Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 4 - bra där..

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kanske får ändra uppfattning, vi kanske ska kalla det hela för m4a/m4p .. mm som det är nu figurerar ju minst dessa följande varianter:

MPEG-4
MPEG-4 AAC
AAC
mp4
m4a/m4p

MPEG-4 enbart kan man ju stryka helt o hållet om vi pratar AAC.
MPEG-4 AAC är ju rätt långt o lite overkill.
AAC är ju en bra betydelse men säger inte så mycket mer än just AAC kanske.
mp4 (se MPEG-4)

m4a/m4p kanske är det vi ska köra på trots allt..
Då snackar man ju MPEG-4 AAC filer (el med p: MPEG-4 AAC Protected)

Nu har vi en ännu lustigare situation

iTunes lägger .m4a på de låtar man kodat med AAC...

Ja precis, o dom du tankar ner från Music Store heter m4p.
Så ska vi snacka filändelser el ska vi prata namn är frågan. Snabbt sammanfattad.
Jag menar så vi alla förstår varandra framöver.

Två frågor:

* Kan man på nåt enkelt sätt konvertera sina MP3'er till AAC? Jag vet inte om jag orkar sätta mig en gång till och rippa om allt. (

* Vilken/vilka portar använder iTunes för att dela ut musik över internet. Har en brandvägg som stoppar. Update: hittade själv svaret. Port 3689 ska öppnas.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-04-30 12:26

Kan kan du med iTunes inbyggda funktion, under advanced fliken men gör det inte. Du tappar en del. Mindre än jag trodde att man skulle göra vid en snabb genomlyssning. Det tar tid dock och framför allt, varför?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
* Kan man på nåt enkelt sätt konvertera sina MP3'er till AAC? Jag vet inte om jag orkar sätta mig en gång till och rippa om allt.

Du vill inte göra det. Du förstör bara din musik och du tjänar inget på det. Kolla den här tråden, där har frågan redan varit uppe:

http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=22243

• Oregistrerad
  • 2003-04-30 13:22

Någon som vet om iTunes lagrar konvolutbilderna någonstans? Som bildfiler alltså ...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Massebasse
Någon som vet om iTunes lagrar konvolutbilderna någonstans? Som bildfiler alltså ...

"iTunes temp" mappen som jag undrade över igår kanske?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon:* Kan man på nåt enkelt sätt konvertera sina MP3'er till AAC? Jag vet inte om jag orkar sätta mig en gång till och rippa om allt.

Ciryon

Kan man inte köra nå't batch-kommando i terminalen?

Vad beträffar ljudkvaliteten så är risken stor att det blir sämre, MEN jag anser att det bedömer du själv! Testa nå'n låt och om nu filen blir hälften så stor (om det är det du eftersträvar) och du upplever att ljudet knappt ändras så ser jag inget hinder att konvertera mp3 till m4a.

Lycka till!

Tala gärna om hur du tycker att ljudet blir!

mvh/A

Citat:

Skrevs ursprungligen av Massebasse

De lagras innuti varje enskild ljudfil (kolla på filens info före och efter att du lagt till bilden), så bilden följer med filen vart man än tar den. Bekvämt, men med ett bibliotek på 1600 filer och varje bild tar mellan 60k-15k så blir det en del...

• Oregistrerad
  • 2003-04-30 16:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av david_v
Det skrevs i den andra iTunes 4 alt Apple Music servicen-tråden hur man gjorde.
Gå till Systeminställningar, ändra anti-alias storlek till 8 punkter.
Gå till iTunes.
Gå tillbaks, byt till 9 punkter.
Fixat

Funkar! Tack för hjälpen.

• Oregistrerad
  • 2003-05-01 11:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Om man numera väljer info på en låt finns även en flik Artwork, som man kan själv kan lägga till filer till.

Lite najs o skicka med omslag etc..

Saxat från Mac Slash....
iTunesLover writes "As an avid user of Clutter (an ingenious app that downloads cover art from Amazon and fills your desktop with clickable icons) I have found the easiest (so far) method of importing cover art into the new iTunes.

1. Open Clutter
2. Select an album within iTunes4 and play a song.
3. Wait for Clutter to automatically download the cover art from Amazon.
4. Drag the CD cover from Clutter's 'now playing' window to create an icon.
5. Command-C to copy the image from the new icon.
6. Command-N within Preview, which creates a new document from the clipboard.
7. Command-A within iTunes to select all the songs from the album.
8. Drag the icon from the Preview menu bar into the iTunes Album Cover window.
9. Wait a few seconds while iTunes adds the cover art to each of the selected songs.

I would like to know if anyone has come up with a faster way to do this. Consider this a request and/or challenge to create the script or application to do this automatically! I am sure that if we send some money and worthy praise to Clutter's creator, he will introduce this feature into the next version.

Rätt stiligt ...om än lite omständigt
Clutter finns på VersionTracker

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 12:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Två frågor:

* Kan man på nåt enkelt sätt konvertera sina MP3'er till AAC? Jag vet inte om jag orkar sätta mig en gång till och rippa om allt.

Ciryon

Är det för att spara plats du vill rippa om låtarna? För annars kan jag inte se någon anledning.

Både MP3 och AAC (eller vad man skall säga) är förstörande kompressioner. Dvs. du förlorar alltid kvalitet. Sedan väljer vi att acceptera kvalitetsförlusten av andra skäl. Jag har såväl okomprimerade låtar som mp3:er, och nu någon M4A-komprimerad. En del musik låter inte alls bra som mp3, och då har jag valt att inte komprimera den. Enligt många är AAC utan en del av de brister som vidhäftade mp3-formatet. Skall bli spännande att höra hur det låter.

Jag är inte någon hifibög, men retar mig när det mest vackra jag vet, knastrar i lurarna.

Cyrion, varför vill du komprimera mp3:erna ytterligare?

Vänligen, Ylan, som skrattade när han inte kunde skriva mp3:or!

Bevaka tråden