Vad innebär det att välja multichannel-versionen av EXSP24 istället för vanlig stereo eller mono? Innebär det att den sparar kraft om man kör EXSP24:an på mer än en kanal? Eller är der något annat? Och hur funkar et i så fall? Man har ju ändå uppe olika om man säger så när man ställer in ljudet på de respektive kanalerna. Använder denna rätt mycket. Så det skulle vara bra o veta.
En annan fråga: Körde ner min buffer size till 32, tar detta mycket kraft från ljudkort och processor? Började spraka när jag la på några processortunga instrument och sen när jag ändra till 256 försvann spraket. Var detta bara en tillfällighet eller är det så det funkar? Och vad finns det för fördelar med låg buffert förutom softwaremedhörning (har directmedhörning ändå, och det är inte jätteviktigt att höra pluggar på ljudkällor medan man spelar in dem, kanske till och med kan vara till nackdel då man inte hör orginalljudet)
Från start var logic inställt på 512, gav rätt fet delay på softwaremedhörning, men det gör ju 256 me, så bör jag byta tillbaka till 512, hur gör ni? På mitt ljudkort har jag dessutom en bra ratt för monitormix, alltså "playback" - det som är i datan respektive "direct" - det som går in genom micken, så det är ytterligare ett argument för att inte använda softwaremonitoring.
Ska jag ställa in til 512? Eller påverkar det de virtuella instrumenten också? Och borde jag i så fall ha något mellanting?
Hjälp mig att ta beslut. Ge mig information. Ge mig råd.