Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maffiga körer

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en stor svaghet: Riktigt maffiga körer. Har således sedan länge ägt samplingsplattan Classical Choir (audio).

Har inte nån traditionell sampler längre, så jag tänkte använda Fantom XR och ladda från flash. Vill dock ha alla ljud tillgängliga samtidigt, och det tar helt enkelt för lång tid att ladda vid varje uppstart.

Kan se två lösningar:

1. Fixa en snorbillig hårdvarusampler och dedikera den till Classical Choir. Fast jag vill ju slippa SCSI och hårddiskar och elände...

2. Go soft. Tar emot lite, men det vore helt klart en lösning. Då finns det ju ett antal underalternativ:

2A. Budgetvarianten vore att skapa typ soundfounts (har redan klippt upp och namngivit samplingarna, så det vore inget monsterjobb), och köra nån gratisspelare. Men i vilket program redigerar man soundfounts nu för tiden? Har en gammal Vienna nånstans, men vill minnas att det kräver att man har ett Soundblaster installerat, och det har jag ju inte.

2B. Köpa en fullskalig softsampler. Känns inte så ekonomiskt, det är nog bara just dom här ljuden jag kommer att använda. Och lite-versioner brukar ju inte stödja egna ljud.

2C. Köpa ett nytt samplingsbibliotek, men inkluderad player (är ju den vanligaste varianten idag). Har tvärr inte råd med Quantum Leap Symphonic Choir, även om jag är sugen. Nån som har tips på nåt lite modestare?

Inget svar på dina frågor, men en ide:
Ring upp den lokala kören och fråga om de vill kolla på dina grejer. Sverige är kör-tätast i världen och har en väldigt hög lägstanivå. Jag slår vad om att de tycker det är askul att testa dina prylar någon halvtimme på ett rep. Sätt upp stereomicken och ta med hem...

Nja, vill ha det svulstiga, gotiska stuket. Och 70-mannakörerna brukar vara svårövertygade (för att inte tala om svårinspelade!)

Det här är mer för att sitta hemma och pilla, inget körverk direkt.

Voices Of The Apocalyps verkar sjysst, men finns bara för Giga... Lite dyr också kanske.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-21 11:31
Ursprungligen av Valfrid:

Sverige är kör-tätast i världen och har en väldigt hög lägstanivå.

Hehe... nja, du är snäll du eller så har du en mycket låg högstanivå.

Har du hört en äkta amatörkör sjunga lite mer avancerad körmusik, t.ex. sakral julmusik där stämföringen är viktig?

Ursprungligen av torsig1967:

Hehe... nja, du är snäll du eller så har du en mycket låg högstanivå.

Har du hört en äkta amatörkör sjunga lite mer avancerad körmusik, t.ex. sakral julmusik där stämföringen är viktig?

Jag spelar med en amatörgospelkör och tyvärr så blir det så att folk hänger inte upp sina hela liv på kören,och folk övar inte som de borde och så är det nog i många körer.

tyvärr så utvecklas kören inte speciellt mycket när det är så här...
Det blir lite surt o svajigt ibland tyvärr..

Man funderar ju ibland på att banta ner kören till bara jag på piano och körledaren på roland vp-550:D

Håller med om att svulstiga körer är gött! Har funderat på att börja sjunga i kör själv flera gånger. På det sättet skulle man ju få kompisar som skulle kunna tänkas vara med (gratis) när man vill ha en riktig kör på sina alster.

Och man slipper leta rätt på en sampling som ändå är ganska svår att få naturtrogen..

EDIT: Mjukissampler är nog det enda alternativet idag om du vill ha naturtrogen kör.. Halion, Sampletank har jättebra körer..

Ja,
det är rätt synd att Quantum Leap Symphonic Choir är så dyr,
den är löjligt bra.

(sorry, lite OT, men jag missade den totalt på NAMM och fick koll på hur den funkade först igår)

NAMM-videon för QL Symphonic Choir var riktigt fräck tyckte jag...

Hursom, Classical Choir dugger rätt långt, vill bara ha ett smidigt sätt att utnyttja den!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 14:42

redigera soundfonts måste det väl finnas massor av program för...

Sen kan du tanka in soundfontsen i jeskola XS-1 http://www.jeskola.net/ kostar 300:- och är skitbra.

Citat:

redigera soundfonts måste det väl finnas massor av program för...

Jag har letat. Alive verkar OK, men kostar pengar. Visserligen inte så mycket, men det tar emot på nåt vis. Ska ju inte använda den speciellt mycket.

Vienna går inte att köra utan ett SB i datorn.

Så tips mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-04-06 11:07

Kan rekommendera Symphony of Voices...

Jo, den är sjysst, men då får jag samma problem som med Classical Choir...

Snorbillig softsampler som laddar Akai kanske? Körde Creamwares gratisvariant ett tag men kom inte alls överens med gränsnitt o dyl. Seg var den också...

Priset är dessutom halvvägs till Symphonic Choir, och den lockar mer

Lyssnade på demon för Symphonic Voices - hur funkar såna där samplingar egentligen? Där sjunger de ju vanliga mässtexter på latin, finns de på plattan eller kan man typ göra egna med vocoder eller nåt sånt?

*newbie*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-10 08:56
Ursprungligen av lasselu:

Kan rekommendera Symphony of Voices...

Den skulle gärna jag vilja ha men den var ganska dyr får väl överaska mej själv nångång
och inhandla en sådan kanske.:)

TMB: Har du firma? Annars är det nog svårt att komma undan moms, iom att det är inom eu. Läggs på direkt vid köpet.

Det brukar alltid finnas med vanliga körljud av typen aah ehh, iih, oooh, osv. Men körer på sampler fungerar nog bäst om man spelar ytterst sparsmakat, eller som en musikalisk skiss innan man spelar in den riktiga kören.

Citat:

hur funkar såna där samplingar egentligen?

Dom samplar alla vokaler och konsonanter, och i dom ambitiösa fallen, även övergångarna däremellan. Sen skriver man in texten i en speciell applikation som ser till att rätt sampling spelas vid rätt tidpunkt. Inte så komplicerat egentligen, men det är nog lite pyssel att få det bra...

shit, vad pilligt det verkar vara! men säkert kul att leka med.

så som varandes analog körsångare tycker jag att alla exemplen på den där hemsidan lät kass.
men till slut kom jag på vad det var som kändes konstigt - det är något märkligt med ljudet av typ 70-mannakör helt utan vibrato, det finns inga såna i verkligheten.

Ursprungligen av johanna:

det är något märkligt med ljudet av typ 70-mannakör helt utan vibrato, det finns inga såna i verkligheten.

Bah! Röda armens Sovjet-Marxistiska kampsånger då?

Fast här snackar vi vibrato.>Trycketi<

Mmm, analogt är alltid göttast! Men attans kul att leka Kjell Lönnå med sitt keyboard i bland..

Ursprungligen av Dalleponken:

Mmm, analogt är alltid göttast! Men attans kul att leka Kjell Lönnå med sitt keyboard i bland..

Haha, vad kul det skulle vara om nån orakde peta med den där textapplikationen för att återskapa nånting ur Lönnås kammarkörs repertoar! Kanske nåt käckt arrangemang på midsommarvisor?

Temat till "Röd oktober" är megamaffigt!

Valfrid: Ja, jag menade inte att det inte finns några 70-mannakörer...

Sen kom jag på att det säkert finns hur många vibratofria 70-mannakörer som helst i USA.
BARBERSHOPKÖRER! Jag hatar dem! (Eller nej, inte dem, men deras musik...)

Men just den där "skolade" klangen som samplingskören hade låter skitmysko utan vibrato, tycker jag.

Jag har turen att ofta möta Lönnå i sin minkpäls på stan.. Känner verkligen inte att jag vill bli nära kompis med den mannen...

Johanna, jag vet att du vet. Ironi är svårt i skrift, måste börja med smileys

Gräver upp en gammal tråd, för nu är Symphonic Choir snart inom räckhåll:

http://www.soundsonline-europe.com/EastWest-Quantum-Leap-Symphonic-Choirs-Group-Buy-pr-EW-165G.html

Vete 17 när jag använde gothkörer sist bara...

Peter H: Shit, det där blev jag sugen på! Tänk er min musik med marsianinvasionskörer. :eek:

Då hade vi på allvar kunnat snacka cross-over!

Sug att det suger så mycket ur datorn bara. Minimumkrav på 1Ghz och 1Gb ram.. Det är väl precis vad jag har, typ. Trist. Jag tänker inte lägga mer pengar på datorn bara för att kunna köra en småkul plugg.

  • Medlem
  • 2006-09-07 21:26

Fruktansvärt imponerande men vilket pris... Fast om priset kommer ner till de där €310 så är det ju inte så blodigt dyrt ändå. Symphony of Voices är ju heller inte billigt.

sis: Finns väl freeze-funktion i din sequencer eller?

Bevaka tråden