Jag blev macägare i slutet av förra året då jag köpte mig en Powerbook 12". De första månaderna fungerade bra, men för ungefär 3 månader sedan började problemen.
Problemet som uppstod var att olika program, både apples egna och utomstående tillverkares, krashade oväntat. Varje gång ett program krashar går allt arbete jag gjort i det förlorad. Men vad som irriterar mig mest är Apples tafatthet i mitt fall, då problemet fortfarande inte är löst.
Vad jag gjorde först var att formatera, vilket inte löste problemen. Då formaterade jag och la in gamla OS X, 10.3.x. Då inte detta heller löste mina problem kontaktade jag butiken här i Helsingborg där jag köpt datorn. De rådde mig till att ta ut mitt 512 MB minne, vilket jag gjorde. Detta löste inte heller problemet, så jag formaterade igen, utan resultat. Nästa steg var tydligen ett byte av Logicboardet, vilket tog 1 månad (!). Jag får tillbaka datorn och märker att problemet fortfarande INTE är löst, och kontaktar därför Apples support istället. Sedan dess har det varit en salig soppa. Det första de gjorde var att samla in lite loggar, lät mig köra apples hardware test och server test. Testerna visade inget och loggarna innehöll ingen information som de kunde utnyttja.
Då kom jag i kontakt med den första vettiga killen på supporten, som sa att jag skulle skicka in en CRU-request (byte-av-dator). Detta gjordes en gång, två gånger, och inte förrän den tredje gången faxet skickades kom det fram. Vad jag då får veta är att jag tydligen INTE kan tillgodogöra mig en CRU-Request, eftersom datorn tydligen inte varit inne på reparation tillräckligt många gånger.
Min Apple-butik här i stan är dock helt ovetande om vad de ska göra härnäst, eftersom de haft inne datorn flera gånger och enligt de själva testat allt de kan göra.
Varje gång jag ringer till Apples kundtjänst, vilket nu är flera gånger i veckan, pratar jag med nya människor som alla måste ta sig 5 minuter för att sätta sig in i fallet. Alla ger mig olika förslag, och jag har egentligen inte fått reda på vad jag ska göra. Idag pratade jag med en kille som sa att jag ska lämna in datorn på reparation IGEN, för att byta logicboardet. När jag upplyste honom om att det redan gjorts en gång sa han; "ehm, jaha.. Ja, men lämna in den på reparation och byt något annat då".
Vad jag undrar är om ni lite mer erfarna macanvändare har någon lösning till mig. Ska jag försöka få tag på någon högre upp i hierarkin för att försöka pressa dem lite, eller ska jag vänta? Det har nu gått 3 (!!!) månader utan att jag kunnat använda min dator normalt, och problemet är fortfarande INTE löst. Under den här tiden har jag varken erbjudits någon lånedator, eller någon annan kompensation. Ni får gärna komma med lite förslag på hur jag ska gå vidare med det, och är det rimligt att jag kräver någon kompensation från Apple för det här?
Tack
MVH Karl