Konsumenter ifrågasätter prissättning genom konsumtion, antingen köper de eller så köper de inte. Priset har inte sällan lite att göra med kostnaden utan mer med vad kunderna förväntas vilja betala.
För mig är min mac pro och min macbook air helt rätt prissatta, jag har köpt dem båda. Inköpspriset är för mig inte lika intressant som priset för driften och då menar jag inte någon slags månadskostnad utan helt enkelt det att jag slipper problem och har något som fungerar perfekt för mig.
"Överpris", "extremt mycket", "skämtar de" passar möjligtvis inne på Lidl eller Ö&B där man har priset som enda intressanta fråga. På Apple passar orden mycket sämre.
En jämförelse som poppar upp, men säkert är helt kass, är konst. Varför betala tjugosjutton miljoner för en tavla? Duken, färgen och tiden det tar att måla den gör att priset borde vara 9 000:-. Försäljningspriset är således ett överpris, extremt mycket och nog faktiskt också ett skämt. Eller?