Teoretiskt så har man 2 års garanti på saker i Sverige...
Det första året är det upp till leverantören att bevisa att du som kund varit oaktsam och på så vis orsakat skadan. De flesta leveratörer brukar inte knussla med detta utan reparerar eller byter ut varan omgående.
Det andra året så är det upp till dig som kund att bevisa att skadan är, eller har uppkommit via, ett fabrikationsfel.
Detta brukar de flesta fabrikanter och leveratörer vara hårda på, i vissa fall med all rätt.
Men i fallet Apple´s iPods och batteritiden så kan man ju vara säker på att det inte ska vara så om deras reklam säger 10 timmar och man som t.ex. jag bara får ut knappt 2 timmar efter ungefär en veckas användande, räknat totalt i timmar... (ok, jag kanske till och med överdriver lite med tiden, har nog använt den mindre än så, totalt sett...)
Har för övrigt haft min 5Gb iPod i 2-3 månader nu och den funkar utmärkt förutom just problemet med batteriet.
Och updaten till 1.2.2 är, som Harry Våffla mycket riktigt påpekade, endast för att reglera ljudnivån ut från iPod´ens hörlursutgång.
Jag kör fortfarande version 1.2.1 i min iPod.
Om det är någon som ännu inte uppgraderat sin iPod till version 1.2.1 så rekommenderar jag att det fixas omgående...
Det är en massa bra funktioner som tillkommit i uppgraderingarna.
För er som ännu inte har en iPod så säger jag bara som kostymkillen i reklamen som alla säkert känner igen:
"Köp en, jag har en själv..."