Vi socialdemokrater kommer att rösta nej till det FRA förslaget som
regeringen lagt, bakgrunden till detta är att regeringen inte velat lyssna
på vårt förlag och föra en dialog med oss. Vi ser behöver av att Sverige
har en väl fungerande underrättelseverksamhet för att upprätthålla vår
militära alliansfrihet och säkerställa Sveriges säkerhet, men vi vill värna
den personliga integriteten.
Idag handlar säkerhetspolitik om att ha förmågan att möta ett brett
spektrum av tänkbara hot, risker och påfrestningar mot samhället. Vi
behöver säkerställa landets säkerhet men också säkerheten för de svenska
män och kvinnor som deltar i internationella uppdrag för att trygga fred
och säkerhet.
Den nya typen av hot och aktörer gör dagens och framtidens hotbild mer
komplex än tidigare. I grunden gäller fortfarande beredskapen mot militära
incidenter och territoriella kränkningar, men det måste även finnas
beredskap för andra hot som t.ex. terrorism.
Vi vill anpassa den militära underrättelseverksamheten så att den kan möta
dagens och framtidens hotbild. Men med de kraftfullt utökade mandat den
borgerliga regeringen gett den militära underrättelseverksamheten riskerar
den att sammanblandas med bland annat polisens och säkerhetspolisens ansvar
och verksamhet.
En central del av underrättelseverksamheten sköts av Försvarets
Radioanstalt (FRA) som ägnar sig åt signalspaning. Vi menar liksom den
borgerliga regeringen att FRA måste få bättre möjlighet att nyttja
signalspaning genom tillgång till kabel. Regeringens förslag har emellertid
flera brister. En av de allvarligaste är att det inte reglerar
integritetsskyddet för den enskilde tillräckligt. Därmed uppfylls inte de
krav som en modern stat ska ställa på rättssäkerheten.
Vi socialdemokrater lämnade skarpa förslag på förbättringar men regeringen
valde att gå vidare på egen hand. Det ligger nu hos regeringen att ta
ansvar för att integritetsskyddet upprätthålls. Vi socialdemokrater följer
nogsamt denna fråga.
Våra förslag för bättre rättssäkerhet vid försvarsunderrättesarbete
*Vi föreslår en förändring av mandatet till ”yttre väpnat hot” så att även
terrorism ingår i försvarsunderrättelseverksamhetens mandat.
*Vi föreslår att en utredning ska se över om domstol ska vara
tillståndsgivare till signalspaning med undantag för regeringen.
*När det gäller regeringen ska deras beslut inte kunna överprövas. Däremot
vill vi utreda hur rättsäkerheten ska kunna stärkas, tex. genom ett
yttrande från en domstol.
*Tillståndsgivning ska gälla inriktning, beskrivning av behovet,
propotionalitetsbedömning samt sökorden. Det ska även framgå vem som är
uppdragsgivare.
*Vi föreslår ett oberoende organ för efterhandskontroll med judiciell
kompetens, integritetskompetens och parlamentarisk anknytning. Det skulle
kunna vara den i SOU 2006:98 föreslagna Säkerhets- och
integritetsskyddsnämnden eller nuvarande Registernämnden.
*Kontrollorganet vidarerapporterar till riksdagen minst en gång om året.
*Kontrollorganet har en skyldighet att omedelbart rapportera till riksdagen
om det finns minsta tveksamhet kring ett beslut från regeringen om
signalspaning.
*Vi vill se tydligare regler för hur information som fås vid signalspaning
får användas.
*En katalog bör upprättas för vilket integritetsintrång som får anses vara
proportionerlig mot olika syften med försvarsunderrättelse.
*En katalog för vad som får anses vara av synnerlig vikt för verksamheten
och därmed medge signalspaning mot en enskilda personer.