Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes blir allt vanligare

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 19:50

Man märker att iTunes börjar bli vanligare och vanligare. Ett exempel som jag har var idag då jag skulle söka på en låt i Poisoned. Låten fanns otroligt nog i .m4a-formatet! (AAC) Helt sjukt, första gången jag tankat hem en låt från Kazaa-nätverket som hade bra kvalité och inte hackade nånstans i låten!

Har ni märkt någonting liknande? Som t.ex. då ni kopplat upp er i nätverk och ser andra utdelade iTunes-biblotek?

Vet inte om det bara är iTunes som har denna funktionen, men jag har fått med skivomslag och bilder i en del mp3:or. Lite coolt.

Dom kan ju mycket väl bara vara konverterade MP3:or - Varför är en del filer *dimmade*... kommer dom från några som handlat på iTMS

iTunes, och även iPod, har riktigt bra rykte i PC-världen. De flesta jag känner som kör PC använder numera iTunes som ju är mycket bättre än någon annan Jukebox.

En sak jag funderade lite på är varför inte Apple gör ett iTunes-liknande program fast för att spela upp film. Det är många som har många DivX-filmer och liknande. Skulle också kunna användas för att hålla koll på DVD-filmer (även om programmet då måste be att sätta in skivan).

Ciryon

Kan inte hålla med om att itunes skulle vara ett så bra program. I alla fall i pc-världen, jag håller mig hellre till winamp som är mycket mera praktisk. Hade winamp på något vis haft stöd för ipod hade det varit ett givet val (bra fungerande)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-11 15:34
Ursprungligen av Aborre:

Kan inte hålla med om att itunes skulle vara ett så bra program. I alla fall i pc-världen, jag håller mig hellre till winamp som är mycket mera praktisk. Hade winamp på något vis haft stöd för ipod hade det varit ett givet val (bra fungerande)

Vad är det possitiva med Winamp som inte iTunes har??

//C

Ursprungligen av Archduk3:

Vad är det possitiva med Winamp som inte iTunes har??

//C

Om jag säger såhär så tycker jag att winamp har mycket posetiva saker på listan och itunes har också många posetiva saker. Men båda har självklart negativa saker..

Winamp är jag och många andra t.ex väldigt van med, programmet har ett enkelt utsseende, det är ett lätt program för datorn osv. Jag kör winamp 5.0 men använder classic skins, alltså så att det ser ut som 2.0. Gillar det bäst. Har bara playlisten och spelarens huvudfönster uppe, equalizer behöver jag inte. Använder dessutom olika kommandon för att lägga in låtar i playlisten, t.ex ctrl + l för att lägga till en mapp i listan. Trycker man på num pad 0 så kan man lägga till endast en låt osv.

Itunes är också ett bra program som platsar i macen. Programmet som också är väldigt enkelt precis som winamp. Skillnaden är väl att itunes använder ett mer drag & drop system. Drag & drop funkar ju förståss i winamp också, fast inte på samma vis. Dessutom kan man inte använda sin ipod i winamp (vad jag vet)..

När man först installerar itunes så finns det en massa onödiga saker, knappar som man aldrig kommer använda. Vet inte om man ens kan ta bort dem för jag använder som sagt inte itunes som min spelare, tänkte börja göra det men det kändes för ovant. La t.ex in hela min mp3 mapp i itunes för att prova, blev riktigt less på att det tog så lång tid att lägga in alla låtar. Gillar winamps snabbhet, när man drar i itunes för att ändra storlek så hackar det. inte så snyggt kanske.. Winamp behöver man inte ens hålla på så i, de är redan utformat på ett toppen vis.

Det dåliga med winamp skulle då vara att det inte är gjort för att använda en ipod utan att det istället bara är för musk. Gillar bara inte itunes riktigt.. För övrigt så hängde sig itunes nyss när jag tryckte på browse och sedan ändrade lite i storlek på fönstret som kom fram..

EDIT: Kollade efter ett plug-in till winamp och hittade ett som skulle kunna ersätta itunes när det gäller att synca ipod osv. http://www.winamp.com/plugins/details.php?id=138888
Fast enligt endel recensioner så verkar det inte vara så fulländat ännu..

Jag tycker att iTunes styrka ligger i den mycket snabba sökfunktionen och smarta playlists. OM iTunes inte hade funnits så hade jag hellre fortsatt med Audion < www.panic.com > som enligt mina öron levererar en bättre ljudkvallité än iTunes. Vet inte hur iTunes på PC funkar men när man stoppar (på macen) i sin CD så går det rejält fort med att få in allt som AIF, AAC, WAW eller MP3 samt att den synkar in alla ID-taggar direkt från en databas på nätet ifall man är uppkopplad.

Ursprungligen av [email protected]:

Jag tycker att iTunes styrka ligger i den mycket snabba sökfunktionen och smarta playlists. OM iTunes inte hade funnits så hade jag hellre fortsatt med Audion < www.panic.com > som enligt mina öron levererar en bättre ljudkvallité än iTunes. Vet inte hur iTunes på PC funkar men när man stoppar (på macen) i sin CD så går det rejält fort med att få in allt som AIF, AAC, WAW eller MP3 samt att den synkar in alla ID-taggar direkt från en databas på nätet ifall man är uppkopplad.

Sökfunktionen tycker jag också verkar toppen, den är väldigt snabb och listar låtarna på ett bra vis om man har många låtar. Winamp har också en sökfunktion och den funkar ungefär på samma vis fast att man får upp ett fönster där man skriver i någon grupps namn eller liknande. Fast sen när man valt en låt så ser det inte ut så längre, utan då har man valt låten i playlisten och alla låtar fortsätts att visas.

Jag listade mina ca 4000 låtar i itunes och då kollade programmet typ igenom varje låt eller något, i winamp tar det säkert 5sec sen så är alla i playlisten. Likadant om man har en skiva och stoppar i så listas akka ud taggar och man kan även se framsidan av skivan om man vill.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 00:21
Ursprungligen av darijo:

såg nu att du hade sett pluggen.. sorry

Jag har testat den, den funkade inte alls

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 02:21
Ursprungligen av darijo:

Jag kör med anapod, så jag har inte testat pluggen... kan medela att jag håller med Aborre om iTunes vs Winamp, jag gillar winamp mycket mer än iTunes

Jag tror att smaken är som baken.....för min låtdator är har inga bra låtar.....så all min musik ligger på "pådden", så när man drar det till den bra datorn så spelar man bara upp från iPoden.......och jag har den bara för uppspelning...inget annat......och ljudkvaliten känner jag inte......om det nu finns någon sådan.......

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 21:51

Jag tycker iTunes är överlägsen med faktumet att den kan hantera så stora musikbiblotek så enkelt. Winamp är okej, men den sorterar inte automatiskt alla låtar och katigoriserar dom som iTunes gör samt valet att kunna sortera spelllistor efter bpm, rating eller vilka som är dom senaste låtarna till bibloteket. Winamp är annars en mycket utmärkt spelare.

1
Bevaka tråden