Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Forsgren

Forsgren

Medlem
  • Plats Göteborg
  • Registrerad 2004-10-27
  • Senast aktiv 2021-03-01
  • Antal inlägg 201

Foruminlägg

De senaste inläggen Forsgren har skrivit i forumet.

Ursprungligen av IngoX:

Har du testat att ändra lösenordsinställningarna i Systeminställningar > App Store lite fram och tillbaka?
En annan tanke, dina skärmbilder är på engelska. Kör du genomgående engelskt systemspråk eller kan strulet bero på att du anslutit till App Store för en annat land?

Jag har gjort det, men det ändrar inte på beteendet. Enda skillnaden jag kan få det till är att jag kan slippa lösenordsfrågan på gratisappar (vill inte testa med betalköp), men jag får ändå inloggningsrutan.

Systemspråket är helt på engelska, har inte köpt någon app från något annat lands App Store (endast Sverige)

Ursprungligen av pushloop:

Då skulle jag ringa till Apple Support på 0771-199 519. Supportfrågor gällande Apple-ID är gratis.

Ursprungligen av alix:

Jag håller med.

Gjorde det, det hela är nu eskalerat till nivån att skärminspelningar gjorts och någon sorts analysverktyg körts på min burk… Spexigt värre

Ursprungligen av pushloop:

Ligger några uppdateringar och väntar, exempelvis systemuppdateringar eller uppdateringar av appar? I så fall kan det vara värt att dubbelkolla så att dessa inte laddats ned med ett annat Apple-ID, eller att du använt ett annat Apple-ID när du aktiverade/återställde datorn.

Nix, allt är helt uppdaterat. Jag har endast använt ett enda Apple ID

Ursprungligen av kenjon:

Testa att logga ut från iCloud och iTunesStore, och sedan logga in igen.

Det hjälpte inge

Ursprungligen av alix:

Okej, kolla att allt är okej här: https://appleid.apple.com/

Allt ser okej ut där

Ursprungligen av alix:

Är du inloggad med ditt Apple ID via Systeminställningar > Icloud?

Yes, och jag verkar av allt att döma egentligen vara inloggad i App Store med, eftersom jag kan se mina tidigare köp

Hej,
när jag skall köpa (eller ladda ned gratisappar) från Mac App Store så får jag mata in mitt lösenord två gånger. Fruktansvärt irriterande, och det har varit så länge nu.

De två dialogerna skiljer sig dock något åt, se skärmdump:

Den övre är den första, och den undre är den andra. Den ena är en "inloggningsruta", den andra är för att genomföra köpet. Värt att nämna: Jag är redan inloggad och kan exempelvis bläddra runt bland mina tidigare köp (något som ej går att göra annars).

Hur blir jag av med det här problemet?

Ursprungligen av Dalle:

Nollfällning av samtliga inställningar brukar kunna lösa de flesta problemen. Kan vara värt att testa?
Inställningar, allmänt, nollställ, nollställ alla inställningar.

Tack för svar! Har testat det, men det verkar dessvärre inte göra någon skillnad

Hej,
jag har råkat ut för att det börjat ta mycket lång tid att radera appar på min iPhone 6, med iOS 9.3.2.

Normalt sett så brukar ju appar försvinna så snart man har godkänt raderingen, men nu hänger bekräftelse-rutan kvar efter att jag godkänt raderingen i över 30 sekunder.

En omstart av telefonen gör att allt beter sig normalt igen, men det är bara en tidsfråga innan jag åter igen råkar ut för att det tar oerhört lång tid att radera appar.

Vill verkligen inte behöva dra in en helt ren iOS-installation, vill behålla appar, deras data och mina meddelanden samt hälso-datan…

Har någon av er råkat ut för samma beteende? Har någon av er en lösning på det?

Senast redigerat 2016-06-09 23:45

Hejsan,
har upptäckt ett skumt beteende på min mac. Kör El Capitan.

Om jag skapar ytterligare ett konto på maskinen (vanlig användare) och sedan loggar in som den användaren så kan det kontot lik förbaskat läsa filerna i mitt huvudkonto. Varför? Hur löser jag det?

Det skall väl ändå vara så att filerna i ett kontos hemkatalog inte skall gå att läsa av övriga användare?

Hejsan, galet länge sedan jag skrev något här senast. Velade mellan detta delforum och iPhone-sektionen men tänkte att detta var mer rätt.

Problemet jag upplever uppkom i samband med en krånglande uppdatering av spelet Bike Baron, där många verkade drabbas av en korrupt uppdatering vid ett tillfälle. De har sedan dess släppt en fungerande version, så det är alltså den versionen jag har haft installerad, det är även den versionen som ligger i iTunes.

Efter den krånglande Bike Baron-uppdateringen har följande meddelande dykt upp med jämna mellanrum när jag är inne i App Store i telefonen, av allt att döma verkar det endast triggas på uppdateringsskärmen eller när jag försöker gå vidare och uppdatera. Det kommer dock inte upp varje gång.

Citat:

"Bike Baron" och X andra objekt kunde inte köpas just nu. Försök igen senare.

"X" är ett nummer som ökar, av allt att döma ökar den när jag uppdaterar appar. Dvs, uppdaterar jag tre appar så är X ökat med tre nästa gång.

Jag har testat:

  • Att helt avinstallera Bike Baron från telefonen

  • Att, via iPhonen, avinstallera och installera om Bike Baron

  • Att, via min Macbook Pro, avinstallera och installera om Bike Baron

Men, felet kvarstår alltså. Vet någon av er vad man skall göra för att bli kvitt det här? Det är galet irriterande nämligen. Nu har jag växlat språket till engelska för att få fram exakt vad felmeddelandet är där med, så att det blir lite lättare att googla, men än så länge har jag inte fått fram det där.

Ursprungligen av Goflorp:

Med risk för att verka lika dryg.

Det tar marginellt med plats
Det ligger inte i minnet innan det behövs - om det behövs.
Det är sketgöra att ta bort det.

Kan lika gärna ligga där det ligger.

Utrymmet som upptas: Irrelevant
Minnesanvändning: Irrelevant

Ett program (i det här fallet Rosetta) lades in utan att jag ville ha det där. I sådana fall försöker jag bli av med programmet (oavsett vilket program det må vara)

Nu verkade det bara vara några snabba kommandon i terminalen som behövdes, betydligt mindre än vad jag var beredd att ta till

Ursprungligen av Zimmerman:

Är också intresserad av ett svar på denna fråga; hur ta bort Rosetta? Det är en principsak - sådant jag inte använder ska bort - även om det är en halv megabyte stort och bara sover. Bort ska det! Tips, tack.

Detta var vad jag gjorde:

Ta bort följande filer:
/usr/libexec/oah/translate
/private/var/db/dyld/dyld_shared_cache_rosetta
/private/var/db/dyld/dyld_shared_cache_rosetta.map

Redigera filen /Library/Receipts/InstallHistory.plist, ta där bort delen som har med Rosetta att göra

Jag bootade om och sedan verkade det vara återställt (törs inte lämna garantier däremot), jag såg till att göra säkerhetskopior av alla filer innan jag raderade dem från sina originalplatser med

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det verkar inte vara så lätt...

Se här t.ex:
is there anyway to uninstall rosetta?

Jag tror att "Avinstallera Rosetta" kommer som ett val i Onyx, Cocktail eller Tinkertool när de släpper nya versioner för Snow Leopard.

Tackar, fann precis guiden jag med. Lite terminalknackande och Rosetta verkar vara borta (har sparat alla filer just in case). Får se vad någon av de där verktygen kan bidra med sedan

Tack för svaret!

Ursprungligen av Goflorp:

Det tar ju ingen kraft om det bara ligger där...
Det tar ju upp några MB med plats....men annars är det ju ingen fara.

Se det som att du får tag på ngt i programväg som KRÄVER rosetta för att starta så kan du ju köra det ändå....

Med risk för att verka dryg: Det där är inte ett svar på frågan "Hur avinstallerar jag Rosetta?", inte ens i närheten av ett svar på det

Det är är svar på frågeställningen: "Tar Rosetta upp kraft när man inte använder det eller används mycket plats? Vad är förresten fördelen med att ha det installerat?"