- William Naversten
- Medlem ●
Jag tänkte konvertera lite skivor till en gigantisk hårddisk (1,2TB minimum) och använda som mitt enda musikbibliotek. Jag har 3-4000 CD-skivor, så det är lite jobb. Och då vill man ju att saker skall bli rätt från början. Så jag tänkte be om lite råd.
1) AAC kontra mp3. Vilket format väljer jag? Då tänker jag i termer av vad som är framtidssäkert respektive kvalitet. Hårddiskutrymme blir bara billigare och billigare, så det är inte frågan om vad som komprimerar bäst. Om mp3, så tar jag 320kbit! (sammanslaget stereo? filterfunktion? vad välja?)
2) Är iTunes rätt program att hantera ett så stort bibliotek. Finns begränsningar?
3) ID3-taggar. Jag vill lägga in BPM. Jag har hittills aldrig när jag konverterat en skiva i iTunes varit med om att ID3-taggarna från cddb via iTunes innehållit BPM. Finns det något automatiskt sätt att känna av BPM i låtarna och automatiskt importera det till ID3-taggen? [Jag har sett ett program som heter Ask the DJ är närmst att göra samma sak]
4) Jag har i tidigare versioner av iTunes varit med om att ID3-taggar och låttilar/filnamn har blivit förstörda när jag flyttat filer/bibliotek. Finns det något generellt råd av vad jag skall göra för att undvika dylika problem eller att en ID3-tag blir "överskriven" av "ny" info från cddb?
5) Teknikfråga; Jag tänkte köpa ett hårddiskchassi med plats för fyra feta IDE-diskar. Ett alternativ kanske är att koppla samman många fristående FireWire-diskar istället? Hur gör man praktiskt för att iTunes skall hitta musik på flera ställen? Eller kan man lura datorn att tro att de olika diskarna är en och samma? Fast är man då rökt om en av diskarna lägger av? Råd, bitte...
MP3 vs. AAC beror lite på vad du ska använda filerna till. Ska du enbart köra dem via Itunes så är ju AAC bättre. Själv sparar jag hellre i mp3 eftersom jag ofta skapar mp3-cd-skivor att spela i bilar och stationära DVD-spelare. I dessa fall blir AAC bara ett onödigt mellanformat och jag har aldrig sett någon utrustning som spelar AAC, förutom Itunes och Ipod.
När det gäller mp3 "sammanslagen stereo" eller "normal stereo" så vill jag minnas att jag läst i Macworld att den "normala stereon" är att föredra och det använder jag. Jag vet inte varför, men det har säkert med att göra så små filer som möjligt och det var du väl inte bekymrad över...
Skrevs ursprungligen av Adrian B:
Eller så rippar du till AIFF om du vill ha maximal kvalité och aldrig nånsin behöva rippa om (men å andra sidan tar det 10 ggr så mycket plats).
Hehe, jag tänkte föreslå det också med det var lite väl maxat...
OK. Tack för svar so far.
Punkten ett lutar åt AIFF. Faktiskt. Man kan ju alltid konvertera ner till ett mindre format senare om man får ont om disk...
Punkten två tolkar jag som "inga begränsningar, men lite segt". Borde bli bättre i senare programversioner är min gissning.
Punkten tre, fyra och fem: Tar tacksamt emot mer input?
Skrevs ursprungligen av William Naversten
OK. Tack för svar so far.
Punkten ett lutar åt AIFF. Faktiskt. Man kan ju alltid konvertera ner till ett mindre format senare om man får ont om disk...
Punkten två tolkar jag som "inga begränsningar, men lite segt". Borde bli bättre i senare programversioner är min gissning.
Punkten tre, fyra och fem: Tar tacksamt emot mer input?
TraktorDJStudio kan auto-detektera BPM. Vet inte om det kan spara ner tag-info i orginalfilen. Dessutom kostar programmet en slant, om nu det är ett hinder.
Shareware-programmet MP3 Rage gör massa godis med MP3-filer och annat kul. Det låter dig bland annat ta backup på tag-infon i ditt musikbibliotek.
Enligt min mening så är taggarna mer värdefulla än rippningen. Dvs, min morbror är mer rädd om "sina" städade organiserade taggar än han är om den enkilda rippningen. Rippa om går snabbt. Fixa taggarn går mycket långsammare. Av 2000 cd-skivor tror jag inte vi fick någon BPM-tag med på någon skiva. Å andra sidan kanske den sannolikheten är större om man rippar Craze-Dance-Summer-Ibizza-Party-2003 än Robert Johnson från 30-talet...
Nja. Föredrar en Mac, men har en laptop också...
Lite OT angående taggar och rippning: Jag upplever att CDDB sällan går att lita på. Det är felstavningar överallt och det största problemet är samlingsskivor där vissa muppar verkar envisas med att lägga *både* artisten och låttiteln i taggen för låttitel. Otroligt irriterande att sitta och göra om allt sånt.
Du kan ju avgöra sen om du ska sköta rippning och komprimering på mac eller pc här är några länkar och tips i alla fall.
Hydrogen audios faq (skitbra), kolla i forumet också
http://www.hydrogenaudio.org/index.php?act=ST&f=5&t=7516
LAME, bästa mp3 encodern
http://www.mitiok.cjb.net/
EasyLame, lame med grafiskt gränssnitt och förinställda presets
http://easylame.audiohq.de/index_en.html
(Rekomenderade presets)
http://www.hydrogenaudio.org/index.php?act=ST&f=15&t=203
EAC, bästa cd-ripparen
http://www.exactaudiocopy.de/
LPAC, populär för lossless komprimering
http://www.nue.tu-berlin.de/wer/liebchen/lpac.html
FLAC, annan lossless
http://flac.sourceforge.net/
Tag&Rename, bästa id3tag-verktyget? Ingen aning men den gör det jag säger åt den. Den kan dessutom hämta spår- och albuminformation från allmusic.com istället för cddb (cddb är bättre på samlingsskivor i de fall information är inlagd på rätt sätt).
http://www.softpointer.com
Jag har hittills använt EAC i kombination med LAME och dess "--alt-preset standard". Då hamnar man mycket nära orginalet även vid lyssning på dyrare system. Med den preseten använder LAME variabel bitrate som vanligtvis ligger runt 180-220kbit/s. AAC verkar bli en ganska väl spridd standard och är en bra codec så den kanske man också kan satsa på men jag personligen har ingen erfarenhet av den.
/Lycka till
skall du välja mellan mp3 och AAC så erbjuder ju AAC bättre kvalitet ju högre komprimering du vill ha, ypperligt till 128 eller 160 kbps. kommer du över typ 256kbps är dock mp3 att föredra.
Läst detta nånstans. Tror jag följde nån ipod tråd här på 99mac.
tack för input. När ni säger att ett program är bättre, är det gränssnittet eller själva kodningen ur audiofil synvinkel som ni syftar på?
Skrevs ursprungligen av 509blkl
skall du välja mellan mp3 och AAC så erbjuder ju AAC bättre kvalitet ju högre komprimering du vill ha, ypperligt till 128 eller 160 kbps. kommer du över typ 256kbps är dock mp3 att föredra.
Läst detta nånstans. Tror jag följde nån ipod tråd här på 99mac.
Fast det här är ju ganska enkelt... Ta en låt eller ett par som är "känsliga", och koda dem i några olika varianter och se hur hög komprimering just du behöver.
Skrevs ursprungligen av ace4711
TraktorDJStudio kan auto-detektera BPM. Vet inte om det kan spara ner tag-info i orginalfilen. Dessutom kostar programmet en slant, om nu det är ett hinder.
Shareware-programmet MP3 Rage gör massa godis med MP3-filer och annat kul. Det låter dig bland annat ta backup på tag-infon i ditt musikbibliotek.
Det här är två intressanta saker.
A) Kan Traktor automat-implementera BPM-tag?
B) Hur fungerar MP3 Rage tillsammans med iTunes om man organiserar filerna "the iTunes way"? Har någon erfarenhet? Jag har som sagt erfarenhet av att taggar försvinner och filnamn ändras när man flyttar filer mellan olika miljöer och diskar. Det vill jag INTE vara med om om jag har 4000 CD-skivor upplagda.
Finns det inte någon hårdvaru-geek som har koll på fråga fem allra överst? Inte ett enda svar... Kedjekoppling av externa diskar låter som ett enkelt sätt att köpa mer diskutrymme tycker jag... Skall bara se till att diskarna är tysta.
Skrevs ursprungligen av Buckner
du kan köra "Stripe" på flera hds och på så sätt få en enda stor disk (mja.. mjukvaru raid) Det funakr ivf som en enda stor, och är snabbare än fyra separata
´
Brukar man kunna "seriekoppla" via FW, eller krävs det en kanal för varje disk? Och vad händer om en disk pajar? Då är allt keiko, eller? Kanske är bättre att dela upp biblioteket på fyra diskar, men grejar iTunes ett uppdelat bibliotek? Många frågor blir det...
Skrevs ursprungligen av William Naversten
´
Kanske är bättre att dela upp biblioteket på fyra diskar, men grejar iTunes ett uppdelat bibliotek? Många frågor blir det...
iTunes fixar att hitta musik ifrån olika diskar, det vet jag i alla fall.
Det är bara att ändra i inställningarna när disk 1 är full och gå vidare, musiken ligger kvar där du lagt den.
Du kommer att bli urnöjd, det var länge sen som jag använde min cd-spelare nu. Håller fortfarande på och lägger in mina cd's på datorn, det tar tid...puhh. Men det är skitbra helt enkelt.
Har rippat det mesta i AAC 320 kbit/s och är nöjd med det, i alla fall nu. I mina utforskningar runt det hela, har jag kommit fram till att det mesta av ljudkvalitén kommer an på högtalarna faktiskt.
Lycka till, och njut av arbetet......
Jag har hela mitt musikbibliotek på datorn i AIFF format. I nuläget består det av ca. 250 cd-skivor på en 160GB hårddisk (ca. 3500 låtar). Jag funderar dock på över vad som skall bli nästa lagringsplats. Troligtvis blir det en 300GB hårddisk i FW chassi när pengar finns.
I början testade jag 256kbit MP3 och sedan AAC, sist 320kbit AAC. Men jag insåg snabbt att det faktiskt var en märkbar skillnad i kvalite när man lyssnade i sennheiserlurar eller stereon. Personligen tycker jag att värdet i ett bibliotek med 4000 skivor i originalkvalitet i lagrat digitalt (hårddisk) får ett helt annat värde än 4000 komprimerade skivor.
Personligen lyssnar jag på musiken i stereon, idag ansluten med stereokabel av bättre sort från line-out på datorn. Målet är dock G5:ans optiska utgång till en D/A omvandlare och sedan in i stereon. Stereon består av NAD komponenter (förstärkare, dvd-spelare, cd-spelare) anslutna till ett par danska högtalare (Dali). Men det lyssnas även en hel del genom Sennheiser HD600 lurar också.
Några undra säker vad man skall med AIFF till. Det bästa svaret jag kan ge är att det känns dumt att lägga åtskilliga tusenlappar på dyr hifi-utrustning för att sedan spela komprimerad musik. Det blir ju liksom musiken som är flaskhalsen i systemet i så fall vilket är dumt.
Du kommer att bli urnöjd, det var länge sen som jag använde min cd-spelare nu. Håller fortfarande på och lägger in mina cd's på datorn, det tar tid...puhh. Men det är skitbra helt enkelt.
Jag håller med till 100%. Det är en oerhört skön känsla att slippa byta skiva i spelaren och krångla med cd-fodral och annat. Även om det är en viss känsla med omslag och så. Jag har dock lagt in de flesta omslag i mitt bibliotek också för den delen, hämtat från musikförsäljningssajter på nätet och artisternas hemsidor i vissa fall.
Har rippat det mesta i AAC 320 kbit/s och är nöjd med det, i alla fall nu. I mina utforskningar runt det hela, har jag kommit fram till att det mesta av ljudkvalitén kommer an på högtalarna faktiskt.
AAC 320kbit är bra, men AIFF är bättre. Jag kan hålla med om att det finns mycket musik där skillnaden knappt är hörbar. Men när man väl lyssnar på en skiva där skillnaden faktiskt märks, känns det väldigt frustrerande. I alla fall om man är lite smått perfektionistisk av sig när det gäller ljud, vilket du också tycks vara.
Skrevs ursprungligen av cal
Några undra säker vad man skall med AIFF till. Det bästa svaret jag kan ge är att det känns dumt att lägga åtskilliga tusenlappar på dyr hifi-utrustning för att sedan spela komprimerad musik. Det blir ju liksom musiken som är flaskhalsen i systemet i så fall vilket är dumt.
Sen så finns det ett annat bra argument och det är ju att man aldrig någonsin behöver rippa om sina skivor igen, eftersom man har full kvalité. Man behöver inte oroa sig för att codec X kommer ut och låter jättebra i bitrate Y...
Och det ska tilläggas att AIFF är ett smart format som klarar av taggar, om nån undrade.
Skrevs ursprungligen av cal
Precis! Om man inte får för sig att kopiera över skivorna i något lite drygare format än just AIFF (16bit, 1411kbps, 44,100kHz) då förstås. Såsom DVD-Audio eller något annat skoj.
klarar inte dvd-audio av taggar?