Jag har skrivit en eller två rader om Reaktor här på 99musik. Gör en sökning så får du lite åsikter. Men för att svara på dina frågor:
1) Man kan använda Reaktor både som en byggsats eller som en ofantligt stor samling syntar. Själv tycker jag användarbiblioteket är en av Reaktors stora styrkor - program som MAX/MSP eller hårdvara som Nord Modular/G2 är enklare att bygga saker i, tycker jag personligen. Men det är definitivt användbart utan att kika under huven.
Matte är absolut inget krav, men det underlättar att ha lite vana av modulära syntar om man ska bygga egna saker.
2) Sound On Sound har sin matnyttiga serie "Synth secrets" på sin sajt. Tar du dig igenom den (och ännu hellre bygger exemplen i Reaktor) så har du en bra grund. Vill du ge dig på avancerad modulärsyntes finns det en bra nätbok för Nord Modular som innehåller massa matnyttigt. Även om exemplen är för NM är teorierna bakom desamma i Reaktor.
3) Absolut. Det beror helt på vilken nivå man lägger sig på. Vill man bygga Core Cells bör man ha koll på DSP-programmering vilket innebär matte på rätt hög nivå; vill man sätta ihop en vanlig subtraktiv synt går det att göra på någon minut utan några större förkunskaper. Bredden däremellan är en av Reaktors styrkor (och en av svagheterna, intressant nog).
Vad använder du nu för utrustning och vad gör du för musik? Vad har du tänkt använda Reaktor till?