Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kvalité fråga?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-17 15:21

hej.
jag hade tänkt köpa mig en 15 Gb ipod, men är lite orolig för kvalitén..
jag vet att det troligtvis är den coolaste mp3spelaren i världen, och jag skulle älska den något otroligt mycket! men.. när jag har surfat runt på lite olika sidor så dyker alltid samma sak upp. batteriet dör, den vägrar starta eller bli igenkänd av datorn och allmänt babbel om att det är synd att det är så dålig kvalité på en sådan i övrigt bra produkt..
för det är ju inte så kul att lägga ca 4000 kr på en spelare som ändå går sönder efter ett år.

så hur ligger det till? finns det någon här som aldrig har haft problem med sin ipod?
?

• Oregistrerad
  • 2003-08-17 16:17

Det enda problemet jag haft med min iPod var att då jag spelat klart en låt på slutet av ett album så poppade Apple-loggon fram i tre sekunder, sen startade den om utan problem.

Anledningen varför det kan tyckas vara mycket gnäll är för att dom som är nöjda inte går till forumet och prisar den -- vilket kan tyckas vara lite synd egentligen

Sök efter "Buy iPod" på Google, läs recensionerna på diverse hårdvarusajter, läs recensioner på Amazon, fråga nån polare om hur bra den är, gå till en butik som har den och fråga.

Problemet är dock att just nu så har knappast fler ställen än endast Mac-affärer iPods, vilket är rätt synd faktiskt. Något som man borde fråga Oscar Bjers över... Hmm...?

• Oregistrerad
  • 2003-08-17 18:48

Problemet med batteri som drabbade främst den förra generationen av iPods uppstod oftast inom garantitiden vilket oftast innebar en utbytt maskin. Jag skall få min utbytt nu då batterikapaciteten sjunkit drastiskt.

Min sambo har den nya versionen och den uppvisar inga som helst symptom på att sjunka i batteritid ännu (ta i trä). Men jag tycker Apple gjort en miss när man inte har en batterilucka för utbytesbatterier, hur bra vore det inte med ett extra laddat batteri när man är ute o reser?!

Jag tycker inte du skall oroa dig allt för mycket över kvalitén på podden, utöver batteritiden har jag aldrig haft några problem med maskinen.

• Oregistrerad
  • 2003-08-17 23:45

ok. tack..
det där svara på några av mina frågor iaf.
och det är nog som du säger niklas, det är inte så många som prisar den. för er som har en ipod så är det väl rätt självklart vilken underbar liten pryl det är..

• Oregistrerad
  • 2003-08-18 00:36

Jag har en 10 gigs iPod som fungerade klockrent fram tills ett par veckor sen. Då vägrade datorn känna igen den. Samma sak hände med min systers iPod. Båda iPodarna är drygt ett år gamla, så garantin har gått ut.

• Medlem
  • 2003-08-18 10:27

Jag har en 10 Gb:s ipod av första generationen. Jag har aldrig haft problem med den. Den har hängt sig kanske 3-4 gånger under ett år (Har aldrig sprungit med den dock). Men det mest otroliga är kanske att jag har runt 8 timmars batteritid kvar trots att den är ett år gammal. (Jag använder den ungefär 1 timme om dagen, 6 dagar i veckan).

Iofs är det ju ingen garanti för dig, bara för att min fungerar felfritt, men jag tycker ändå du ska köpa en ipod. Tänk på att du även kan använda den som hårddisk.

• Oregistrerad
  • 2003-08-18 17:32

hur är det med dom nya ipod'sen då? har det varit några speciella klagomål på dom?
har tänkt köpa en ipod iaf, men man vill ju kolla runt lite för säkerhets skull.

två andra saker jag skulle vilja veta med..

jag har aldrig haft en ipod i min hand, bara sett bilder på kompisars och folk som har lagt ut bilder på nätet. men det ser ut som att alla har olika stora eftersom alla har olika stora händer. vad jag vill veta är alltså hur stor den är.. finns det något bra föremål att jämföra med?

och sist men inte minst..

tror ni att det kommer komma ut nya ipod's snart? hur länge sedan är det den senaste kom ut?

Citat:

Skrevs ursprungligen av m.jo
jag har aldrig haft en ipod i min hand, bara sett bilder på kompisars och folk som har lagt ut bilder på nätet. men det ser ut som att alla har olika stora eftersom alla har olika stora händer. vad jag vill veta är alltså hur stor den är.. finns det något bra föremål att jämföra med?

och sist men inte minst..

tror ni att det kommer komma ut nya ipod's snart? hur länge sedan är det den senaste kom ut?

Du kan själv mäta ut hur stor en iPod är med måtten från Apples iPod-sida. Där finns storlekarna på de modeller som finns ute nu. Det borde ge den mest neutrala överblicken

Ang om det kommer några nya iPods snart... MacRumors har en bra sida om var i uppdateringscyklarna Apples produkter befinner sig. iPoden har just nu statusen "Neutral - Mid product cycle". I genomsnitt jämfört med tidigare släpp så bör det komma en ny om 2-3 månader. Inte helt 100% förstås, men det kan ge en hint om hur länge prylarna får leva.

Min brosa och jag köpte varsin 15 gig före sommaren. Sen vi uppdaterade till 2.0.1 av firmwaren funkar den perfekt. Finns överrhuvudtaget inga problem vad jag kan märka. Den fungerar ännu bättre än vad jag hoppades.

• Oregistrerad
  • 2003-08-19 16:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ian Curtis
Min brosa och jag köpte varsin 15 gig före sommaren. Sen vi uppdaterade till 2.0.1 av firmwaren funkar den perfekt. Finns överrhuvudtaget inga problem vad jag kan märka. Den fungerar ännu bättre än vad jag hoppades.

det var trevligt att höra. då blir man riktigt köpsugen..

och till chrisofer och andra som kanske vill svara..
anledningen att jag undrade över storleken var för att veta hur det blir att ha den i fickan. blir det bökigt eller går det bra? även om man har ett fodral till?
jag har en sony-net-MD nu. den lite större variaten med r6 batteri.. och den är böking att ha i fickan, det går, men det är fortfarande lite bökigt.. :-/

Jag har iPoden i en skinnpåse som egentligen är till för mina små Koss-lurar. Perfekt passform och mjuk insida gör att den är lite mer stöt- och reptålig än den medföljande påsen men billigare än ett specialdesignat iPod-skydd.

Jag tycker det går alldeles utmärkt att ha den i fickan. Å andra sidan vet jag inte riktigt hur stor/tung din MD är, så det kan vara lite svårt att jämföra.

Har första generationen 5GB
funkat klockrent sedan dag 1

helnöjd

Anders

(förresten, fått byta hörlurar, fick brott på sladden - mitt fel )

• Oregistrerad
  • 2003-08-19 17:59

den är väl som en vanlig MD. den går ut lite på baksidan där batteriet sitter.. http://www.minidisc.org/images/sony_mzn505_bigblue.jpg

hittade måtten på den precis:
81 x 74.7 x 27.9 mm vs. ipod 15 Gb 103,5 x 61,8 x 15,7 mm
så det är nog lättare att ha ipoden i fickan..

• Oregistrerad
  • 2003-09-14 21:55

Jag är ruggigt nöjd med min 20gb!
Ett riktigt praktexemplar!
Kört stenhårt i skidbacken och den håller även för en rejäl vurpa...
Skidåkare: http://www.jst.nu/

• Oregistrerad
  • 2003-09-16 20:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av coach
Jag har en 10 gigs iPod som fungerade klockrent fram tills ett par veckor sen. Då vägrade datorn känna igen den. Samma sak hände med min systers iPod. Båda iPodarna är drygt ett år gamla, så garantin har gått ut.

Kör du mac och provat slänga /Library/Preferences/com.apple.windowserver.plis och sedan startat om?

vänligen
/P

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 13:18

Det finns ett litet problem med den nya iPoden (kanske den gamla också). Lätt åtgärdat kanske men dåligt funktions-design som jag hoppas Apple rättar till.

Om man använder Kalender/sync och har möten med Alarm så sätts iPod på även om den är avstängd med "lås"-kanppen aktiverad.

Den blir efter ett tag helt strömlös eftersom den inte slår av sig automatiskt i detta läge.

Det tog mig ett bra tag att komma fram till varför batteritiden var så, minst sagt förbannat, dålig. När jag kom på det, så är nartuligtvis batteriiden mer än okay.

Någon på Apple har missat denna situation. Om man har knappen låst, skall den inte slås på automatisk enligt min åsikt. I så fall får den allt stänga av sig också. Eller att användaren kan ställa in detta.

Annars... en grym apparat. När Apple kommer med möjlighet till ljudinspelning och lagring av USB-kamera-bilder blir allt perfekt. Vet inte om dom gör det, men om Apple gjort en bra design så kan en mjukvaru-uppgradering fixa det. Vore kanon och fulländning av iPod. Nej förresten... att även koppla in en DV-kamera för direktinspelning till iPod-disken - då vore den fulländad. Det blev den en riktig överdjävlig "Digital Hub".
Nåt att hänga i gran.

1
Bevaka tråden