Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig Ipod nr2

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 12:52

Väldigt drygt problem med min Ipod 20gb, köpt lite mer än ett år sen.

Nu i somras så gick en liten plastbit från kontakten för hörlurarna sönder...
men det funkade bra ändå så jag brydde mig inget vidare, tyckte det var kasst att den inte tål ett års slit bara, för det var inget tapp i backen där.

Sen fick jag problem med ljudet, fick bråka med kontakten en del för att det skulle funka, men sen var det lugnt ett tag.
Och så nu så kan jag inte få ljud i mer än en lur, och det bara om jag blåhåller kontakten mot baksidan av Ipoden, dvs, den får ingen kontakt om man bara sätter i pluggen.
Har mekat och donat och kikat och haft mig, men kan inte se att det saknas nånting i kontakten, förutom den lilla plastbiten.

Det hade varit förståeligt om jag åtminstone fick ljud ur båda lurarna, men nu är det ju dessutom bara en. Och jag har testat med flera lurar osv.

Apple ville inte reparera den på garantin eftersom dom inte höll med om att det kunde vara förslitning...och nu har garantin hunnit gått ut...

Någon som har nån aning om vad det är som kan ha gått sönder?
För övrigt fick den en massa konstiga problem efter ett halvår, dock löste sig dom efter envist formaterande och discrepairs av olika slag, nu hänger den sig inte i tid och otid iaf.

Tack på förhand /K

• Oregistrerad
  • 2003-09-25 12:53

Förresten, är det någon som har möjlighet att ta en bra närbild på hörlursingången på en ipod så att jag kan se om det kanske är nån kontakt som saknas?

• Oregistrerad
  • 2003-09-25 15:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av BlackBetty
Förresten, är det någon som har möjlighet att ta en bra närbild på hörlursingången på en ipod så att jag kan se om det kanske är nån kontakt som saknas?

För större bilder:

1

2

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Hansen

För större bilder:

1

2

Där snackar vi kanstött iPod

• Oregistrerad
  • 2003-09-25 20:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
Där snackar vi kanstött iPod

Nope!

Är i 'mint condition'!

Vad du ser är lite skrynklig bokplast som jag har över iPoden!

Funkar toppen bra!
Har över hela framsidan, knappar och allt!
Kan regna hur mycket det vill när jag går ut!

Kommer inte in en droppe i den!
Vatten eller Cola, spelar ingen roll!

När plasten blir för skitig så är det bara att sätta på nytt!

Lite skrynklor i hörnen får man leva med!

• Oregistrerad
  • 2003-09-27 15:22

Har samma problem med min iPod, den lilla plastringen runt hörlurskontakten gick sönder efter bara dryga månaden. Ringde Apple och dom sa att det måste vara ett fall av misskötsel, att jag måste ha pressat ner kontakten och där vridit den i sidled tills den gick sönder. Tyckte att det var grymt konstigt då jag alltid skött den som om det vore en del av mig själv! Efter att jag betalat 4500:- för iPoden så är ju inte min högsta önskan att ha sönder den efter 1 månad, det verkade dom inte fatta! Jag har dessutom alltid använt fjärrkontrollen som Apple själva har gjort, hur man nu ska kunna vrida den i sidled förstår jag ej! När jag nu försöker ansluta olika tillbehör t.ex. fjärrkontroll, iTrip eller bara det vanliga tillhörande hörlurarna så "dör" iPoden och när den sedan vaknar så har batteriet reducerats till 1 "pinne", spelar ingen roll om det var full laddat. Om man sedan upprepar proceduren ihop om att det skulle vara en engångsföretelse så dör den helt och symbolen inget batteri kommer upp. Jag har även fått problem med att när jag använder de små hörlurarna att så låter det grymt svagt, basen knastrar och man undrar vad som egentligen händer!

När sen de nya iPodarna kom så var hörlörskontakten omgjord och saknar nu plastringen. Ringde då upp Apple och sa att det verkar ju som om det måste ha varit problem med den gamla kontakten med plastring då den nu var borta. Svaret jag fick var: nej, dom har gjort om den för framtida möjligheter... Det är ju inte direkt möjligt att ansluta en rymdraket till kontakten!

Dom sa på Apple att jag kunde skicka iPoden till dom på service men då skulle det kosta 290 €, känns ju ruskigt attraktivt när en ny kostar nästan lika mycket!

Funderar nu skarpt på att skicka in min iPod till Apple och kräva reklamation. Funkar inte det så får man väl kontakta Allmänna reklamations Nämnden, som konsument så har man ju rätt till två års reklamation om produkten gått sönder!

• Oregistrerad
  • 2004-02-05 00:59
Ursprungligen av ChewBakka:

Funderar nu skarpt på att skicka in min iPod till Apple och kräva reklamation. Funkar inte det så får man väl kontakta Allmänna reklamations Nämnden, som konsument så har man ju rätt till två års reklamation om produkten gått sönder!

Å Apples vägnar: Tråkigt att du haft så stora problem med en så fantastisk produkt.

När det gäller två-års reklamationsrätten så ligger bevisbördan på dig. Du måste kunna påvisa att felet varit på produkten från början.

Och det är tyvärr inte alltid lätt...

• Oregistrerad
  • 2003-09-27 17:58

Ska vi samgräla på dom? Jag är alldeles för dålig på att argumentera/skälla/gnälla själv...Men pissed off är jag...

• Oregistrerad
  • 2003-09-27 18:05

Lätt! Det är vi mot dom! skulle kännas jävligt surt att behöva köpa en ny, för att vara utan iPod funkar inte!

• Oregistrerad
  • 2003-09-27 19:02

det va tråkigt o läsa det här...
trodde att problemen bara gällde mej.
min "orginal" iPod va helt okej till efter nåt halvår då den började balla ur. då hade jag redan fått ny remote för den första vart kass. jag fick en ny iPod. den va HELT kass! dropouts hela tiden, ja den va helt koko. jag ringer igen, bla bla bla. dom skickar en ny. den e lika kass!!! då ringde jag igen, bla bla bla. dom ber mej göra sjutton miljoner grejjer som jag gör. jag skickar en fil på hur mitt system ser ut (vet inte vad det heter) jag uppdaterar o nollställer den på tre helt olika maskiner (skickar de systemen oxå). samma skit. då får jag svaret: "det e ingen idé att vi skickar en till till dej för vad gör vi om den oxå krånglar". det finns inte många som kan säga så dumma saker som apple, suck. dom utgår alltid stenhårt på att det e jag som e dum i huvet. även om så skulle va fallet så behöver dom inte visa det så tydligt
well, efter mil mä feppel mä min iMac (magsår mäts numera i kvadratmeter) så orkade jag ta tag i iPod ärendet igen.
nu skall dom tydligen skicka en ny igen.
det kanske e dax för apple o erkänna att dom även tillverkar varor med skitkvalité?
dom har ju själva sett hur systemen ser ut på de maskiner jag använt, alla korten har varit på bordet.
jag har levt ett iPod-löst liv sen före sommaren nu.
smärtsamt!

Jag håller med. Designen är snygg och innovativ, men kvaliten börjar bli sämre, tyvärr. Min iPod skeppades defekt redan från början verkar det som. Sånt borde inte få förekomma!:mad:

• Medlem
  • Orranäs
  • 2003-09-27 19:28

Menar ni att det är de nya poddarna som är dåliga? Jag har en av de första 10GB och den funkar kanon och har alltid gjort. Sonen fick en 20 GB och den funkar kanon den med, och den har faktiskt gjort lumpen tillsammans med honom t.o.m. Hade tänkt att dottern skulle få en nu men det är kanske inte så bra då? Hon ska resa till Nya Zealand och jag tänkte att hon kunde ha glädje av en sån då. Men då måste den ju fungera. :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2003-09-27 20:19

mina har e de "gamla" iPodarna.

• Oregistrerad
  • 2003-09-28 00:36

BlackBetty, kan meddela att din första iPod fungerar och mår bra. Har inte haft några problem med den, efter att jag nu fick igång den det vill säga. Tråkigt att höra att du fick problem med ytterligare en iPod.

Finns det ingen möjlighet att gå ner till första bästa radiohandlare och be denne byta ut kontakten?

• Oregistrerad
  • 2003-09-29 10:31

Jag har funderat på det, men det ser inte ut att vara så enkelt :/
Är det precis samma typ av kontakt som andra apparater? det borde det väl vara?

• Oregistrerad
  • 2003-09-29 13:44

Har 2 iPodar som oxå är trasiga. Gick sönder en kort tid efter garantin gått ut.
Får inte upp dom på skrivbordet eller i iTunes.

Eftersom jag oxå är dålig på att gräla och skälla är jag gärna med på nån form av gemensam aktion...

• Oregistrerad
  • 2003-09-30 14:31

Är det någon som har en bild på en trasig hörlurskontakt, har försökt att ta ett kort på min men jag lyckas inte få tillräckligt med fokus så att man ser förödelsen!

• Oregistrerad
  • 2004-02-05 00:14

jag vann mot Apple och min iPod är nu bytt mot en ny, gamla modellen visserligen men vad gör det!!!

Låt mig bli den första att säga grattis!

• Oregistrerad
  • 2004-02-05 00:56

Alla ipod-ägare borde vara glada att de åtminstone har 1 års garanti nu, innan var det bara 90 dagar ju...

1
Bevaka tråden