Itunes (eller snarare Apple) har lyckats etablera en fungerande form för att sälja musik via Internet på ett smidigt sätt. Dessutom till ett rimligt pris, så långt är allt bra, men det sätt de säljer det på är alldeles för oprofessionellt.
Vad de erbjuder sina kunder är att komma in i ett gigantiskt lager där de själva (visserligen med hjälp av en sökmotor) kan irra runt för att hämta det de vill köpa. Om man jämför med IKEA så är det som om IKEA:s kunder skulle slussas in bakvägen (via kassorna) och sedan fick gå och hämta sina kartonger direkt på lagret. Alltså utan att först fått gå igenom hela butiken och titta och välja vad de ville ha. Dessutom helt utan någon att fråga om råd.
IKEA skulle aldrig ha blivit så stora som de är i dag om de bedrivit sin försäljning på det viset.
Givetvis bör ju de som inte vill ha hjälp eller ”bli överraskade” också ha möjligheten att gå in som nu och köpa det de vill ha, men även de osäkra måste kunna få hjälp och service. Detta borde dessutom, FRÄMST, ligga i Itunes intresse eftersom det är de som tjänar på att kunderna köper.
Stig