Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar överföring till ipod?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Funderar på att köpa en ipod men det är en sak som jag inte riktigt förstått än..

Har nu en mp3spelare som dyker upp som en portabel enhet i explorer och dit jag drar de låtar och mappar jag vill ha på den. Vill jag kopiera till en annan dator eller föra över dom igen kopierar jag bara som vanligt. Inga program eller annat skit. Funkar på alla pc datorer med usb.

Vad jag förstått måste man i ipod ha program för att föra över låtarna och krångla för att föra tillbaks dom med andra program? Det är ju isåfall rent skit! Stämmer detta?
Jag vill inte installera varken itunes eller nåt annat om jag ska ha en ipod utan vill fortsätta att kopiera över mina mappar i den ordning jag har dom på datorn och kunna föra över dom lika lätt tillbaka till datorn..
Undrar bara hur det funkar

mvh

För att lägga över låtar till en iPod (som du sedan vill lyssna på på iPoden) så måste du använda iTunes (vilket för övrigt fungerar ruskigt bra)
Om du bara vill flytta t.ex. låtar till en annan dator kan du bara köra med "dra och släppa" tekniken till iPoden. Dessa låtar kan du sedan inte lyssna på på iPoden, utan detta är endast ifall du skall flytta filer mellan datorer och dylikt.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 20:44

Enligt mig är iTunes det ultimata musikprogramet. Så varför spy galle över ett bra program?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 21:03
Ursprungligen av FileX:

Enligt mig är iTunes det ultimata musikprogramet. Så varför spy galle över ett bra program?

exakt, och låset är för att musik inte ska kopieras, för det är olagligt (om det inte är för eget bruk vill säga) och det är ajja bajja

//C

det förstör ju då tyvärr hela meningen med att skaffa en ipod... får se mig om efter nåt annat.
vill kunna lägga in musik från vilken dator jag än råkar sitta vid och kunna kopiera musik till vilken dator jag än råkar sitta vid samt använda den som en stor flyttbar hårddisk för annat som man bara pluggar in. synd att apple ska förstöra en annars ruskigt fin produkt med sånt trams...
har en creative muvo nu som funkar så, men 512mb minne är inte mkt att hurra för.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-01 21:30
Ursprungligen av snadde:

det förstör ju då tyvärr hela meningen med att skaffa en ipod... får se mig om efter nåt annat.
vill kunna lägga in musik från vilken dator jag än råkar sitta vid och kunna kopiera musik till vilken dator jag än råkar sitta vid samt använda den som en stor flyttbar hårddisk för annat som man bara pluggar in. synd att apple ska förstöra en annars ruskigt fin produkt med sånt trams...
har en creative muvo nu som funkar så, men 512mb minne är inte mkt att hurra för.

Det är inte förstöra, det är smart om man inte vill dela ut musiken....sedan är det inte så svårt.....har du PC är det bara att göra ipod_control mappen synlig (den är gömd) och sedan söka på låten du ska ha, och dra över som hårdisk......svårare än så är det inte.....

Och racka inte ned på iPod. Att de låst det är itne dåligt det är bra för att hindra den olagliga kopiering av musik.....och om du bara ska kopiera de.....gör en egen mapp på den som en hårdisk och använd inte iTUnes...

//C

håller inte med dig där. allt som på något sätt begränsar användandet av en pryl förstör och sänker värdet på den. att spärra kopiering bara för att det är möjligt är ju lika dumt som att spärra hårddiskar från att innehålla mp3 eller liknande. dessutom blir det krångligt då man inte kan lägga in musik när man sitter vid andra datorer än sin egen och måste dessutom ha ett program installerat. nänä, hade faktiskt högre förhoppningar på ipod... såg att sharepod fanns, verkar ju va vettigast hittills men jag önskar nån kunnig person patchar firmware till ipod eller att apple ändrar den själva. men så länge är dock en apparat som saknar en så viktig funktionalitet som att fritt kunna lägga in och ta ut musik ganska värdelös... synd att den är så snygg bara

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-01 23:41
Ursprungligen av snadde:

håller inte med dig där. allt som på något sätt begränsar användandet av en pryl förstör och sänker värdet på den. att spärra kopiering bara för att det är möjligt är ju lika dumt som att spärra hårddiskar från att innehålla mp3 eller liknande. dessutom blir det krångligt då man inte kan lägga in musik när man sitter vid andra datorer än sin egen och måste dessutom ha ett program installerat. nänä, hade faktiskt högre förhoppningar på ipod... såg att sharepod fanns, verkar ju va vettigast hittills men jag önskar nån kunnig person patchar firmware till ipod eller att apple ändrar den själva. men så länge är dock en apparat som saknar en så viktig funktionalitet som att fritt kunna lägga in och ta ut musik ganska värdelös... synd att den är så snygg bara

Kanske det men du kan ju försöka hålla reda på 40gb låtar på en mp3 spelare utan att använda en databasfunktion... visst skulle det gå men det skulle ta 15år att ladda in namnen på låtarna, artisterna och genreerna varje gång man satte igång spelaren. (iaf om du vill ha möjlighet att söka efter alla olika typer) om du bara skulle vilja sortera låtarna efter artist tex så skulle du ju bara kunna skapa en katalogstruktur för detta. ipod är smart... så kom inte o påstå något annat.
Sen är det som sagt inte speciellt svårt att kopiera tillbaka musik till datorn från den heller... bara man orkar lära sig i 2 minuter

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-07-02 08:23

Och vill du lägga in låtar på din iPod från en dator som inte har något av de programmen som behövs (finns fler än iTunes om man inte gillar det), så kan du ju tillfälligt tanka över låtarna på iPoden och sedan lägga in dem när du kommer tillbaka till din egen dator.

Jag tycker nog att din kritik är lite obefogad, men jag känner igen mig. Jag hade också problem med användandet till att börja med, och ville inte riktigt använda iTunes. Jag tror iofs att det är en typisk pc-användargrej...
Jag kan dock tipsa om Anapod, med det installerat så kan du bara högerklicka på låtarna och skicka direkt till iPoden. Jag har kört det ett tag men faktiskt gått över mer och mer till iTunes...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-02 09:42
Ursprungligen av snadde:

håller inte med dig där. allt som på något sätt begränsar användandet av en pryl förstör och sänker värdet på den. att spärra kopiering bara för att det är möjligt är ju lika dumt som att spärra hårddiskar från att innehålla mp3 eller liknande. dessutom blir det krångligt då man inte kan lägga in musik när man sitter vid andra datorer än sin egen och måste dessutom ha ett program installerat. nänä, hade faktiskt högre förhoppningar på ipod... såg att sharepod fanns, verkar ju va vettigast hittills men jag önskar nån kunnig person patchar firmware till ipod eller att apple ändrar den själva. men så länge är dock en apparat som saknar en så viktig funktionalitet som att fritt kunna lägga in och ta ut musik ganska värdelös... synd att den är så snygg bara

Amen se det såhär, du kan få ut låtarna men du är så [Forum ordvalsbrott] lat. Och ja det är som en hårdisk men Apple vill följa lagen och föregå med gott exemepel, att andra företag inte gör det och indirekt stödjer kopiering av musik är fel.

och du måste inte ha program...bara ork...

//C

Det går visst att tanka låtar från någon annans dator med iPoden, det är bara att göra det genom iTunes. Koppla in den på polarens och dra över hela biblioteket, det är lugnt.

Det är andra vägen som inte går, men då finns det ju trix.

Ursprungligen av Erik Svansbo:

Det går visst att tanka låtar från någon annans dator med iPoden, det är bara att göra det genom iTunes. Koppla in den på polarens och dra över hela biblioteket, det är lugnt.

Det är andra vägen som inte går, men då finns det ju trix.

Jag e kanske trög eller bara nybörjare men raderar jag inte mitt eget bibliotek när jag kopplar till polarens dator (om han har i-tunes)?

Kul att ni gillar era ipods, skulle inte ha nåt emot att få en men om jag ska betala så mkt pengar som den verkligen kostar så vill jag ha full funktionalitet till mina behov. Och det är inte alla datorer man sitter vid som man kan börja installera program på bara för att lägga över lite låtar.. inget vidare plug n play. kollade på anapod och det verkar ju helt ok faktiskt, det är ju så det ska funka med överföringen. nackdelen är ju att det måste installeras...
och att apple vill föregå med gott exempel är ju bara skitsnack, dom vill ju tjäna pengar som alla andra. och detta gör dom genom att sälja många låtar på itunes siten. men du får gärna fortsätta att köpa all din musik så fortsätter jag att kopiera den så får vi se vem som har mer pengar över till annat.
ska kika vidare på iriver h140 istället, verkar vara en ganska vettig konkurrent med bra många fler funktioner dessutom. nån som har nån erfarenhet av den?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 10:31

Jag förstår inte riktigt vad du menar med 'full funktionalitet'. Är full funktionalitet en dum spelare som inte kan annat än söka igenom sin hårddisk dygnet runt och försöka tolka id3-taggar? Nja. iPod är nog bland de smartaste spelarna jag har sett ute på marknaden. Att man inte direkt kan kopiera över musik via windows utforskaren utan att först göra mapparna synliga är småsaker. Man måste tänka på allt annat man får och kan göra.

1. Om man vill höra musik på den andra datorn, koppla då din iPod till den. Den kommer då dyka upp i iTunes på den datorn. Bara att spela musik från den. Du kan spela musik från den, men inte kopiera. Varför göra sig besväret att kopiera över musik när du ändå kan lyssna på dem, på den datorn?

2. Du kan göra annat med din iPod också. Använd den som en helt vanlig hårddisk, synca dina kalendrar och kontakter. Spela nå spel som följer med. Utforska de härliga sakerna i Notes. (Man kan laga riktigt tuffa saker med det! ). (Kolla in typ podmail på nätet.) Är du riktigt hardcore och vill ha TOTAL kontroll över din iPod, så installera linux på den!

3. Det finns tusentals extratillbehör till iPod. Nya roliga skal, GUCCI väskor, Burton Jackor och ryggsäckar med stöd för iPod (knappar typ på jackans utsida, ipodden där inne i jackan, där den är skyddad.), remote controls, FM-sändare, dockningstationer, inbyggd stöd in nya BMWs, media läsare (Compact flash etc etc) så du enkelt kan tömma ditt digitalkamerkort till iPodden, extra batteri, Voice recorders etc etc. You name it!

4. En annan orsak med den inbyggda databasen är att den håller reda på hur många gånger du har spelat vissa låtar, vilket är jättebra om du kombinerar det med att göra smarta playlists och använda den på iPodden! Typ du kan skapa en smart playlist som säger 'Spela alla låtar som jag spelat flera än 4 gånger den senaste månaden, men som jag inte spelat den senaste veckan och som jag har lagt 3 stjärnor på' .. Vips har du en häftig - allways uptodate - smart playlist! Skitcoolt!
On-the-go playlisten är också trevlig! Knappa ihop din egen lilla partymix på närtåget före du anländer till din kompis fest, direkt på iPodden! Du kan även direkt på iPodden sätta betyg på alla låtar 0-5 stjärnor. Detta kan du kombinera med smarta playlists och på de få små dynamiska playlists snabbt, direkt via iPodden!

Hoppas detta får dig att börja se på iPod lite mera! Fråga om du får låna nån kompis iPod några dagar! Efter det så vill du nog inte ge tillbaka den till honom!

Franz - www.solidgeek.net

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-03 19:00
Ursprungligen av franz:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med 'full funktionalitet'. Är full funktionalitet en dum spelare som inte kan annat än söka igenom sin hårddisk dygnet runt och försöka tolka id3-taggar? Nja. iPod är nog bland de smartaste spelarna jag har sett ute på marknaden. Att man inte direkt kan kopiera över musik via windows utforskaren utan att först göra mapparna synliga är småsaker. Man måste tänka på allt annat man får och kan göra.

1. Om man vill höra musik på den andra datorn, koppla då din iPod till den. Den kommer då dyka upp i iTunes på den datorn. Bara att spela musik från den. Du kan spela musik från den, men inte kopiera. Varför göra sig besväret att kopiera över musik när du ändå kan lyssna på dem, på den datorn?

2. Du kan göra annat med din iPod också. Använd den som en helt vanlig hårddisk, synca dina kalendrar och kontakter. Spela nå spel som följer med. Utforska de härliga sakerna i Notes. (Man kan laga riktigt tuffa saker med det! ). (Kolla in typ podmail på nätet.) Är du riktigt hardcore och vill ha TOTAL kontroll över din iPod, så installera linux på den!

3. Det finns tusentals extratillbehör till iPod. Nya roliga skal, GUCCI väskor, Burton Jackor och ryggsäckar med stöd för iPod (knappar typ på jackans utsida, ipodden där inne i jackan, där den är skyddad.), remote controls, FM-sändare, dockningstationer, inbyggd stöd in nya BMWs, media läsare (Compact flash etc etc) så du enkelt kan tömma ditt digitalkamerkort till iPodden, extra batteri, Voice recorders etc etc. You name it!

4. En annan orsak med den inbyggda databasen är att den håller reda på hur många gånger du har spelat vissa låtar, vilket är jättebra om du kombinerar det med att göra smarta playlists och använda den på iPodden! Typ du kan skapa en smart playlist som säger 'Spela alla låtar som jag spelat flera än 4 gånger den senaste månaden, men som jag inte spelat den senaste veckan och som jag har lagt 3 stjärnor på' .. Vips har du en häftig - allways uptodate - smart playlist! Skitcoolt!
On-the-go playlisten är också trevlig! Knappa ihop din egen lilla partymix på närtåget före du anländer till din kompis fest, direkt på iPodden! Du kan även direkt på iPodden sätta betyg på alla låtar 0-5 stjärnor. Detta kan du kombinera med smarta playlists och på de få små dynamiska playlists snabbt, direkt via iPodden!

Hoppas detta får dig att börja se på iPod lite mera! Fråga om du får låna nån kompis iPod några dagar! Efter det så vill du nog inte ge tillbaka den till honom!

Franz - www.solidgeek.net

Försökte komma på nått mer att tillägga men tror visst du redan sa allting
så säger bara... WORD!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-07-05 08:44
Ursprungligen av franz:

/.../ Du kan även direkt på iPodden sätta betyg på alla låtar 0-5 stjärnor. /.../

Hur gör man det, det har jag totalt missat!?

F.ö. håller jag med ovanstående, bra sagt, du har fångat pudelns kärna, eh... eller nåt sånt.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 09:03
Ursprungligen av Spyder:

Hur gör man det, det har jag totalt missat!?

F.ö. håller jag med ovanstående, bra sagt, du har fångat pudelns kärna, eh... eller nåt sånt.

När du lyssnar en låt så kan du trycka på 'mittknappen' en gång.. då får du spola fram o tebax i låten. Om du trycker en gång till så får du sätta stjärnorna.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-07-05 11:19

Ahaaa! Den hade jag ju sett, men jag hade aldrig testat att snurra på hjulet då! Jaja, man lär sig nåt nytt varje dag. Tack så mycket!

  • Medlem
  • 2005-08-20 00:11
Ursprungligen av franz:

2. Du kan göra annat med din iPod också. Använd den som en helt vanlig hårddisk, synca dina kalendrar och kontakter. Utforska de härliga sakerna i Notes. (Man kan laga riktigt tuffa saker med det! ). (Kolla in typ podmail på nätet.) Är du riktigt hardcore och vill ha TOTAL kontroll över din iPod, så installera linux på den! =)Franz - www.solidgeek.net

hur gör jag det och vilka program använder jag?

Fan va bra sagt, Franz!

tack för alla fina svar. förstår att er ipod är er mkt kär när ni försvarar den så mkt hehe. skulle nog va nöjd jag med men inte till 100% då det (enligt mitt tycke saknas något mkt viktigt). behöver inga smarta playlists, visst det är kul men har aldrig använt det annars när jag lyssnar i datorn heller. men bara tanken att behöva ha ett speciellt program för att lägga in/kopiera ur/ta bort låtar är ju skrämmande. föväntar mig inte att macanvändare ska förstå, för jag förstår inte de som använder mac..
vanlig hederlig mapp struktur räcker för mig så håller man själv lagom ordning på filerna. men jag ska inte uttala mig mer som aldrig använt en ipod, ska kika på en om jag får möjlighet och bilda min egen uppfattning. men läcker är den till utseendet så det räcker o blir över...

Kan inte annat än att hålla med snadde, förstår inte riktigt varför ni andra argumenterar för denna begränsning och kontrollering från Apple's sida. Vore det inte bättre om du fick välja om du ville spela upp din musik i iTunes eller i något annat program? När det gäller databaser så borde väl spelarens mjukvara kunna göra det som iTunes gör idag, lr? Ju mer frihet användaren har ju bättre är produkten, önskar att Apple kunde införa iRivers funktionallitet och frihet, då hade vi haft den perfekta mp3 spelaren. Tills dess, stay tuned...

  • Medlem
  • 2004-07-20 22:37
Ursprungligen av steehl:

Ju mer frihet användaren har ju bättre är produkten, önskar att Apple kunde införa iRivers funktionallitet och frihet, då hade vi haft den perfekta mp3 spelaren. Tills dess, stay tuned...

Försök att se helheten. iPoden är en förlängning av iTunes. Och iTMS ytterligare en förlängning och är dels ett sätt för Apple att sälja fler iPods och (det är iPoden Apple tjänar penger på) och dels så visar Apple musikindustrin att det går att sälja nedladdningsbar musik på nätet.

Apple har fått beröm av RIAA för iPodens kopieringsskydd och även för DRM. Utan dessa grejer hade det varit mycket svårare att få musikindustrin att ställa upp på dom villkor som Apple har för sitt iTMS. Och utan bra villkor hade det inte gått att sälja lika mycket musik naturligtvis.

Ursprungligen av DimeR:

märks att snadde e en PeeZee leecher av rang.. Köpt en skiva senaste 5 åren?

Ja, en faktiskt. Annars brukar jag inte lägga ner pengar på sånt jag kan få gratis. Ogillar dessutom själva skivans format, tar mkt plats, inte mkt låtar och jobbig att handera. Så valet är ganska enkelt...

Ursprungligen av SV O:

Försök att se helheten. iPoden är en förlängning av iTunes. Och iTMS ytterligare en förlängning och är dels ett sätt för Apple att sälja fler iPods och (det är iPoden Apple tjänar penger på) och dels så visar Apple musikindustrin att det går att sälja nedladdningsbar musik på nätet.

Apple har fått beröm av RIAA för iPodens kopieringsskydd och även för DRM. Utan dessa grejer hade det varit mycket svårare att få musikindustrin att ställa upp på dom villkor som Apple har för sitt iTMS. Och utan bra villkor hade det inte gått att sälja lika mycket musik naturligtvis.

Ja, där slog du huvudet på spiken! Du fick med allt! Detta kopieringsskydd är endast ett sätt att tjäna pengar och förstöra möjligheter för konsumenterna att använda produkten som dom själv vill.
Men det lutar nog åt en ipod ändå nu när priset är sänkt och allt. Får väl köra med anapod eller liknande

Ursprungligen av snadde:

Ja, där slog du huvudet på spiken! Du fick med allt! Detta kopieringsskydd är endast ett sätt att tjäna pengar och förstöra möjligheter för konsumenterna att använda produkten som dom själv vill.

Man kan också se det som ett sätt för Apple att göra det möjligt för konsumenter att köpa musik på nätet lagligt.

Smaken är som baken. Det är bara det att jag vill skrika "iTUNES ÄR BÄTTRE FÖR FAN, FATTA!", men det är inte särskilt balanserat eller långsiktigt. Kör du med Anapod.

Ursprungligen av snadde:

Ja, där slog du huvudet på spiken! Du fick med allt! Detta kopieringsskydd är endast ett sätt att tjäna pengar och förstöra möjligheter för konsumenterna att använda produkten som dom själv vill.
Men det lutar nog åt en ipod ändå nu när priset är sänkt och allt. Får väl köra med anapod eller liknande

Håller med dig till fullo ! iTunes är verkligen ett otyg som tvingar dig att jobba på ett visst sätt.

Har själv en 3G och använder anapod, men om jag hade insett hur beroende ipod är av itunes så hade jag nog valt en annan mer standardiserad spelare.

För dom Mac människor som nu tycker att jag är en krånglig PC användare vill jag bara påpeka att jag även äger två Maccar
:eek:

Information (and users) wants to be free !

/M

edit:

Ett stavfel

  • Medlem
  • 2004-09-13 05:06

Men hur funkar egentligen det här?

Jag är antagligen inte den enda i världen som har mer än 20/40gb musik. Kräver itune-programmet att ipoden och datorns musik är exakt lika, låt för låt, eller går det att välja vad som ska finnas på poden utan att programmet börjar ta bort låtar på datorn eller något annat otyg? Eller kräver den kanske att allt "överskjutande" över säg 40gb måste ligga nån annanstans? Har ju aldrig sett programmet, så det är svårt att gissa.

Var för övrigt i kontakt med en MD som krävde att man hade all sin musik i just "MD-mappen", och om man inte hade det kopierades den dit. Det blev dublettsoppa av allting och var helt värdelöst i mitt tycke. Hoppas det inte är samma sak med ipoden?

Ska börja jobba på mina ID3-taggar snart.. X-(

Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Håller med dig till fullo ! iTunes är verkligen ett otyg som tvingar dig att jobba på ett visst sätt.

Har själv en 3G och använder anapod, men om jag hade insett hur beroende ipod är av itunes så hade jag nog valt en annan mer standardiserad spelare.

För dom Mac människor som nu tycker att jag är en krånglig PC användare vill jag bara påpeka att jag även äger två Maccar
:eek:

Information (and users) wants to be free !

/M

edit:

Ett stavfel

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-09-13 08:13
Ursprungligen av Kolon:

Men hur funkar egentligen det här?

Jag är antagligen inte den enda i världen som har mer än 20/40gb musik. Kräver itune-programmet att ipoden och datorns musik är exakt lika, låt för låt, eller går det att välja vad som ska finnas på poden utan att programmet börjar ta bort låtar på datorn eller något annat otyg? Eller kräver den kanske att allt "överskjutande" över säg 40gb måste ligga nån annanstans? Har ju aldrig sett programmet, så det är svårt att gissa.

Stäng av autosynkningen mot iPoden så kan du välja själv vad du vill ha i iTunes och vad du vill ha på iPoden.

  • Medlem
  • 2004-07-25 19:41
Ursprungligen av snadde:

Ja, där slog du huvudet på spiken! Du fick med allt! Detta kopieringsskydd är endast ett sätt att tjäna pengar och förstöra möjligheter för konsumenterna att använda produkten som dom själv vill.

Förstår inte vad du svamlar om. Jag har inga som helst problem att använda iPoden så som jag vill så dra inte "konsumenterna" över en kam.

Ursprungligen av snadde:

Ja, en faktiskt. Annars brukar jag inte lägga ner pengar på sånt jag kan få gratis. Ogillar dessutom själva skivans format, tar mkt plats, inte mkt låtar och jobbig att handera. Så valet är ganska enkelt...

Ja, där slog du huvudet på spiken! Du fick med allt! Detta kopieringsskydd är endast ett sätt att tjäna pengar och förstöra möjligheter för konsumenterna att använda produkten som dom själv vill.
Men det lutar nog åt en ipod ändå nu när priset är sänkt och allt. Får väl köra med anapod eller liknande

men jag har absolut inga problem med kopierings skyddet så jag kan göra vad jag vill

Bevaka tråden