12500 x (1/3) = 4167 kr

Du måste ta ställning till vad du vill göra skattemässigt. Går du med vinst bör det övervägas att skriva av skattemässigt. Detta fördelar normalt avskrivningarna annorlunda än den planmässiga. Används som resultatplanering. Går du med förlust i år bör du lösa upp de tidigare gjorda avskrivningarna.

Låter som om du inte gjorde helårsavskrivning av din inventarie föregående år utan från anskaffningsdatum, vilket är helt ok.

Liten beräkning på skattemässigt avskrivningar (förutsätter inga andra inköp/fsg!!)

Steg 1: fastställ lägsta skattemässiga restvärde (huvudregel och kompletteringsregel)

Huvudregel:
IB restvärde enligt plan: 12500 - (0,09x12500) = 11375
x 0,7 = 7963

Kompletteringsregel:
60% av anskaffningsvärdet (andra året du har inv) = 12500 * 0,6 = 7500

Kompletteringsreglen ger lägst skattemässigt restvärde. Maximala skattemässiga överavskrivningar i år är skillnaden mellan utgående restvärde enligt plan (12500 - 12500*0,09 - 4167 = 7208) och kompletteringsreglelns restvärde i detta fallet (7500 kr). Differensen är minus 292 kr vilket innebär att du inte kan skriva av skattemässigt i år utan måste återföra 292 kr som intäkt. Detta beror på att du skriver av på tre år istället för fem som är vanligast.

Hoppas det svarar lite på frågan.

Friskriver mig från fel

  • Medlem
  • 2007-01-08 23:12
Ursprungligen av Jayzee:

Enligt Skatteverket kan jag utan problem dra av 18kr/mil eftersom jag använder min bil privat (enskild firma). Hur går man tillväga för att göra detta?

Körjournal bör du ha som beskriver resan, syfte etc. Om du bara har skattefritt traktamente (18 kr) räkna fram totalsumman och boka summan debet på kontot för bilersättning (skattefritt), kan ej det utantill, och sedan kredit kassan när du tar ut pengarna. Alternativt boka upp som en skuld till dig själv och reglera alla sådana transaktioner när det summerar till lite större belopp.

1