Har kört på Glocalnet 8/Mbit sedan januari. kan säga att hastigheten inte är vad den skall vara. På TPtest får jag 4/Mbit på mottagningen. När det gäller den faktiska snabbheten så känns det faktiskt oftast väldigt segt. Ändå bor jag i Göteborg så det borde väl finnas välutvecklad fiberinfrastruktur här.
Problem med kundtjänsten har det också varit långa väntetider och sen har de inte kunnat svara på de frågor som jag haft, eller kunnat förklara problemen. Servicen när det gäller specifikt Mac och Linux har också varit väldigt bristfällig.
I början hade jag perioder då kopplingen bröts oförklarligt och ibland höll det sig över en hel dag.
Men det verkar finnas många problem med de flesta leverantörer, kanske borde vi som leverantörer hitta kollektiva påtryckningsmetoder. Det hjälper ju inte så mycket om en person ringer och klagar eller hundra gör det som enskilda personer, men om man går ihop så kanske nått kan hända. Det vanligaste sättet som man bemöter problemet som privatperson är ju att man letar efter bättre leverantör, och jag ska försöka ändra när min bindningstid går ut. Så länge man har bindningstid så vet ju också leverantören att man inte har något val så klagomål blir väl inte så kraftiga.
När min bindningstid är slut ska jag fundera på om jag iallafall kan sänka kostnaderna genom att skrota teleabonemanget och köra med Skype och nån uppkopppling som inte kräver fast teleabonemang. Det är ju iallafall en känga till leverantörerna på något sätt eftersom de nu för tiden brukar sälja teleabonemang också.
Kanske finns det redan nån "fackförening för internetanvändare, i sånna fall kan väl nån tipsa mig, annars föreslår ajg att vi startar den nu!