Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod eller iPod mini?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan alla, först vill jag bara tacka för att dom flästa här på forumet verkar seriösa och inte bara slänger iväg vilka skit inlägg som hellst.

Då till mina funderingar om iPod och iPod mini.
För ungefär ett år sedan så köppte jag en Creative Zen 20gb för 4500:-, jag har varit hyffsat nöjd med den och det är bra med plats. När jag köppte den så kollade man så klart på andra alternativ som iPod och Philips hdspelare. iPod'en med 20gb kostade dock 6700:- och det känndes som lite tungt att penga upp den summan när man fortfarande gick på högstadiet.

Nu anser jag att iPoden har hamnat i ett bra prisläge, ~5000 för en 40gb'are, och har pengar att köpa en. Jag har också kollat lite på minin och blivit allt mer sugen på att köpa en sån istället för att få en mer bärbar produkt. I och för sig så är iPoden idag väldigt slimmad för att rymma så pass mycket som den endå gör och den är bra mycket mer bärbar än min Zen (270g).

Jag är kräsen när det gäller ljudkvalitet, då jag blev väldigt besviken på Zenens ljudkvalitet då den bara klarar ~128kbit/sec. iPoden har enligt dom flästa bäst ljud (inklusive mig själv) och då undrar jag om minin har lika bra ljud som sitt större syskon, och får man med samma högkvalitativa öronsnäckor? För det är helt klart dom bästa snäckorna jag har lyssnat med, låter nästan fullvuxet. Sen har jag inte sett någon stanns att man får med en fjärkontroll till minin som man får till iPoden, jag antar att så är fallet och då undrar jag om man kan få fjärrkontrollen att funka med minin?

Jag använder min Zen som extärn hd då och då men jag stör mig enormt på att man inte hittar direkt i OSet utan drivrutiner, är det lika dant med iPod och iPod mini, att man behöver drivrutiner för att använda den som extärn hd?

Det jag är lite tveksam på är om 4gb verkligen räcker åt min som har sprungit runt med en 20gb mp3 spelare i snart ett år, i och för sig så tankar jag den med låtar ca en gång på tre månader men när man är ute och reser mycket så känns det som om det är nödvändigt med så mycket utrymme. Men när man är ute och rör på sig så känns det inte lika viktigt med mycket minne då jag börjar bli rätt trött på min tre hektos klump. Jag har ne bärbar dator med 20gb hd som snart blir uppgraderad med en 60-80gb disk och om jag skulle köpa en mini så skulle jag ha kvar min Zen och om jag köper en 40gb iPod så säljer jag den, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Då jag har råd med en mini och en 80gb disk till min laptop för samma peng som en 40gb iPod, då räknar jag in en massa tillbehör som känns nödvändiga att äga.

Så om det är någon som har några tipps på hur jag ska göra kan ju skriva något som kommer upp i ert huvud, dock vill jag inte ha svar som "köp den för sån har jag!". Hellst skulle någon som har bra erfarenhet av både en fullvuxen iPod och en mini skriva en gämförelse. Tack på förhand!

(Hmm... man kanske ska doktorera i långa forum inlägg... :rolleyes: )

  • Oregistrerad
  • 2004-06-30 23:08
Ursprungligen av Jockek:

Hejsan alla, först vill jag bara tacka för att dom flästa här på forumet verkar seriösa och inte bara slänger iväg vilka skit inlägg som hellst.

Då till mina funderingar om iPod och iPod mini.
För ungefär ett år sedan så köppte jag en Creative Zen 20gb för 4500:-, jag har varit hyffsat nöjd med den och det är bra med plats. När jag köppte den så kollade man så klart på andra alternativ som iPod och Philips hdspelare. iPod'en med 20gb kostade dock 6700:- och det känndes som lite tungt att penga upp den summan när man fortfarande gick på högstadiet.

Nu anser jag att iPoden har hamnat i ett bra prisläge, ~5000 för en 40gb'are, och har pengar att köpa en. Jag har också kollat lite på minin och blivit allt mer sugen på att köpa en sån istället för att få en mer bärbar produkt. I och för sig så är iPoden idag väldigt slimmad för att rymma så pass mycket som den endå gör och den är bra mycket mer bärbar än min Zen (270g).

Jag är kräsen när det gäller ljudkvalitet, då jag blev väldigt besviken på Zenens ljudkvalitet då den bara klarar ~128kbit/sec. iPoden har enligt dom flästa bäst ljud (inklusive mig själv) och då undrar jag om minin har lika bra ljud som sitt större syskon, och får man med samma högkvalitativa öronsnäckor? För det är helt klart dom bästa snäckorna jag har lyssnat med, låter nästan fullvuxet. Sen har jag inte sett någon stanns att man får med en fjärkontroll till minin som man får till iPoden, jag antar att så är fallet och då undrar jag om man kan få fjärrkontrollen att funka med minin?

Jag använder min Zen som extärn hd då och då men jag stör mig enormt på att man inte hittar direkt i OSet utan drivrutiner, är det lika dant med iPod och iPod mini, att man behöver drivrutiner för att använda den som extärn hd?

Det jag är lite tveksam på är om 4gb verkligen räcker åt min som har sprungit runt med en 20gb mp3 spelare i snart ett år, i och för sig så tankar jag den med låtar ca en gång på tre månader men när man är ute och reser mycket så känns det som om det är nödvändigt med så mycket utrymme. Men när man är ute och rör på sig så känns det inte lika viktigt med mycket minne då jag börjar bli rätt trött på min tre hektos klump. Jag har ne bärbar dator med 20gb hd som snart blir uppgraderad med en 60-80gb disk och om jag skulle köpa en mini så skulle jag ha kvar min Zen och om jag köper en 40gb iPod så säljer jag den, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Då jag har råd med en mini och en 80gb disk till min laptop för samma peng som en 40gb iPod, då räknar jag in en massa tillbehör som känns nödvändiga att äga.

Så om det är någon som har några tipps på hur jag ska göra kan ju skriva något som kommer upp i ert huvud, dock vill jag inte ha svar som "köp den för sån har jag!". Hellst skulle någon som har bra erfarenhet av både en fullvuxen iPod och en mini skriva en gämförelse. Tack på förhand!

(Hmm... man kanske ska doktorera i långa forum inlägg... :rolleyes: )

Först, smaken är som baken. För batteriet räcker alldrig till alla låtar om du spelar upp de. Men nu gäller det inte det.

Ja iPoden synkar så den bilr som en extra hårdisk i OS:et förutsatt att den är formaterad för Win/Mac OS.

En grej du också kan tänka på är att du får en 15 gb för samma pris som en mini. så då kan du ju "tjäna" 9gb om du köper HD till din laptop.

Det du mest ska överväga är om du vill "offra" 9/56 gb för design. Jag har ju 10gb och den tycker jag är snyggare. Men det är bara jag, smaken är ju som sagt, som baken.

Mitt tips är att köpa en 15 gb ipod (för den är inte alls överdrivet stor och väger inte alls mycket). För då får du det posetiva av minin (designen) och lite mera utrymme av storebror 40 gb.

//C

Efter vad jag tycker så är ljudet lika bra i både en iPod 3G och en iPod Mini. Båda är dessutom snygga på sitt sätt, men iPod Minin är snäppet vassare p.g.a. den slimmade storleken (enligt mig).
Efter att ha lyssnat på en iPod 3G 20 GB och sedan en iPod Mini tyckte jag dock att ljudet kunde fås högre i Minin, men det kan bara vara något som jag har fått för mig.
Om du har en enorm mängd mp3 filer m.m. är ju i och för sig en iPod med t.ex. 40 GB bra att ha, men jag tycker bara det är onödigt med så mycket utrymme. Låtarna försvinner ju bland varandra. 4 (3,7) GB är lagom.

//Johan

Tack för svaren! Jag tycker att ni har gett mig bra och seriösa svar.
Jag kanske har skrivit lite otydligt att jag antingen köper en mini eller en 40gb 3G eftersom det bara vorre dumt att byta ner sig prestanda mässigt till 15gb då jag har en 20gb Zen redan. Obs! Jag ser inte minin som ett byte utan en förlängning av dom funktionerna Zenen saknar.

Jo jag har en hel massa mp3 filer, ca: 50gb. Dock skulle jag kunna ränsa och skala ner så att det är runt 4gb som man lyssnar på och tycker är bra för stunden. Jag gillar designen på båda två så jag ser inte designen som ett skäl att välja den ena framför den andra. Men då är det det här med fjärren, funkar det?

Mvh Jocke K

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-01 07:42

Om du köper en 40gb så kan du ju ha nytta av den till annat än bara mp3... tex som flyttbar hårddisk... eller så kan du köpa en mediareader och tömma minneskort till den, bra om man tex fottar mycket så behöver man inte köpa ett tex cf kort på 4gb som e svindyrt

kaninen, jo det är sant. Men som sagt, jag har en bärbar dator och en annan hd mp3 spelare på 20gb som jag i stort sätt alltid bär omkring på så jag ser inte utrymmet som ett jätte stort problem. Dock så undrar jag om alla funktioner är lika bra eller bättre på minin än 3Gn? För minin ser onekligen smidig ut.
Men då frågar jag åter igen, hur funkar det med fjärren?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-01 14:42
Ursprungligen av Jockek:

kaninen, jo det är sant. Men som sagt, jag har en bärbar dator och en annan hd mp3 spelare på 20gb som jag i stort sätt alltid bär omkring på så jag ser inte utrymmet som ett jätte stort problem. Dock så undrar jag om alla funktioner är lika bra eller bättre på minin än 3Gn? För minin ser onekligen smidig ut.
Men då frågar jag åter igen, hur funkar det med fjärren?

För det första så ta o kika lite bättre... kallar mig inte för kaninen

Tycker ändå du borde köpa en 40gb ipod o sälja den andra spelaren isf... för du kommer bli så nöjd me ipodden. vet det eftersom jag själv blev det

Ursprungligen av kainen:

För det första så ta o kika lite bättre... kallar mig inte för kaninen

Du kommer alltid att vara min lilla kanin

  • Medlem
  • 2004-07-01 11:40

Jockek: det finns hörlurar med fjärr till ipod mini också, vet inte om det är samma som till ipod dock, men jag misstänker det.

Tack apox, då har minin ytterligare ett plus när jag ska välja vliken jag ska köpa.
Då undrar jag bara en sista sak, vilken av mini eller 3G driver större lurar bäst? Eller är det samma ljud kretsar i 3G och minin rent utav?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 13:50

"rE "1?ockek]Tack apox, då har minin ytterligare ett plus när jag ska välja vliken jag ska köpa.
Då undrar jag bara en sista sak, vilken av mini eller 3G driver större lurar bäst? Eller är det samma ljud kretsar i 3G och minin rent utav?[/QUOTE]

Måste förklara det Homeroplaza sa, musiken kan inte spelas högre på en mini, utan på en US mini. Har du en 3g iPod US version så har de samma volym.

Mina Sony MDR-V700 (ganska stora DJ lurar) driver den nästan längre, så stora lurar har de inga problem med (3g modellen alltså). Men lyssna nu, den stora skillnaden på min och 3g är storleken/färgen annars är alla krestar lika, för du får ju fjärr med 40 gb också...

//C

Ok, då har jag svar på det angående själva elektroniken
Hur stor är skillnaden på uteffekten på en europeisk iPod och en amerikansk i db?

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 14:54
Ursprungligen av Jockek:

Ok, då har jag svar på det angående själva elektroniken
Hur stor är skillnaden på uteffekten på en europeisk iPod och en amerikansk i db?

Mvh

Fråga Apple om teknisk fakta, vi är inga orakel (nära skjuter ingen hare)

Och efter du gjort det så kan du tala med oss, sedan kolla ipod lounge

de har mest fakta om allt som gäller iPod

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 21:32

Ipod mini är för mig snäppet vassare än ipod med synpunkterna:

*Mindre, Snyggare och Billigare

Okej minnet är mindre och så även batteritiden men vem lyssnar mer än 8 timmar om dagen på sin mp3 eller kan på rak arm räkna upp 1000 bra låtar.

  • Medlem
  • 2004-11-25 20:33

Jag tycker att det är praktiskt att ha med sig hela sin skivsamling i fickan jämt. Innan jag skaffade iPod hade jag bara en vanlig CD-Walkman och jag retade mig nästan jämt på att jag inte hade med mig en viss låt eller skiva. Jag är nog lite mer traditionell i mitt musiklyssnande eftersom jag oftast lyssnar på hela album (min mp3 samling består till största delen av mina egna, köpta skivor).

Just nu är jag långt borta från min skivsamling i två månader och då känns det bra att ha den i iPoden istället. Saknar dock vissa av mina vinylskivor som jag inte har lyckats lägga in i datorn/iPoden än.

Jag har en Ipod Mini och tycker om den väldigt mycket.
Jag har hittils lagt in ungefär 400 låtar som jag diggar just nu. När jag tröttnar på något album är det ju bara att ta bort. 4 gb räcker väl, och jag är ändå ett SUPERSTORT musikfan!
Den har också skön design och är liten och praktisk... som du kanske vet

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 18:31

jag har också en mini och jag har väll lagt in 1.7 gig musik ungefär. allt berorpå behov, men jag är störtnöjd iaf. skulle aldrig behöva 20 eller 40 iom att det går så snabbt att byta ut musiken

Jag hade en mini i 2 veckor sen bööt jag..jag säger asså inte mini....
Jag har en 20gb...nöjd

jag har köpt en begagnad 15gb ganska nyligen och än så länge har det funkat perfekt.. har fyllt upp ungefär 12gb och det räcker länge och väl. visserligen är det en 3g men det har inte någon större betydelse för mig.

1
Bevaka tråden