Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud i Vista

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte att någon kanske skulle vara intresserad:

Vista audio enhancements revealed

och en lite mer teknisk artikel här, från Microsofts Vista-blogg.

Mest mediafunktioner för surroundljud och liknande, men också en del smidiga saker som att olika program kan ha olika volym.

Jag skrev en del här på forumet om det där i vintras (tror iofs inte att det var mer info där). Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det var.. men om jag inte missminner mig så var deras nya lågnivå-jox inte nån vidare förbättring alls osv.. bara till att hålla sig kvar vid ASIO alltså. Det enda intressanta förrutom en ballare mixer i grunden är väl att det såg ut att vara lite enklare att använda än tidigare dsound.

  • Medlem
  • 2006-09-08 08:17

"loudness equalization" - tack! Då slipper man patcha in en kompressor när man vill titta på film i natten.

Blir intressant att se hur Vista som helhet fungerar, själv lär jag vänta länge innan jag byter. Bort med alla barnsjukdomar först.

Vista är i stort sett en blandning mellan windows 3.11, xp, 2003 server, linux och osx. Skitkul att använda en stund.. men konceptet höll inte i beta-versionen iaf.
Många nya detaljer som är skitsnygga och vettiga (utan överdrift så är de flesta av de större nyheterna som direkt tagna från osx).. men det kommer krävas mycket jobb innan det blir användbart. Stora potential om de någonsin blir klara med det. Risken är tyvärr att de strippat systemet ännu mera nu för att få ut en release (RC1 kom förra veckan).

  • Medlem
  • 2006-09-08 08:35

Vi har kört någon betaversion Vista här på jobbet för att testa saker. Fungerade väl "sådär", men det är inte annat att vänta av en beta på ett nytt OS. OS är ju rätt maffiga saker jämfört med en audio+midi+pluggar+löksoppa-sequencer.

Det är rätt hårda krav internt på Microsoft för att få ut Vista innan årsskiftet, får de inte det så spricker ett antal kontrakt de har. Kontrakten har basen "ok, vi köper kommande OS nu och kör XP tills vidare, men innan 2006 är slut så skall vi ha fått det kommande OSet". Tydligen. Det gör livet rätt hårt för utvecklarna i Redmond nu...

Kändes som om alla nyheter var tänkta att förvränga ljudet så mycket som möjligt innan det hamnade i högtalarna. Föga användbart för musikproducenter alltså...

Det blir säkert Vista nästa gång jag köper ny dator (om det inte blir OS X), just nu gör XP faktiskt allt jag begär av det.

jgb: Verkligen.. men grejen är ju nu att det egentligen inte är ett nytt OS som det var planerat. Det är ett hopplock av deras gamla operativ + en del "nya" features och tekniker från unix-världen.

Även jag personligen har kört betan i jobbsyfte sedan maj och då med stadig kontakt med microsoft. Det jag kommit fram till är att det inte ens fungerar "sådär"! Då en av deras tekniker första gången demade vista för oss så tappade jag räkningen redan första timmen på hur många gånger han hann krasha systemet och/eller applikationerna. Helt sjukt.. och det ska släppas i år..

  • Medlem
  • 2006-09-08 10:05

Den "stora" nyheten på ljudsidan är väl att dom skrotat/ersatt kmixer (på tiden).
Kanske inte direkt någon stor påverkan på oss studionördar eftersom vi kör ASIO men kör man ex. directsound så går allt via kmixer (om man inte kör kernel streaming).
Resultatet blir att det mesta resamplas till 48kHz vare sig man vill eller inte (beror också lite på drivrutiner etc.).
För hemmabio är detta ett ganska stort problem om man vill få bit-perfect ljud.

  • Medlem
  • 2006-09-08 10:08

Room correction is a feature found in extremely high-end audio hardware, which finds a "sweet spot" for the listener in any particular room.

Hehe, undrar vad dom syftar på "extremely high-end audio hardware".
Nästan vilken hembio-receiver som helst har denna funktion idag.
Men trevligt för dom som inte har det.

Nu orkar jag inte dra upp en ny tråd.. så jag säger det här.. ifall någon skulle råka vara intresserad. Steinberg släppte en ny ASIO SDK (version 2.2) för några minuter sedan. Nyheten är stöd för 64 bit joxandes.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-09-08 14:59

Jag har fortfarande inte sett något som verkligen får mig att vilja köra Vista. Lite snyggare UI är väl trevligt i en vecka, sen tröttnar man. WinFS såg intressant ut tills dom gav upp och struntade i det. För musikskapande har jag inte sett något jätteintressant än, har väl ingen motsvarighet till Macs CoreAudio så det blir väl fortsatt att fula sig med ASIO.

De har gjort ett "ljudsystem" i lågnivå-stylée till vista.. men den vart tydligen i stort sett bara en wrapper runt gammalt skräp.. så det vart väl antagligen ännu ett av alla misslyckanden pga tidspressen.. inget som är intressant att rota vidare i

Med risk för att kapa tråden och låta som en mactaliban (haha, fattar ni, taliban, kapa! haha ehrm.)

Jag förstår inte hur de kan vara så dåliga. Hur kan man misslyckas med att få fram sådant här när man har nästan obegränsat med kapital att satsa på programmerare. Anställer de kasst folk eller vad är det liksom? Eller är det att de p.g.a. monopolet i så många år inte har brytt sig, och nu när monopolet börjar dra mot oligopol måste de ta igen allt det på en gång genom att bygga nya grejer på en gammal grund, vilket inte fungerar?

Ligger något i vad du säger, Richard. Stagnering är väl ordert ... Fast jag är åndå ganska nöjd med XP. Men lite Aero är inte fel

Jag är också lite förvånad över att MS inte gjort en större förändring av ljudmotorn, men dels funkar väl ASIO tillräckligt bra, dels tror jag att det rent kommersiellt är smartare att satsa på hemmabiofunktioner än på ljudsystem för musikproducenter. Speciellt nu när folk börjar använda datorer som hemmabiosystem och liknande.

  • Medlem
  • 2006-09-08 21:15

Aero ser väldigt fint ut. Jag tog hem WindowBlind och testade med en Aero-emulering men jag var tvungen att slå av den. Snyggt men man 'hittar' eller ser inte grejerna. Jag gillar iofs snygga GUI:n (leker länge och gärna med KDE och kör ofta med olika inställningar ett tag också) men det här slog väldigt mot flödet i arbetet på något vis. Svårt att förklara. Tänkte försöka en gång till framöver och se om intrycket består.

Jag tror största problemet med M$ är att den täta integrationen med sådant som de flesta klassar som applikationer och hänsynstaganden till andra saker än att göra den bästa applikationsplattformen ställer till det för OS-utvecklarna. Därför blir OS:et bulkigt och dant och fullt med interna problem samt drar onödigt med systemresurser för att utföra sina uppgifter.

Om jag förstått det rätt så har det en del grundläggande saker under ytan förändrats som inte är omedelbart uppenbara för den normale användaren. Aero Glass är ju bara ett snyggare snyte som kan emuleras på XP med tex WindowBlind. Så anledningen att uppgradera för vanligt folk är väl egentligen den lägsta hittills. XP fungerar bra för de flesta och de förbättringar som gjorts i Vista är troligen inte tillräckliga för att få folk att hosta upp degen. Dessutom så tillkommer ju hårdvarukraven som kräver en maskin av relativt nytt snitt för att kunna driva Vista. Redan där så tycker jag att det måste ha gått snett någonstans. Jag menar, OS:et skall ju agera plattform för applikationerna men här är det OS:et som självt som ställer kraven som inte ens många applikationer idag kräver (spel undantaget då).

Det är nästan lite typiskt att när man väl köpt in en ny kraftig burk och uppgraderar till ett nytt OS som slöar ner den så det känns som om ingenting hände

  • Medlem
  • 2006-09-08 21:19

Konstigt att man inte köpte loss eller licensierade ASIO från Steinberg.

FM: Varför skulle man inte kunna (eller kan man inte?) ha hemmabiofunktioner med ASIO?

Det går säkert att ha hemmabiofunktioner med ASIO, men det är förmodligen varken intressant eller praktiskt för Microsoft att använda ASIO för något som är integrerat i operativsystemet. Att jag nämnde ASIO överhuvudtaget var för att det är en tillräckligt välfungerande lösning för professionella musikproducenter, så det är inte så akut att byta ut det.

  • Medlem
  • 2006-09-09 00:58

Varför inte? Finns det några tekniska skäl till detta? Ok att ASIO kanske är mer ansträngande för CPU:n att hantera men ändå... mtp på dagens kraftfulla datorer så torde det ju inte spela någon större roll. Om nu det befintliga fortfarande är så sunkigt som folk säger menar jag. Och speciellt om det egentligen bara är en ny wrapper runt samma gamla grejer som Volle skriver.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-09 08:40

Det känns som om ni måste missa något, jag hoppas det för Microsofts skull; inte kan väl så här många års väntan på något nytt bara innebära att användaren märker en liten förändring av look & feel? Jag hoppas Vista känns lika annorlunda från XP som XP gjorde från 98. Microsoft måste dra på lite. Känns som om Apple leder med flera år nu. Kommande versionen av MacOS X ser rejält spännande ut - www.apple.com/macosx. Finns någon liknande presentation av Vista, så man får lite inblick?

Ursprungligen av PF:

Det känns som om ni måste missa något, jag hoppas det för Microsofts skull; inte kan väl så här många års väntan på något nytt bara innebära att användaren märker en liten förändring av look & feel? Jag hoppas Vista känns lika annorlunda från XP som XP gjorde från 98. Microsoft måste dra på lite. Känns som om Apple leder med flera år nu. Kommande versionen av MacOS X ser rejält spännande ut - www.apple.com/macosx. Finns någon liknande presentation av Vista, så man får lite inblick?

Finns ju en del att se på www.microsoft.com/vista/ om jag minns rätt. Men helt seriöst, Windows Vista har inte så mycket nytt som inte antingen är under huven, så att säga, eller har funnits i 2+ år i OSX.

Enligt Apples senaste keynote (som är min enda källa i detta) har Windows Vista kvar registret.

Ursprungligen av false messiah:

Rätt mycket nyheter faktiskt, även om det mesta är under ytan. Och ska jag vara krass tycker jag att detsamma gäller Leopard (och i någon mån Tiger); förutom Spaces och Time Machine är många av förändringarna rätt subtila. Och använder man som jag redan virtuella desktops idag (vilket för övrigt funnits på Unix sedan urminnes tider) och backar upp regelbundet är det inte mycket som lockar.

Rätt mycket i Leopard var ju iofs programuppdateringar, och CoreAnimation är ju något som kommer att synas. Anledningen till att de visade såna "tråkiga" grejer var ju att det visades på en WWDC, där developers hänger. Alltså ville de ju visa previews på utvecklaraspekter.

Sedan var detta bara tio utdrag ur uppgraderingen som presenterades (om det inte kommit något mer nu som jag missat?) Det var nog utan inbördes ordning dessutom, så det kan mycket väl komma något mycket större i Leopard som de bara inte ville berätta eftersom "we don't want redmond to start their copying any earlier than necassary." Jag hoppas på en gigantisk uppgradering av Safari så man kan skippa alla andra webbläsare för annat än utvecklingsanvänding. Men nu är jag waaaaay off topic.

TMB: nej, förmodligen finns det inga tekniska skäl till att såna funktioner inte kan funka under ASIO, men Microsoft är förmodligen tveksamma till att bygga en sån funktion på något som ett annat bolag kontrollerar. Det var ju bland annat av såna skäl som Apple gjorde ett nytt pluginformat och nya ljuddrivare till OS X (Core Audio alltså).

PF: Se Wikipedia: Features new to Windows Vista och förstås hos Microsoft.

Rätt mycket nyheter faktiskt, även om det mesta är under ytan. Och ska jag vara krass tycker jag att detsamma gäller Leopard (och i någon mån Tiger); förutom Spaces och Time Machine är många av förändringarna rätt subtila. Och använder man som jag redan virtuella desktops idag (vilket för övrigt funnits på Unix sedan urminnes tider) och backar upp regelbundet är det inte mycket som lockar.

Men jag skulle säga att Vista är likvärdigt med Tiger i det mesta, båda är operativsystem som inte behöver skämmas för sig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-09 11:02

Under ytan, mhm! Har man äntligen tagit livet av registret?

Inte vad jag vet.

Detsamma skulle man kunna säga om Apple och NeXT/Unix.

Apple har ju den stora fördelen av att vara ett mindre bolag, vilket gör att de kan strunta i bakåtkompabilitet utan att bli mördade av sina kunder. Många program funkar bara under 10.4 och Apple har inte haft några betänkligheter att ändra saker under ytan. Microsoft kan inte göra det, eftersom de i hög grad lever på sin bakåtkompabilitet.

  • Medlem
  • 2006-09-09 13:07

Det finns ju endel nyheter som är rätt bra men man kanske inte ser det.
Ex. så kommer det mesta som har med grafiken att göra att gå via DirectX 3D.
Fördelen med detta är att ex. desktop etc. kommer att uppdateras av grafik-kortens processorer istället för CPU.
Så all uppdatering och animationer etc. kommer att gå mycket snabbare nu än vad et varit tidigare, kommer inte ihåg om det går via Direct Draw eller Show i XP.
Problemet kan vara att ha ett kort som stödjer detta, om jag inte minns fel släpps DirectX 10 tillsammans med Vista.

Sen har dom ju uppdaterat ljudsidan fast kanske inte så långt som vi vill.
Ska bli intresant och se om dom ordnat syncen mellan ljud och bild (vilket är ur sync i XP och tidigare versioner).

När det gäller ASIO så finns det fördelar med det i XP även i hembio sammanhang.
ASIO är en väg att gå om man vill se till att inte kmixer förändrar ljudet (resamplar) när man spelar upp CD skivor.
Det går också att göra via Kernel Streaming.
Ex. Foobar 2000 har denna funktion, det finns en asio_out plugin till winamp classic m.m.

Ursprungligen av Haplo:

Det finns ju endel nyheter som är rätt bra men man kanske inte ser det.
Ex. så kommer det mesta som har med grafiken att göra att gå via DirectX 3D.
Fördelen med detta är att ex. desktop etc. kommer att uppdateras av grafik-kortens processorer istället för CPU.

Det där var ju sanning med modifikation förvisso, grafiken har aldrig gått via cpu:n. Du tänker på så kallad "accelererad grafik", men det kan ju knappast vara ett argument eftersom någon sådan inte GÅR att driva med en vanlig CPU.

Ursprungligen av papawasarodeo:

Det där var ju sanning med modifikation förvisso, grafiken har aldrig gått via cpu:n. Du tänker på så kallad "accelererad grafik", men det kan ju knappast vara ett argument eftersom någon sådan inte GÅR att driva med en vanlig CPU.

Animationer, genomskinlighet och sånt har ju CPU:n tagit hand om tidigare, och det är en rejäl avlastning att låta grafikkortet sköta det (det vet jag av egen erfarenhet från OS X).

Citat:

För o inte tala om den usla prestandan det rapporterats om, och instabiliteten.

Nya windowsversioner har alltid krävt mycket av datorn, och instabilitet tycker jag är lite för tidigt att bedöma eftersom det knappt hunnit komma drivrutiner och uppdaterad mjukvara för Vista.

Citat:

Är det första spiken i kistan på världens största företag? Jag tycker inte det är en överdrigt att säga det, jag hoppas det. Om inte iaf så att de tar sig i kragen.

Vista är inte det revolutionerande språng framåt som Microsoft hävdar, men det är å andra sidan knappast den genomusla produkt kritikerna framställer det som.

Jag tror inte att Vista kommer att öka Microsofts dominans, men jag har å andra sidan svårt att se att de inte kommer vara det dominerande operativsystemet under lång tid framöver. Apple är inte ens uppe i 10% och Linux används bara av de som blir tvingade (företag, skolor) och av entusiaster, och övriga operativ finns inte ens på kartan.

(sen vet jag inte varför Vista skulle bli spiken i kistan för Citigroup? )

Det där med bakåtkompatibilitet finner jag lite underligt. Varför inte bara lägga in en option typ "legacy mode" för dem som inte vill leva i nutiden? Nu vet jag inte hur operativsystem fungerar, men det kan väl inte vara så svårt att bara trycka in ett XP-läge under det nya gränssnittet för de gamla uvar som vill ha det?

Vista blir säkert bra om något år när Apple redan kommit igång med nästa steg. Det känns som om Microsoft redan kapitulerat och bestämt sig för att inte konkurrera på det "kreativa" området medan Apple fokuserar ännu mer på att göra sig attraktiva för musiker, filmfolk, grafiker och designers.

Jag menar, Windows har alltid gått att tweaka till så det funkar för musikproduktion. Men är det inte konstigt att man ska behöva spendera en del av sin kreativa tid åt att lära sig en massa intrikat OS-trams istället för att bara köra igång tack vare att någon har tänkt till i förväg? Visst, det är kanske inte någon mainstreamhobby att göra musik med sin dator, men det är ändå en ganska stor kundgrupp det handlar om. En kundgrupp som dessutom är villig att spendera både tid och stora pengar på såväl hård- som mjukvara.

Mycket underligt att PC-världen är så dålig på att tillgodose våra behov.

Själv funderar jag för första gången på att byta plattform. Äpplet ser godare ut än någosin sedan bytet till Intel och det krävs mer stordåd av Vista än det ser ut att bli för att jag ska stanna i Windows.

Bevaka tråden