Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bör man köpa ipod nu?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-12-08 12:20

Efter diskussionerna jag läst om batterier och eventuella rykten om iPod med bluetooth (vad man nu ska med det till) undrar jag om ni tycker det är läge att köpa iPod nu före jul?

Läste på IDG om att Apple ska byta batterier. Nån som vet om det även gäller nyinköpta?

Jag tycker nog definitivt det är köpläge. Den senaste tiden har Apple tydligt visat att de inte kan leverera nya prylar. Skulle det eventuellt komma nya prylar så lär de ju inte levereras på flera månader.

Nej, då är det bättre att köpa en idag och njuta av den redan i morrn. Så hade jag gjort i varje fall.

/M

  • Medlem
  • 2003-12-08 12:43

Ok. Ja, man är ju sugen.. Lite orolig vad gäller batteriet bara, och speciellt när jag läste att de ska byta för att öka speltiden och livslängden.

Ärligt talat har jag inte lyssnat på en iPod som låter bra. På mässan i Paris testade jag, men drog man på lite så lät det fruktansvärt. Och det med vad som såg ut som ok lurar. Samma sak med mina Koss Porta Pro på inLife, men jag tror de hade lagt in värdelösa mp3or..

Jag har en 2G iPod och batterierna är helt klart OK, har haft den i över ett år. 3G-iPodens batterier är möjligen något sämre.

Ljudet är alldeles utmärkt, med det är som du skriver viktigt att man kodar sina AAC-or på ett schysst sätt. Något som däremot är dåligt är iPodens hörlurar, jag har spräckt membranen på båda två hörlurarna, dessutom är de väldigt obekväma att bära. Tredjepartshörlurar är nästan ett måste.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 12:49

Kan ni inte säga nåt positivt till en som blir iPod ägare i eftermiddag :-/

Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Kan ni inte säga nåt positivt till en som blir iPod ägare i eftermiddag :-/

Jo, för fasen!
Ipoden är överlag den bästa MP3/AAC-spelaren på marknaden! Du kommer inte att bli missnöjd! Imponerande liten och grym lagringkapacitet. Det finns egentligen inga andra alternativ...

/M

  • Medlem
  • 2003-12-08 12:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Tredjepartshörlurar är nästan ett måste.

Ja, men koss-lurarna är väl perfekta för en ipod. Måste dock provlyssna i affären. Man får hoppas att apple fixar något bytesprogram när de nya batterierna kommer och gärna billigare änen tusenlapp. och helst så att man slipper vara utan den i några veckor..

  • Medlem
  • 2003-12-08 13:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Kan ni inte säga nåt positivt till en som blir iPod ägare i eftermiddag :-/

Förmodligen mitt bästa köp någonsin.

  • Medlem
  • 2003-12-08 13:45

lilledanne
Är den roligaste leksak jag köpt i vuxen ålder. Har nog aldrig använt en digitalproduk så mycket som med just min iPod.

Helt omöjligt att bli missnöjd med en iPod. Köp, köp, köp.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 14:34

Hehe Tack... nu var det bättre känsla i magen..och Koss "The Plug" ligger hemma och väntar på att få docka med moderskeppet som landar snart !

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 17:51

Jag har också gått i iPod-köp-tankar men bestämt mig för att vänta till efter macexpo i jan - det brukar ju hända lite då. Vem vet nya "pods" kanske är på väg, med bättre batterilösningar, har en "vag" känsla av det.
Min erfarenhet är att man ska vänta så länge man "kan" att köpa datorprylar, eftersom uppdateringar kommer ganska så snabbt efter att man köpt sina grejer, vanligtvis.
Själv går jag liksom och väntar in rätt stund för att "hugga" till med både iPod och ny G5......men jag har rätt bra tålamod.....

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 17:52

Kan bara säga wow Varför vänta , har ju min iPod NU !

Me happy !

  • Medlem
  • 2003-12-08 18:43

Huh.. vad jobbigt. Hade Apple erbjudit nytt batteri när de kommer hade jag köpt en denna vecka.

Den bästa manick jag någonsin köpt -- alla kategorier. Det är inte mycket att tveka på

På ryktesfronten så finns det inga direkta ipod-rykten så vitt jag vet. Det är 91 dagar sedan senaste uppdateringen och snittet är 171 dagar, så statistiskt borde det vara ett tag kvar tills en ny version kommer.

  • Medlem
  • 2003-12-09 01:00

Nej jag tror inte heller på en helt ny modell inom kort, men däremot kan det ju hända att de byter batterityp. Men men.. orkar inte vänta..

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Nej jag tror inte heller på en helt ny modell inom kort, men däremot kan det ju hända att de byter batterityp. Men men.. orkar inte vänta..

Äh!
Så länge det finns en lösning på problemet.

http://www.ipodbattery.com/

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Äh!
Så länge det finns en lösning på problemet.

http://www.ipodbattery.com/

Mmm, om man bor i USA ja, de skeppar ju inte till Europa vet du...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 10:47

Mitt råd: köp en iPod nu.

Gen4 kommer med all sannolikhet att ha ett bättre batteri, dvs längre batteritid, eftersom Apple fått mycket kritik för just det här.
Men det kommer antagligen dröja...

Frågan många ställer sig på iPod-forum är vilka funktioner som Gen4 kommer ha, bluetooth är tydligen en het kandidat. En bättre skärm(färg, strömsnål) är det också tal om. Trots att ingenting av det här är bekräftat så kommer Gen4 troligtvis ha någon ny funktion som då antagligen också kräver mer av batteriet.

När det gäller ljudkvaliten har den faktiskt blivit lite bättre i Gen3 efter den senaste firmwaren(2.1). Men jag håller med om att den skulle kunna vara en hel del bättre. Särskilt equalizern. Men det varierar från person till person(och hörlurar givetvis) vad man tycker låter bra.

I vilket fall som helst kommer det nog dröja ett tag innan vi ser en ny iPod, och så har vi ju långa vänte/leverans-tider också.
Gen3 släpptes 28 april 2003, det datumet kan ha betydelse för när Gen4 kommer...

  • Medlem
  • 2003-12-09 14:50

Ok, ja jag har bestämt mig. Klart jag ska ha en iPod nu!

Du är den första som skrivit att ljudkvaliten kunde varit lite bättre. Jag har ju haft lite dålig erfarenhet när jag testat på mässa o i butik, men får hoppas det var pga dåliga lurar och dåliga mp3or.. Hoppas den är lika bra som min md.. måste provlyssna.

Har haft min iPod (40GB) i en dryg månad nu. Bara positiva erfarenheter. Jag har nog inte det mest känsliga öra som mänskligheten sett, men jag tycker att originallurarna är tillräckligt bra. Klart att det låter maffigare med mina hemma-lurar, men det är viktigare (för mig i alla fall) att lurarna är mindre än iPoden än att de låter jättebäst.

Saker jag saknar på iPod: Möjlighet att lägga in punkter i kalendern(när jag är ute på stan, alltså). Möjlighet att på ett enkelt och apple-mässigt sätt ha alla sina emails i iPoden (typ en knapp i Mail.app för att synka med iPod eller så). Ser ingen jättepoäng i färgskärm, men kanske litet snabbare svartvit?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
Mmm, om man bor i USA ja, de skeppar ju inte till Europa vet du...

Äh, igen!
Inom ett år så lär det finnas extrabatterier att få tag på i Europa också. Man måste väl inte byta ut batteriet det första man gör?
(I så fall går det på garantin om inte annat)

Och finns något går det alltid att få tag på!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 11:19

Jag äger en första generationens iPod 5 GB. Har haft den i snart två år. Använder den till stereon, som freestyle och till bilen (med iTrip). Fungerar utmärkt. Kopplar man in den i stereon kan man kräma på ordentligt utan att det låter dåligt på något sätt.
Nu är jag sugen på att köpa en ny större, men väntar nog tills det att batteriet uppgraderas. Och jag kan vänta länge, för det är inga problem med den jag har. Sedan apple uppgraderade mjukvaran i poden räcker batteriet längre.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-12-10 11:36

Tänker exakt som du. Jag har dock en 20 gb gen 2 iPod. Den är nästan full nu (17.26 gb av 18.5 möjliga) och jag behåller hellre den trots det för jag vill också ha en variant som har längre batteritid än vad gen 3 har.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Polonius
Jag äger en första generationens iPod 5 GB. Har haft den i snart två år.
Nu är jag sugen på att köpa en ny större, men väntar nog tills det att batteriet uppgraderas. Och jag kan vänta länge, för det är inga problem med den jag har. Sedan apple uppgraderade mjukvaran i poden räcker batteriet längre.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 11:41

Jag äger även jag en 1G 5g iPod. Den har jag dessutom köpt begagnad och batteriet är mycket bra. (den bör ju vara 2-3 gammal nu) Jag tycker Apples lurar är bra, men jag har är inte musiksnille. Jag använder den varje dag både som freestyle och hårddisk. iTrip är kanon i bilen på jobbet på festen. Ipod är ett av de bästa köp jag någonsin gjort faktist. Det enda jag oroar mig för nu är att jag bara har 800 m kvar till den är full. Så det är väl dags att kolla in blocket eller tradera igen.
Däremot gillar jag det mekaniska skrollhjulet mycket och tycker det är otroligt bekvämt att det enbart är en Firewire kabel och ingen dockningsstation som behövs för att koppla in den till datorn hemma och på arbetet. Men eftersom jag inte har någon erfarenhet av dockningsstaionen kanske någon kan upplysa mig om fördelarna.

  • Medlem
  • 2003-12-14 01:55

Jag har inte läst något rykte överhuvudtaget om ny iPod i januari. Hur stor sannorlikhet är det att apple lyckats hålla det hemligt? Är det just för att det inte kommer någon inom kort?

Har du läst något någonstans, posta gärna länken här

  • Medlem
  • 2003-12-14 02:17

Har sålt min 5GB nyss och är i köptanken på 20GB'aren....men tänker vänta till efter expot i januari för du slipper man bli besviken så snart.... känner på mig att det kan bli uppgraderingar på ipodarna.

Belkins externa tillbehör i all ära men...

  • Medlem
  • 2003-12-15 21:10

ahh.. ääntligen.. bara att öppna kartongen är ju en upplevelse.. så schysst att apple tänker på varje detalj.. men prova får man göra imorgon då ens koss porta pro är lagade.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Jo, för fasen!
Ipoden är överlag den bästa MP3/AAC-spelaren på marknaden! Du kommer inte att bli missnöjd! Imponerande liten och grym lagringkapacitet. Det finns egentligen inga andra alternativ...

/M

eh.... finns det några andra MP3/AAC-spelare på marknaden?

Bevaka tråden