Jag städar skrivbordet idag och hittade just ett arbetsflöde som jag gjort som jag tänkte dela med mig av här. När jag beskriver olika programvaror på mina siter så vill jag ta med programmets ikon och så här gör jag då:
Det jobbiga sättet att skapa flera små ikoner (ett bättre kommer senare):
* Gå in i programmappen.
* Ställa in visningen på ikoner.
* Tryck kommando + J för att få fram Visningsalternativ
* Markera att jag vill ha ikonstorleken 512 (största).
* Tag en skärmbild (snabbkommando: Kommando + Shift + 4, markera området, eller mycket bättre, använd Snapz Pro).
* Döp om skärmbilden till ikonstorleken, om du nu lyckades träffa rätt.
* Ändra visningsalternativet till 384, 256, 128 64, 32. (de storlekar jag vill ha).
* Gör om skärmbild + döp om bilden.
Ett bättre alterantiv - ett workflow i Automator
Det tar den i Finder markerade bilden och skalar upp/ner den till vissa förinställda storlekar och gör ett antal varianter av samma bild:
_512, _384, _256, _128 _64, _32
Originalet är orört.
Så här kan det se ut när man använder det:
Först så gör jag min skärmdump genom att gå in i programmappen och döper den till ikonens namn.
Nu har jag en mapp med en bild i. Jag har tidigare sparat mitt arbetsflöde som ett program och lagt in det i verktygsraden. Då finns det i alla fönster i Finder.
Ett klick senare så har jag detta:
Vill du ha detta workflow, så kan du ladda hem det som zip-fil här:
Gör ikoner.workflow.zip
Andra trådar av intresse:
Aldrig provat Automator? Här är ett exempel och en introduktion
Applescript för att processa bilder till bestämda bredder (för tex bloggar, tryck mm)