Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swish i topp hos svenska konsumenter

En ny studie låter svenska konsumenter rangordna digitala varumärken och företag efter hur meningsfulla de är. I topp kommer betal- och överföringstjänsten Swish.

Apple brukar säga att de vill lämna världen efter sig som en bättre plats än de fann den och investerar bland annat väldigt mycket i grön energi för att minska sin klimatpåverkan. Det är rätt väg att gå enligt en ny studie som visar att konsumenter föredrar företag och varumärken som upplevs ha ett högre syfte än att tjäna pengar – även när det gäller den digitala världen.

I studien gjord av strategikonsulterna Lynxeye, får svenska konsumenter rangordna digitala varumärken efter hur meningsfulla de upplevs vara. I topp hittas betaltjänsten Swish som upplevs som innovativt och drivande i sin bransch. Tjänsten ligger i framkant och levererar ett tydligt värde på ett enkelt sätt. Deltagarna upplever också att Swish påverkar världen och samhället positivt och ser tjänsten som en ärlig och pålitlig aktör.

– Vi lever i en allt mer digital värld där ingen och inget varumärke kan undgå att påverkas av den digitala omställningen. Bransch efter bransch stöps om och många traditionella företag möter nya disruptiva utmanare som ändrar spelreglerna på marknaden. Vi kan se att toppvarumärkena alla levererar ett väldigt tydligt användarvärde och har löst en viktig frustration för konsumenter i någon form. Många av de nya utmanarna blir snabbt populära hos konsumenterna för de uppfattas ofta ha en högre idé bakom det de gör än att bara tjäna pengar, säger Johan Ekelin, medgrundare och COO på Lynxeye i ett pressmeddelande.

Swish följs av Google, Spotify, Netflix och Uber på topplistan som hittas i sin helhet nedan.

Topplistan Purposeful Brands – Digital 2016
1 500 svenska konsumenter har deltagit i studien via Norstats webbpaneler och har fått välja vilka av Sveriges digitala varumärken som har starkast syfte. Deltagarna har fått välja ett eller flera varumärken som de tycker bäst beskrivs av ett antal associationer som exempelvis "Är tankeledare i sin industri", "Vill åstadkomma något för framtiden", "Har värderingar jag tror på" och liknande.

#

Varumärke

1

Swish

2

Google

3

Spotify

4

Netflix

5

Uber

6

SVT Play

7

Skype

8

Wikipedia

9

Twitch

10

Facebook

11

Youtube

12

IMDB

13

Soundcloud

14

Whatsapp

15

Prisjakt

16

DN

17

Reddit

18

Instagram

19

Pinterest

20

Ebay

21

Blocket

22

Omni

23

Imgur

24

Linkedin

25

Tradera

26

Avanza

27

Snapchat

28

Twitter

29

Microsoft Live

30

Hemnet

31

Wordpress

32

Hitta.se

33

SVD

34

Tv4play

35

Flashback

36

Tumblr

37

Aftonbladet

38

Expressen

39

Yahoo

40

MSN

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
7 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.