En bra produkt berättigar alltid sitt pris om konsumenten säger så. Riktigt.
Men pris kontra volym är väl ändå ett viktigt kriterium i sammanhanget när det gäller en produkt lansering av en tablet.
En iPhone är ju en helt annan produkt med telefon abonnemang och subventionerade av operatörerna. TELIA har nog fått betala en och annan krona till Apple för sin exklusivitet.
Otast är det operatörerna som subventionerar telefonerna för att knyta upp nya kunder under lång tid. 24 månader , 36 månader. Då pröjsar dom Apple DYRT !
iPhone har väl inte sålts utan abonnemang mig veterligen ??
Tror inte GP eller Aftonbladet i första stadiet är på G att subventionera en itablet från Apple för att ge ut lösnummer av sin dagstidning
Så priset om den kostar 5000 kr eller 9000 kr är väldigt avgörande enligt mig.
Jag tycker så här med facit i efterhand att Macbook Airen var för högt prissatt från början av förståliga skäl men ändå.
Sen har väl Apple en guldkista med pengar att hålla igång produktion av förlusttyngda produkter om dom ändå fyller ett syfte som i det här fallet en lansering av en itablet.
Personligen tror jag och hoppas jag inte att itablet inte blir någon exklusiv lyxprodukt som har sin kundgrupp klar från början ?
Tror inte Apple tänker så... Då är man nog ute och cyklar lite.
Jag har högre tankar om en itablet. Den kan komma att revolutionera datoranvändandet just "enkelheten" "renheten" som är Apples ledmotiv både i nutid och framtid.
Då är "priset" en otrolig viktig faktor för att så många som möjligt ska får chansen att anamma produkten, och använda den och visa upp den för sina vänner och sprida känslan och upplevelsen till fler potentiella användare.
Men på lite längre sikt kommer media industrin att få upp ögonen och hänga på och då kan pengarna rulla in till Apple i högre grad.