Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac G3/300 som server

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-17 16:30

Network/Intranet Server har ingen fönster hanterare... ska jag partitionera om och köra full installation?

Tycker inte jag. Ska den bara stå som server lär du inte ha någon större användning för fönsterhanteraren. Men det är bara min åsikt.
Och så upptäckte jag ju att du faktiskt skrivit att det inte fanns fösnterhanterare installerat redan i inlägget jag svarade på. :rolleyes:

[ 17 November 2002, 17:20: Meddelandet ändrat av: ohennig ]

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-17 19:13

jag har installerat om med en full install ändå men datorn kommer inte år internet =(

Okej, det är lite lurigare att konfa nätet på en unix/linuxburk än att göra det på macosx. Ta en titt på http://www.netbsd.org/Ports/mac68k/theobald/ , under punkt fyra. Sidan är visserligen för netbsd, men om jag inte har helt fel så ska det väl i princip vara samma inställningar i linux.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-17 20:08

Men i YDL finns det ju ett grafiskt gränssnitt med vars hjälp man ställer in IP och sånt.

som sagt, så snart ydl funkade på min 6400:a åkte den in i garderoben

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-18 17:45

hej!

Jag får lite hjälp i ett Linux forum med

Nu kommer jag ut på nätet men har någon en mySQL guide??

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-18 19:40

mySQLs egen dikumentation är kass

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-19 11:03

nu har jag även ett DynDNS domän (jag kör klienten från en annan dator, finns det ingen Linux PPC klient??)

Kan jag koppla mitt bjorne.net domän till min G3a? Och hur ställer jag in namnservrarna då?

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-11-19 12:39

Salve Björne

Jag antar att du har en beige G3:a, dvs Old world rom. I så fall måste du börja med att partitionera disken och installera MacOS 8.x - 9.x först. De maskinerna klarar inte att boota direkt till YDL.

1. Partionera din disk till en mac partition stor nog till att rymma Max OS (ca 200 Mb om du inte skall köra mer än MacOS ), resten skall vara oanvänt utrymme. Formatera och installera.

2. Installera BootX, bootloader.

3. När du startar för att installera så måste du montera en ramsidkimage som finns med på CD:n. Lägg den i en mapp på disken. Nu är det några veckor sedan jag gjorde detta på en PM4400 så jag kan inte direkt ur huvudet komma ihåg exakt namn etc.
4. Tänk på att ha tillräckligt med disk, vill du installera allt så krävs ca 4Gb för root partitionen, bara serverbitarna kräver ca 2Gb. Kör den grafiska installeraren ( OBS funkar inte på en gammal 640 x 480 Mac skärm ), glöm inte boot partition , swap partitiion, och en användarpartition. Du behöver nog ca 6 Gb disk med full installation, kan gå bra med fyra om du bara kör server.

5. När du bootar efter installationen så måste du ange root partitionen i bootX.

Lycka till
Göran

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-19 14:56

jag vet inte om jag är otydlig eller om det är ni som är inobservanta :rolleyes: men jag har sagt x antal gånger att jag har YDL installerat!

så nu sammanfattar jag allting:

Jag har:
PowerMac G3 med YDL Installerat och fungerande
Apache med php4 installerat och fungerande
DynDNS installerat (på en annan dator i nätverket) och fungerande
mySQL installerat(?) och inte fungerande [behöver hjälp med detta]
ProFTPD installerat och halft-fungerande (hur sätter man upp användare?)

jag har inte (men vill ha)
Mitt domän bjorne.net fungerande med servern

Nu tar vi det lilla lugna

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-19 15:20
Citat:

quote:Jag har:
PowerMac G3 med YDL Installerat och fungerande
Apache med php4 installerat och fungerande
DynDNS installerat (på en annan dator i nätverket) och fungerande
mySQL installerat(?) och inte fungerande [behöver hjälp med detta]
ProFTPD installerat och halft-fungerande (hur sätter man upp användare?)

jag har inte (men vill ha)
Mitt domän bjorne.net fungerande med servern

Öhhh... Kolla i man man och FAQ:en då ba... LOL.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-11-19 16:47

både ProFTPD och mySQL har *jätte* sugig manual...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-19 16:58

Jag vet. Fick aldrig ProFTPD att fungera i Mandrake. Men Apache är väl inga problem va?

• Oregistrerad
  • 2002-11-20 13:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Björne:
Om jag nu ska använda Jaguar...

SNÄLLA tala om för mig hur jag får den till en php/mysql webserver

Kolla hos Marc Liyanage. Han har massa gosiga prylar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-20 15:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Björne:
nu har jag även ett DynDNS domän (jag kör klienten från en annan dator, finns det ingen Linux PPC klient??)

Kolla:

http://clients.dyndns.org/unix.php

Tror att flera av dem är vanliga scripts som kan köras på i stort sett vilken unix som helst.

Jag kör med en av dem på min Debian-burk, men kommer inte ihåg vilken. Har inte behövt befatta mig med den sen jag installerade den. => Gott betyg!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-12-03 14:43

har inte fått nått skript att funka kör DynDNS klient från en annan icke-Linux dator

men nu funkar Apache, php4 och myql3.

Var kan jag hitta en liten trvlig "Powered by Mac" logo?

Bevaka tråden