Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Multi-channel? - Fler frågor från herr frågvis

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-01 00:36

Vad innebär det att välja multichannel-versionen av EXSP24 istället för vanlig stereo eller mono? Innebär det att den sparar kraft om man kör EXSP24:an på mer än en kanal? Eller är der något annat? Och hur funkar et i så fall? Man har ju ändå uppe olika om man säger så när man ställer in ljudet på de respektive kanalerna. Använder denna rätt mycket. Så det skulle vara bra o veta.

En annan fråga: Körde ner min buffer size till 32, tar detta mycket kraft från ljudkort och processor? Började spraka när jag la på några processortunga instrument och sen när jag ändra till 256 försvann spraket. Var detta bara en tillfällighet eller är det så det funkar? Och vad finns det för fördelar med låg buffert förutom softwaremedhörning (har directmedhörning ändå, och det är inte jätteviktigt att höra pluggar på ljudkällor medan man spelar in dem, kanske till och med kan vara till nackdel då man inte hör orginalljudet)

Från start var logic inställt på 512, gav rätt fet delay på softwaremedhörning, men det gör ju 256 me, så bör jag byta tillbaka till 512, hur gör ni? På mitt ljudkort har jag dessutom en bra ratt för monitormix, alltså "playback" - det som är i datan respektive "direct" - det som går in genom micken, så det är ytterligare ett argument för att inte använda softwaremonitoring.

Ska jag ställa in til 512? Eller påverkar det de virtuella instrumenten också? Och borde jag i så fall ha något mellanting?

Hjälp mig att ta beslut. Ge mig information. Ge mig råd.

Multichannel är till för att du, om du har ett trumprogram t ex, kan lägga ut kagge, virvel, overhead, m.m. på separata kanaler med separata effekter, istället för att köra stereo/mono ut och lägga effekter på hela paketet.

Buffer sizen kan du ju ställa efter behov. Ska du spela in en sångare och vill ha lite hjälpreverb osv så kan du ju ställa ner buffersizen. Eller om du ska spela in mjuksyntgrejjer. Om du ska sitta i mix ser iaf inte jag någon anledning att ha hög buffert.

Jo, det där med spraket, det funkar så.

• Oregistrerad
  • 2006-07-02 10:43

Så multichannel drar defacto mer processorkraft än ex mono, även om jag använder den fler gånger, det har alltså inget med att "använda den fler gångar att göra" utan att skicka ljud i så att säga mer än bara mono eller stereo.

Hmm kommer spela in rätt mycke med mjuka instrument. Är 256 för mycket för det? Vad kör ni själva för buffersize?

Multichannel kan också användas om man vill köra flera patchar i samma EXS på flera olika midikanaler (tex ett piano på kanal 1, en synt på kanal 2) fast jag har alltid själv tyckt att det är lättare att använda flera stycken EXS.

Multichannel drar nog en gnutta mer processorkraft, fast jag tror det rätt marginellt.

Desto lägger buffer man använder desto mer CPU går åt. Men precis som axeman skriver så kan man ställa det efter behov. Folk är rätt olika känsliga för latency, men själv brukar jag köra runt 5-10ms (256-512 samples om du kör 44.1kHz).

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-07-03 09:49

Kan nån vänlig själ förklara för mig exakt hur jag använder multichannel med EXSP24:an. Låter som om detta skulle vara väldigt användbart.

Står det inget i manualen om hur man gör?

Du måste förmodligen använda bussar eller aux-objekt för att få in de extra kanalerna i mixern, men jag vet inte riktigt hur det funkar i Logic Express eftersom just audioobjekt och flerkanalsstöd är sånt som är begränsat där.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-07-03 11:19

Det står säkert i manualen.... Kan bara inte kolla nu då jag sitter på kontoret. Ska också kolla in Martin Sitters Logic-bok, det står säkert där.

1
Bevaka tråden