SIBA har ett ansvar enligt konsumentköplaget och det är egentligen de som ska stå för såna saker. De har rätt att försöka reparera den 3 gånger och fungerar inte det har man rätt at t få pengarna tillbaka eller en ny vara. Så säger konsumentköplagen (som dessutom gäller 2 år).
Ja men detta gäller endast fel som redan fanns när varan köptes (tillverkningsfel). Under de första 6 månaderna måste säljaren vissa att felet inte fanns där redan vid försäljningen och därefter blir det du som köpare som måste bevisa att felet fanns där redan vid försäljning. Inte alldeles lätt alla gånger.
En försäkring täcker däremot skador som kan uppstå genom att man tappar produkten i golvet eller råka hälla vatten på den etc.
Att påstå att försäkringar som säljs via Siba etc är onödiga är sant förutsatt att man har en hemförsäkring med allrisk/oturs/drulle-tillägg (namnet varierar mellan olika bolag). Men en sådan försäkring har oftast en självrisk på 1000-1500 kr och dessutom brukar de räkna ner produktens värde pga ålder etc.