Telia har tydligt gjort bort sig på det psykologiska planet - första reaktionerna borde ju vara "oj vad billigt!" följt "oj vad dyrt det blev" när kunderna väl börjat använda det i praktiken. Nu blev det istället tvärtom.
Här är ett alternativt förslag:
Säg att iPhone 8GB nu kostar 5000:- obunden. Varför inte sälja iMini-alternativet (vilket hemskt namn förresten) för 149:-/mån inkl. 100 min tal, 100 sms och 100MB data? Då skulle det plötsligt kännas väldigt prisvärt.
På det lägger man som man alltid gjort tidigare en "förhöjd månadsavgift" som man sen kan höja/sänka beroende på hur mycket kunden kan hosta upp kontant. Med 150:- extra i månaden skulle man få betala kanske 2500:- i butik, precis som enligt planen. (18*150 = 2700:-). Med 0:- i förhöjd månadsavgift skulle man få betala 5000:- i butik.
Kunderna skulle känna att de hade kontroll på ett helt annat sätt.