Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reaktor frågor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ger nu helt upp på hårdvaran. Det är helt enkelt för mycket pengar liggandes i prylar för att vara en hobby. Tänkte banta ner och har sneglat lite på dessa helhetslösningar.
Reaktor är det som ser intressantast ut med sin mångsidighet.

Fråga 1:
Grejen med att bygga/modifiera eget verkar mycket trevligt. Har tittat lite i Reaktor 4 och gillar upplägget men har inte riktigt satt mig in i det än. När jag ser menyn "math" så skiter jag dock på mig då min enda erfarenhet i ämnet är grundskolematten och gymnasiet, där jag för övrigt fick underkänt i B kursen .
Är det en förutsättning att ha djupa kunskaper i ämnet för att kunna tillgodogöra sig Reaktors kraft eller kan man fortfarande ha det som ett kraftfullt verktyg i form av en helthetslösning ändå?

Fråga 2:
Att det iaf. är en fördel att ha lite fördjupade kunskaper i vissa områden förstår jag och undrar om det är svåret att lära sig? Finns det någon bra resurs för detta?

Fråga 3:
Jag har också fattat att det är mer än bara Matten som ställer till det när man ska bygga eget, allmän kunskap om syntar i övrigt är bra men kan man uppnå några resultat värda att använda utan jättefördjupade kunskaper?

Jag har inte meckat med det så väldigt mycket, men lite grann har det blivit. I Reaktor 5 har de ju introducerat core-element vilka jag tror kräver en hel del kunskaper för att förstå. Jag har inte orkat sätta mig in i det på grund av brist på tid och intresse. Men i övrigt tycker jag inte det kräver några vidare mattekunskaper. Det enda som är bra att kunna utöver det man förväntas lära sig i gymnasiets A-kurs är logaritmer. Det kan vara användbart att känna till hur omvandling från logaritmisk till linjär skala och tvärtom går till. Nu finns det visserligen moduler som löser detta, men det kan ju ändå vara bra att veta vad det är som händer. I övrigt är det nog mest grundläggande matte och en vilja att experimentera som behövs.

Jag har skrivit en eller två rader om Reaktor här på 99musik. Gör en sökning så får du lite åsikter. Men för att svara på dina frågor:

1) Man kan använda Reaktor både som en byggsats eller som en ofantligt stor samling syntar. Själv tycker jag användarbiblioteket är en av Reaktors stora styrkor - program som MAX/MSP eller hårdvara som Nord Modular/G2 är enklare att bygga saker i, tycker jag personligen. Men det är definitivt användbart utan att kika under huven.

Matte är absolut inget krav, men det underlättar att ha lite vana av modulära syntar om man ska bygga egna saker.

2) Sound On Sound har sin matnyttiga serie "Synth secrets" på sin sajt. Tar du dig igenom den (och ännu hellre bygger exemplen i Reaktor) så har du en bra grund. Vill du ge dig på avancerad modulärsyntes finns det en bra nätbok för Nord Modular som innehåller massa matnyttigt. Även om exemplen är för NM är teorierna bakom desamma i Reaktor.

3) Absolut. Det beror helt på vilken nivå man lägger sig på. Vill man bygga Core Cells bör man ha koll på DSP-programmering vilket innebär matte på rätt hög nivå; vill man sätta ihop en vanlig subtraktiv synt går det att göra på någon minut utan några större förkunskaper. Bredden däremellan är en av Reaktors styrkor (och en av svagheterna, intressant nog).

Vad använder du nu för utrustning och vad gör du för musik? Vad har du tänkt använda Reaktor till?

Tackar för svaren!
Kändes mycket bättre med att man klarade sig med att ha koll på modulära syntar.

FM>
Jag har använt mig av en accecc Virus B och en Supernova II varav den första redan gått och den andra är påväg att säljas. Har också ett ett powercore PCI som nyss landat och tänkte köra på det ett tag.
Elektronisk är det som görs, främst ambient och lite förbjuden psytrance men gillar att glida över gränserna inom det elektroniska.

Jag har ett par mjukispluggar men är ju så otroligt lätt att fastna i plugg-djungeln, därför som jag ville ha en heltäckande lösning typ reaktor som dessutom inte alls är särskilt dyrt.

Reaktor funkar alldeles utmärkt att använda för ambient och trance. Flera av pluggarna som följer med har den obligatoriska supersågen och rolandinspirerade filter, så det ska funka.

Men man bör vara medveten om att det är mer cpu-hungrigt än andra pluggar eftersom det är modulärt. Komplettera med någon plugg, tex Vanguard kanske?

(Jag har för övrigt en demolåt jag snickrade ihop bara med Reaktor. Inget underverk rent musikaliskt, men visar hur det kan låta: reaktor5-ambient)

1
Bevaka tråden