Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batterifrågor om nya iPoden.

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har lite frågor och fundringar om batteriet i nya iPoden som nån initierad kanske vet nåt om.
1. Drar iPoden batteri om den sitter i docken och vägguttaget eller med firewire i datorn. När den är ansluten till el, alltså?
2. Om man har den på extern ström, kan man ha "backlight" på utan att det frestar batteriet. Och kan det förstöra displayen om man har bakgrundsbelysningen på länge?
3. Ska man ladda upp och ladda ur batteriet på nåt speciellt sätt för att få detta att hålla så länge som möjligt och hålla laddningen så länge som möjligt?
4. Skadas batteriet om man flyttar den ofta från batteridrift till nätdrift?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ian Curtis
Jag har lite frågor och fundringar om batteriet i nya iPoden som nån initierad kanske vet nåt om.
1. Drar iPoden batteri om den sitter i docken och vägguttaget eller med firewire i datorn. När den är ansluten till el, alltså?
2. Om man har den på extern ström, kan man ha "backlight" på utan att det frestar batteriet. Och kan det förstöra displayen om man har bakgrundsbelysningen på länge?
3. Ska man ladda upp och ladda ur batteriet på nåt speciellt sätt för att få detta att hålla så länge som möjligt och hålla laddningen så länge som möjligt?
4. Skadas batteriet om man flyttar den ofta från batteridrift till nätdrift?

Den drar säkert lite ström ur batteriet om den förses med spänning från laddare eller Firewire, eftersom batterierna behöver underhålls-laddas. Dock inga stora mängder ström.

Äldra typer av laddningsbara batterier, såsom NickelCad, kunde få en "minneseffekt" om man inte laddade ur dom i botten. LitiumJon batterier, som jag utgår från används i iPoden, kan laddas oberoende av laddningsgrad. Ev så behöver du ladda iPoden ett längre tag den första gången - detta bör framgå av manualen.

På frågan om batteriet skadas av att det växlar mellan laddning och urladdning (dvs nätdrift/batteridrift) så har jag svårt att tro att så är fallet.

/X

Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
Äldra typer av laddningsbara batterier, såsom NickelCad, kunde få en "minneseffekt" om man inte laddade ur dom i botten. LitiumJon batterier, som jag utgår från används i iPoden, kan laddas oberoende av laddningsgrad. Ev så behöver du ladda iPoden ett längre tag den första gången - detta bör framgå av manualen.

Nope, det är bara att tuta och köra. Det är bara NiMH-batterier som behöver "tränas in".

Citat:

På frågan om batteriet skadas av att det växlar mellan laddning och urladdning (dvs nätdrift/batteridrift) så har jag svårt att tro att så är fallet.

Måste tyvärr rätta dig lite... Ett litiumjonbatteri har en livslängd på mellan 300 och 600 laddningscykler, men batteriet slits lika mycket av en tio minuter lång laddning som av en tretimmars. Däremot finns ingen minneseffekt, så batteriet tar alltså inte skada av att aldrig laddas ur fullständigt. (Tvärtemot ska batteriet faktiskt aldrig laddas ur helt, eftersom det då kan bli explosivt.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Måste tyvärr rätta dig lite... Ett litiumjonbatteri har en livslängd på mellan 300 och 600 laddningscykler, men batteriet slits lika mycket av en tio minuter lång laddning som av en tretimmars. Däremot finns ingen minneseffekt, så batteriet tar alltså inte skada av att aldrig laddas ur fullständigt. (Tvärtemot ska batteriet faktiskt aldrig laddas ur helt, eftersom det då kan bli explosivt.) [/B]

Tack för påminnelsen - glömde helt enkelt att skriva dit det. 500 ggr är den siffran jag brukar använda.

/X

Nu blir jag lite förvirrad. Är det alltså så med iPodens batteri att jag inte bör ha den typ 10 minuter löst med hörlurar, för att sedan sätta den i docken och sen ha den lös igen. Innebär det att jag sas sliter i onödan på de cirka 500 laddningarna genom att göra så. Är det bättre att köra iPoden nästan slut varje gång innan man laddar på nytt? För den laddar ju alltid automatiskt när jag kopplar den till docken eller till firewire. Eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 02:19

Är batterierna i de nya iPoddarna sämre än i de gamla? Alltså, vad gäller laddningstid, användningstid samt hur länge de håller?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 02:26

Läste på Apples sida att batterierna i nya ipoddarna ska räcka i 8 timmar medan det stod 10 timmar om de gamla. Min "gamla" iPod (20GB) har en batterilängd på 12 timmar och 20 minuter om jag spelar från början till batteriet tar slut.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 08:11

Det beror ju som sagt på hur man spelar. Om man som min sambo spelar "aktivt", dvs spelar en låt, bläddrar fram en ny och spelar den så håller batteriet i 30Giggaren ca 3 timmar, inte mer.

3Timmar???!!! Det är ju skandalöst dåligt med tanke på att det trots allt är ngt man betalat 6000:- för. (jag väntar min 30Giggare på fredag men nu drog jag helt klart öronen åt mig)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 09:56

Tja batteritiden bygger ju på att man använder minnet mer än disken. Om jag inte minns helt fel så sitter det ju 64MB i iPodden, som fylls ifrån disken. I det fall att man spelar låtar i en lång följd så behöver ju disken bara spinna upp ungefär 1gång/timme, istället för mellan varje låt som den gör om man inte spelar många låtar i en följd. Ergo: ska man ha lång batteritid så får man nog se till att ha bra spellistor så man inte byter låt så ofta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av keysendal
3Timmar???!!! Det är ju skandalöst dåligt med tanke på att det trots allt är ngt man betalat 6000:- för. (jag väntar min 30Giggare på fredag men nu drog jag helt klart öronen åt mig)

Enligt den tekniska specen sitter det ett 630mAh liitium jon batteri i iPodden, samma som sitter i vanliga mobiltelefoner. Standbytiden är 2 veckor, och man kan använda den i uppemot åtta timmar beroende på hur den användas. Som Bollman säger så är den längre batteritiden (8h) för det fall då man använder flash-minnet till fullo, och inte byter musik stup i kvarten vilket för med sig strömkrävande hårddiskaccesser.

Strängt taget tycker jag att 3-8 timmar inte är skandalöst dåligt - tvärtom är det vad jag förväntar mig av en sådan här pryl.

/X

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ian Curtis
Nu blir jag lite förvirrad. Är det alltså så med iPodens batteri att jag inte bör ha den typ 10 minuter löst med hörlurar, för att sedan sätta den i docken och sen ha den lös igen. Innebär det att jag sas sliter i onödan på de cirka 500 laddningarna genom att göra så. Är det bättre att köra iPoden nästan slut varje gång innan man laddar på nytt? För den laddar ju alltid automatiskt när jag kopplar den till docken eller till firewire. Eller?

Och hur är det då med ovanstående undrar jag?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ian Curtis
Nu blir jag lite förvirrad. Är det alltså så med iPodens batteri att jag inte bör ha den typ 10 minuter löst med hörlurar, för att sedan sätta den i docken och sen ha den lös igen. Innebär det att jag sas sliter i onödan på de cirka 500 laddningarna genom att göra så. Är det bättre att köra iPoden nästan slut varje gång innan man laddar på nytt? För den laddar ju alltid automatiskt när jag kopplar den till docken eller till firewire. Eller?

Jo, om du ofta gör så sliter du alltså i onödan på batteriet. Däremot brukar det finnas någon spärr så att batteriet inte laddas förrän laddningsnivån sjunkit till ett visst värde, t.ex. 95% som det är på iBook/Powerbook. Vet inte vilket värde som gäller för just iPoden (har ingen själv... än ), men jag skulle gissa på att den inte laddas efter så lite som 10 minuters batteridrift ifall batteriet är fulladdat från början.

Laddningsindikatorn visas alltid när man pluggar in den till när eller firewire, även om man bara haft den borta en sekund efter att den var fulladdad. Kan det verkligen vara så att det är att föredra att använda den för musikspelning på batteri istället för nät om man kan välja. Det verkar ju nästan konstigt i så fall.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 16:32

De här 500 laddningstimmarna...
Det låter så lite på något vis... alltså jag använder en mp3-spelare MYCKET! Dvs, minst 3 timmar om dagen.. och med en iPod vill man ju gärna ha den i docken och leka med den även när man är hemma.

Då borde ju batteriet vara helt dött efter typ ett år? Vad göra då? Vad kostar ett nytt? Eller går det på garantin?

Citat:

Skrevs ursprungligen av funkybruno
De här 500 laddningstimmarna...
Det låter så lite på något vis... alltså jag använder en mp3-spelare MYCKET! Dvs, minst 3 timmar om dagen.. och med en iPod vill man ju gärna ha den i docken och leka med den även när man är hemma.

Då borde ju batteriet vara helt dött efter typ ett år? Vad göra då? Vad kostar ett nytt? Eller går det på garantin?

Inte laddningstimmar - laddningsgånger. Vad jag förstår i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-16 10:08

Enligt empiriska tester börjar iPodden ladda igen ifall man lyfter den ur vaggan och stoppar tillabaka den omedelbart, även om den angav att den var fulladdad.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Enligt empiriska tester börjar iPodden ladda igen ifall man lyfter den ur vaggan och stoppar tillabaka den omedelbart, även om den angav att den var fulladdad.

Jo, det verkar ju så. Är detta skadligt för batteriet, tro?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-16 11:28

Tja, det lär ju korta livslängden etersom en laddgång räknas bort.

Om ett år finns lösa batterier att köpa till 3G-iPods. De kommer troligen hamna på omkring $50, som batterierna till de gamla kostar. Mitt batteri är helt dött, men jag löste det genom att "låna" syrrans iPod.

För ett tag sen läste jag ett inlägg på Apples ipodsidor om batteriladdningarna, skrivet av en apple-tekniker. Jag kan inte hitta det längre, men det gick ut på att de 500 laddningarna var "hela" laddningar. Laddar man första gången från 75 till 100% har man alltså 499,75 laddningscykler kvar.

Efter 500 hela laddningar skall man också ha 80% av batterikapaciteten kvar. Det är alltså inte så att livstiden på batteriet är 500 laddningscykler och sen är det dött.

Är egentligen skandal att man ska behöva byta batteriet alls. Har man betalat 3500:- och uppåt ska man inte tolerara sådant, IMHO.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-04 12:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av HankPank
Efter 500 hela laddningar skall man också ha 80% av batterikapaciteten kvar. Det är alltså inte så att livstiden på batteriet är 500 laddningscykler och sen är det dött.

Är du verkligen säker på detta? Det är ju en väldig skillnad mot att batteriet skulle vara s.g.s. slut efter 500 laddningar.

Någon som kan bekräfta? Samma sak med priset på utbytesbatterier. Det är ju viss skillnad på 3400:- (mer än minsta modellen kostar ny ) och $50!

Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Är du verkligen säker på detta? Det är ju en väldig skillnad mot att batteriet skulle vara s.g.s. slut efter 500 laddningar.

Nja, som sagt hittar jag inte originalpostningen som var på Apples eget iPodforum, men jag har hittat detta citat från ett faq om Li-Ionbatterier:

"5. Q. What is Cycle Life?
A. Generally stated, "cells will retain 80% of their original capacity after 400 cycles." A cycle is further defined as a full charge (4.2V) followed by a full discharge (2.8V)."

Här talas det iofs om 400 cykler och inget om hur man räknar småuppladdningar, men i grunden är det samma resonemang.

Faq:n ligger här:
http://216.239.53.100/search?q=cache:mfjZNW52DWMC:www.bktsi.com/documents/FAQforLi.pdf+polystor+faq

Citat:

Skrevs ursprungligen av The Answer Man
Är egentligen skandal att man ska behöva byta batteriet alls. Har man betalat 3500:- och uppåt ska man inte tolerara sådant, IMHO.

Du kan inte få mycket bättre batteriteknik för dom pengarna; det är fysikens lagar i grund och botten som gör att batteriet tacklar av efter ett tag. Den teknik som sitter i iPoden (liJon) är flera gånger bättre än de miljöfarliga nickelcadmium batterierna, som dessutom hade en "minneseffekt" som inte LiJon har.

/X

  • Oregistrerad
  • 2003-07-06 14:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Om ett år finns lösa batterier att köpa till 3G-iPods. De kommer troligen hamna på omkring $50, som batterierna till de gamla kostar.

Vart har du hört detta?

ipodbattery.com säljer batterier till gamla iPod, de skriver också att fr o m jan -04 kommer de ta fram batterier till nya modellerna. Priset nu och då lär inte skilja mycket.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-06 16:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
ipodbattery.com säljer batterier till gamla iPod, de skriver också att fr o m jan -04 kommer de ta fram batterier till nya modellerna. Priset nu och då lär inte skilja mycket.

Ok, blir genast sugen på o beställa mig en 10GBare....

  • Oregistrerad
  • 2003-07-06 16:34

Men enligt ipodbattery.com så skickar de inte till andra länder än Kanada eller USA om man inte beställer för 300 usd. Inte bra alls. Kanske finns det någon leverantör som skulle kunna tänka sig att börja ta in batterierna? Macoteket?

Ta in batterier och erbjuda montering

Bevaka tråden