Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Mini dödar Jens of Sweden

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det där överlåter jag till Apple att lösa, jag hade helt enkelt ett önskemål bara.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 17:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av MauserMan
[B]Alltså 2869kr som macoteket säljer den för är en tuff summa för väldigt många.

Hur många har de sålt för det priset?

Eftersom den inte levereras i europa ännu så är priset inte satt, men för att slippa att folk kommer och tjatar och undrar så sätter man ett riktigt högt pris så håller sig folk undan. Bra knep som många handlare använder sig av.

Räknar man med dagens dollarkurs på 7.17 så skulle den kosta 2230kr (moms inräknat) att ta hem själv och det är inte så farligt jämfört med andra liknande apparater.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 23:26

Misstänker att Macotekets pris på 2869 kr är den prisnivå iPod Mini kommer att ligga på här i Sverige. OM så är fallet verkar det vansinnigt att inte lägga några hundralappar extra på en, i mitt tycke, läckrare iPod med 11 GB mer minne istället.
Men kanske är många villiga att betala för ett mindre yttermått. Jämfört med Jens of Sweden (utmärkt spelare) är dock iPod Mini fortfarande stor...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Incognito
Men kanske är många villiga att betala för ett mindre yttermått. Jämfört med Jens of Sweden (utmärkt spelare) är dock iPod Mini fortfarande stor...

Jag vet iallafall 5 i min omgivning som nu kommer att skaffa ipod då de har tyckt(tjatat) att den förra är för stor?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 23:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Incognito
Jämfört med Jens of Sweden (utmärkt spelare) är dock iPod Mini fortfarande stor...

Hur stor är JoS? Föv, har inte folk haft problem med dem? Kanske bara var i början...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 07:16

Ibland har jag svårt att förstå mp3 spelar hysterin, varför vill man ha en till sak att gå runt att bära på, exempel, mobil, handdator och mp3 spelare, blir ju jobbigt att bära med sig allt när man är ute.

För mig får det räcka med en mobil telefon, ska skaffa en 3g version av p900a när den kommer ut i framtiden och får köra allt där i stället.

Om jag skulle köpa en mini ipod så ska jag i så fall köpa den när jag är i usa eller om någon kompis ska dit!

enligt JOS (jenofsweden) ska de släppa en spelare som kan konkurera med IpodMini, både när det gäller minne o pris, om 3 veckor.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 12:58

wrongturn: Var det priset eller mängden bärbara ateraljer att konka runt på som var ditt argument för att inte köpa iPod Mini?

Du vill ha en, men den är för dyr, och för att lugna ditt köpbehov påstår du att det ändå blir för mycket att konka runt på? Svårt att tolka ditt inlägg på annat vis.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 13:59

var otydligt i mitt inlägg! Vad jag försöker att säga är att jag orkar inte att bära omkring alla saker i fickorna.

Näe jag tar och stuntar i en mini ipod utan väntar tills jag kan köpa en mobil som tar minneskort och kör in ett minneskort med mp3 i den och lyssnar.

Jag ser vanliga batterier som en stor fördel. Då behöver jag aldrig vara rädd att lämna prylen på av misstag och så är den bara död sedan. Plugga i reservbatteriet som kostade ett par tior. Men smaken är olika.

Vad gäller iPod och andra hårddisklösningar mot flashminnen, hur är det med stötkänsligheten? Gyrokrafter? Är det egentligen vettigt med hårddisk i en pryl som man springer omkring med påslagen?

  • Medlem
  • 2004-01-08 14:13

Sony tänker släppa både spelare och online musikaffär.. man undrar om de kan göra om hela walkman grejen med mp3.http://www.macfeber.com/2004/01/nytt_minidiscfo.html

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 14:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Incognito
Misstänker att Macotekets pris på 2869 kr är den prisnivå iPod Mini kommer att ligga på här i Sverige.

Är det någon skillnad på en "svensk" iPod och en "amerikansk"? Jag kan inte komma på något.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 14:49

De flesta vet väl att det är ett annat pris på apples produkter i Sverige gentemot USA. Skulle detta vara en nyhet på något vis?

Det rör sig om skillnad i skatt, tull, svenska tillbehör (t-bord, manualer mm.) samt det prisläge apple valt att lägga sig på här i Sverige troligtvis. Ingen nyhet utan gäller alla apples produkter.

Ett himla tjat om priset på denna iPod Mini tycker jag.

Själv slog jag till och köpkte mig en 20GB Ipod på Siba i mellan dagarna för 4000:- med 3 års drulle försäkring.

Än så läng en mycket trevlig och enligt mig prisvärd mp3 spelare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Jag ser vanliga batterier som en stor fördel. Då behöver jag aldrig vara rädd att lämna prylen på av misstag och så är den bara död sedan. Plugga i reservbatteriet som kostade ett par tior. Men smaken är olika.

Vad gäller iPod och andra hårddisklösningar mot flashminnen, hur är det med stötkänsligheten? Gyrokrafter? Är det egentligen vettigt med hårddisk i en pryl som man springer omkring med påslagen?

Den är lite känsligare, men eftersom iPoden har en väldigt stor cache (32 MB) så är hårddisken sällan igång. Hårddisken sägs också vara anpassad för att tåla stötar bättre... har för mig att den kör med omedelbar parkering av läshuvudet så snart en stöt upptäcks.

Usäkta om jag kanske bryter ämnet lite, men vad tusan betyder (i)pod?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 20:08
Ursprungligen av Kristofer G:

Usäkta om jag kanske bryter ämnet lite, men vad tusan betyder (i)pod?

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=39503

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 15:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Den är lite känsligare, men eftersom iPoden har en väldigt stor cache (32 MB) så är hårddisken sällan igång. Hårddisken sägs också vara anpassad för att tåla stötar bättre... har för mig att den kör med omedelbar parkering av läshuvudet så snart en stöt upptäcks.

I praktiken fungerar det alldeles utmärkt. Jag använde själv min Gen 2 iPod vid löpning, rullskidor, snowboard mm. utan några som helst problem. Snart är det väl dags att skaffa en att ha med sig när långfärdsskridskorna åker på. Jag har aldrig upplevt att en iPod hackat till eller haft problem med uppspelningen pga. skakningar eller stötar. Hur hårddiskens livslängd påverkas kan jag dock inte uttala mig om.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 15:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
De flesta vet väl att det är ett annat pris på apples produkter i Sverige gentemot USA. Skulle detta vara en nyhet på något vis?

Det som är intressant nu är ju den skillnad som skapats av den snabbt fallande dollarn.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Ett himla tjat om priset på denna iPod Mini tycker jag.

Det finns förstås ett värde i sig att ta fram en mindre apparat. Men Jobs sa ju att de ville konkurrera med de lite dyrare flash-spelarna, och då blir ju priset en viktig faktor.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 16:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av jotj
[B]Det som är intressant nu är ju den skillnad som skapats av den snabbt fallande dollarn.

[/B]
Ja, men apple har ju valt att sätta sina priser separat för varje marknad. Den europeiska marknaden påverkas ej av dollarns kurs utan av tillverkningskostnad och lämplig prisnivå i respektive land. Om det vore så att produkterna tillverkades i USA vore det väl en sak.

Personligen kan jag hålla med om att prisnivån stundvis är lite hög på den europeiska marknaden. Samtidigt skulle jag bli ganska förbannat om en stiganda dollarkurs skulle innebära prishöjningar för oss i Sverige.

Det känns ganska fel att relatera produkternas prissättning utifrån dollarkursen då de tillverkas i Asien och tillverkningskostnaderna jämtemot kronan ju är de samma oavsett dollarkurs (även om den i praktiken kan komma att påverka ekonomin i de asien).

Citat:

Det finns förstås ett värde i sig att ta fram en mindre apparat. Men Jobs sa ju att de ville konkurrera med de lite dyrare flash-spelarna, och då blir ju priset en viktig faktor.

Det känns mest som att folk är missnöjda med priset pga. alla rykten för Keynoten där det talades om antal hundra kronor enheten skulle kosta (800kr ex). Med dessa siffror i huvudet kom det väl som en chock för många.

Om Apple skulle kunna tillverka och sälja dagens iPod Mini för ett pris i den storleksordningen skulle nog dagens iPod få läggas ned. Så pass mycket är det faktiskt inte som skiljer de båda enheterna åt förutom en annan storlek på disken (diskarna?) i enheterna.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 21:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristofer G
Usäkta om jag kanske bryter ämnet lite, men vad tusan betyder (i)pod?

Pod betyder kapsel, "i" stod väl en gång för internet, iMac skulle vara så enkel att koppla upp/använda mot internet, men nu är det väl lite utsuddat.

Rätta mig om jag har fel.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 10:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal

Ja, men apple har ju valt att sätta sina priser separat för varje marknad. Den europeiska marknaden påverkas ej av dollarns kurs utan av tillverkningskostnad och lämplig prisnivå i respektive land. Om det vore så att produkterna tillverkades i USA vore det väl en sak.

Personligen kan jag hålla med om att prisnivån stundvis är lite hög på den europeiska marknaden. Samtidigt skulle jag bli ganska förbannat om en stiganda dollarkurs skulle innebära prishöjningar för oss i Sverige.

Det känns ganska fel att relatera produkternas prissättning utifrån dollarkursen då de tillverkas i Asien och tillverkningskostnaderna jämtemot kronan ju är de samma oavsett dollarkurs (även om den i praktiken kan komma att påverka ekonomin i de asien).
[/B]

Jag tycker det där är ett litet konstigt resonemang. Om man nu kan sälja iPod 40G för motsvarande 3600 kr i USA, så borde den ju inte vara dyrare här - där man får mer valuta för pengarna. Tvärtom borde den väl vara dyrare i USA?

Skatter och sådant spelar väl en viss roll, men kan inte förklara hela skillnaden tycker jag.

Dessutom brukar de flesta amerikanska företag få betala tillverkarna i dollar. Alltså är det främst de asiatiska underleverantörerna som får ta smällen när dollarn sjunker. Asien borde gå över till Euro...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Precis. Jag undrar vart de där 730000 iPodarna sålts egentligen. Det är då inte många av dem som sålts i Sverige.

Var nyligen i Thailand och reste runt ett antal veckor. Träffade en del Asiater och Amerikanare med mp3 spelare och gissa vad: ingen hade en iRiver! - Det var iPod som gällde för alla.

Så vad skall man säga? Svenskarna vet inte vad som är bra??

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Vad gäller iPod och andra hårddisklösningar mot flashminnen, hur är det med stötkänsligheten? Gyrokrafter? Är det egentligen vettigt med hårddisk i en pryl som man springer omkring med påslagen?

Jag har en iPod av första generationen, från den tiden man betalade 5500 kr för 5 gig. Den har åkt i golvet flera gånger men fungerar fortfarande problemfritt. Så nog tål den en hel del, i alla fall den första traktormodellen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av eQ
Pod betyder kapsel, "i" stod väl en gång för internet, iMac skulle vara så enkel att koppla upp/använda mot internet, men nu är det väl lite utsuddat.

Rätta mig om jag har fel.

Aha, tack för infon!

Kristofer

Citat:

Skrevs ursprungligen av jotj
Jag tycker det där är ett litet konstigt resonemang. Om man nu kan sälja iPod 40G för motsvarande 3600 kr i USA, så borde den ju inte vara dyrare här - där man får mer valuta för pengarna. Tvärtom borde den väl vara dyrare i USA?

Skatter och sådant spelar väl en viss roll, men kan inte förklara hela skillnaden tycker jag.

Dessutom brukar de flesta amerikanska företag få betala tillverkarna i dollar. Alltså är det främst de asiatiska underleverantörerna som får ta smällen när dollarn sjunker. Asien borde gå över till Euro...

Den enda anledningen jag kan finna till att elektronik är dyrare i Europa än i USA är att europeer helt enkelt är villiga att betala mer och att tillverkarna prissätter därefter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Den enda anledningen jag kan finna till att elektronik är dyrare i Europa än i USA är att europeer helt enkelt är villiga att betala mer och att tillverkarna prissätter därefter.

Ditt resonemang är tilltalande, men det låter lite som att utbud-efterfrågeekvationen saknar en utbudskomponent som också reagerar. Tillverkarna kan faktiskt styra priset på marknaden till viss del genom prisdiskriminering (ta ut olika bruttopris på olika marknader för samma produkt), sämre allmän konkurrens och så vidare. Utbudet påverkas givetvis också av marknadens storlek - alla är kanske inte villiga att ge sig in på en marknad där den potentiella vinsten inte är så stor (och då blir konkurrensen kanske mindre, priserna högre, möjlighet till prisdiskriminering bättre och vinsterna större).

Och bortsett från ovanstående gör faktiskt den svenska Überpoststurmbandführermomsen att det är rätt stor skillnad mellan svenska nettopriser och de amerikanska bruttoprislistorna.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 18:18

Jens of Sweden verkar ha släppt en iPod kopia (till utseendet) vid namn MP300.

MP300 produktblad

/henrik

Ursprungligen av Henrik Andersson:

Jens of Sweden verkar ha släppt en iPod kopia (till utseendet) vid namn MP300.
/henrik

Å. En vit mp3-spelare. Innovativt. Vad får de allt ifrån?

Ursprungligen av Henrik Andersson:

Jens of Sweden verkar ha släppt en iPod kopia (till utseendet) vid namn MP300.

MP300 produktblad

/henrik

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Å. En vit mp3-spelare. Innovativt. Vad får de allt ifrån?

Det finns faktiskt stora skillnader och en del innovationer i den, om ni tittar närmare. Jens har ljudingång och fm-radio, något väldigt många saknat på iPoden. Men den största grejen med MP300: FM-sändare. Det är ingen annan mp3-spelare som har detta inbyggt från början så vitt jag vet.

Bara för att den är vit så tycker jag inte den är så himla mycket iPod-ripoff. Den var nyligen ett exempel här på 99mac på nån ny mp3-spelare som verkligen var en ripoff av hela iPodens utseende.

Bevaka tråden