- Jockek
- Medlem ●
- 2004-06-30 22:41
Hejsan alla, först vill jag bara tacka för att dom flästa här på forumet verkar seriösa och inte bara slänger iväg vilka skit inlägg som hellst.
Då till mina funderingar om iPod och iPod mini.
För ungefär ett år sedan så köppte jag en Creative Zen 20gb för 4500:-, jag har varit hyffsat nöjd med den och det är bra med plats. När jag köppte den så kollade man så klart på andra alternativ som iPod och Philips hdspelare. iPod'en med 20gb kostade dock 6700:- och det känndes som lite tungt att penga upp den summan när man fortfarande gick på högstadiet.
Nu anser jag att iPoden har hamnat i ett bra prisläge, ~5000 för en 40gb'are, och har pengar att köpa en. Jag har också kollat lite på minin och blivit allt mer sugen på att köpa en sån istället för att få en mer bärbar produkt. I och för sig så är iPoden idag väldigt slimmad för att rymma så pass mycket som den endå gör och den är bra mycket mer bärbar än min Zen (270g).
Jag är kräsen när det gäller ljudkvalitet, då jag blev väldigt besviken på Zenens ljudkvalitet då den bara klarar ~128kbit/sec. iPoden har enligt dom flästa bäst ljud (inklusive mig själv) och då undrar jag om minin har lika bra ljud som sitt större syskon, och får man med samma högkvalitativa öronsnäckor? För det är helt klart dom bästa snäckorna jag har lyssnat med, låter nästan fullvuxet. Sen har jag inte sett någon stanns att man får med en fjärkontroll till minin som man får till iPoden, jag antar att så är fallet och då undrar jag om man kan få fjärrkontrollen att funka med minin?
Jag använder min Zen som extärn hd då och då men jag stör mig enormt på att man inte hittar direkt i OSet utan drivrutiner, är det lika dant med iPod och iPod mini, att man behöver drivrutiner för att använda den som extärn hd?
Det jag är lite tveksam på är om 4gb verkligen räcker åt min som har sprungit runt med en 20gb mp3 spelare i snart ett år, i och för sig så tankar jag den med låtar ca en gång på tre månader men när man är ute och reser mycket så känns det som om det är nödvändigt med så mycket utrymme. Men när man är ute och rör på sig så känns det inte lika viktigt med mycket minne då jag börjar bli rätt trött på min tre hektos klump. Jag har ne bärbar dator med 20gb hd som snart blir uppgraderad med en 60-80gb disk och om jag skulle köpa en mini så skulle jag ha kvar min Zen och om jag köper en 40gb iPod så säljer jag den, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Då jag har råd med en mini och en 80gb disk till min laptop för samma peng som en 40gb iPod, då räknar jag in en massa tillbehör som känns nödvändiga att äga.
Så om det är någon som har några tipps på hur jag ska göra kan ju skriva något som kommer upp i ert huvud, dock vill jag inte ha svar som "köp den för sån har jag!". Hellst skulle någon som har bra erfarenhet av både en fullvuxen iPod och en mini skriva en gämförelse. Tack på förhand!
(Hmm... man kanske ska doktorera i långa forum inlägg... :rolleyes: )