Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installerat Linux på iPoden! [Film + Bilder]

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-06-07 15:28

Pillade just in linux (uClinux) på min 1g iPod . Fungerar med alla genarationer av ipods som e PC-formaterade (dock inte minin). Kanske inte så jätte användbart än, men jävligt coolt :D.. Det man kan göra än så länge är att spela Othello, spela mp3or, visa bilder/textfiler, spela in ljud och haxxa lite linux kommandon :). Det följer me en bootloader så att man kan välja om man vill starta linux eller Apples gränssnitt/firmware. Riktigt lätt att installera nu när dom släppt en windowsinstaller.. Inga musikfiler försvinner när man installerar linux.

edit: såg att det finns program till uClinux som kan spela Ogg, wav filer mm.. det är iaf ganska användbart..

mer info här:
http://ipodlinux.sourceforge.net/
(kolla deras forum)

och windowsinstallern här:
http://sourceforge.net/projects/ipodlinuxinst/

Film:
http://user.tninet.se/~oth235u/ipodlinux.wmv

Bilder:

då lägger jag till iPoden till manikker som jag petat in linux i, där redan xboxen ligger

Fungerar det inte med Ipods som är MAC-formaterade?

är det lätt att ta bort om man inte vill ha kvar det?!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-09 09:23
Ursprungligen av Sorphy:

är det lätt att ta bort om man inte vill ha kvar det?!

Borde väl bara vara att göra en vanlig återställning?

  • Medlem
  • 2004-06-28 10:27

Hur installerar man det på en PC?
Fungerar det till iPod som är FAT32-formaterade?
Lägger man in musiken genom att använda iTunes?
Tar det lång tid att starta upp den?
Vilka textformat kan man läsa då?
Hur stor plats tar linux på ipoden?
Kan man spela Othello mot en kompis?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 11:08

Kan man ändra "ipod rubriken" till något annat utan att lägga in linux.......ser att du har "podzilla" men är inux ett måste för det??

Sedan är det möjligt att byta font på något sätt?? (gillar fonten men skulle vara ballt med lite egna fonts...=D)

//C

  • Medlem
  • 2004-06-30 17:41

För att installera det på en pc(med windows) laddar man hem installern här:
http://sourceforge.net/projects/ipodlinuxinst/
och sen följer man anvisningarna (inte alls komplicerat).
Jag installerade på en fat32 formaterad ipod och det funkar. Finns nån installer till mac osx också, har dock inte adressen i huvudet.
Man använder fortvarande iTunes för att lägga in musiken och det fungerar utan probelm.
Att starta linux tar väl kanske 10-15 sekunder.
Vanliga txt-filer fungerade att visa för mig. Vet inte hur det är med andra format.
INte helt säker på hur mycket plats det tar men skulle gissa att det rör sig om ca 20-30mb eller nåt sånt, inte speciellt mycket alltså.
Othello kan man inte spela mot en kopis än så länge. Det kommer väl..
Nu följer Tetris också med, riktigt häftigt faktiskt. Fyra i rad (som man kan köra multiplayer), Astroids och Schack håller på att portas nu och e snart klara.
Sen har man också lyckats få igång nätverk mellan vå ipods. Dröjer nog inte länge tills man kan kopiera musik från varandras ipods utan att använda en pc.

Man kan nog inte ändra rubriken utan att installera Linux, om man nu inte vet hur apples firmware till ipoden fungerar. Ingen aning om det går att byta fonts.

Finns mycket mer info på:
http://ipodlinux.sourceforge.net/
sidan e inte så uppdaterad, men kolla deras forum. Där är det ganska aktivt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-10 00:38
Ursprungligen av Archduk3:

Kan man ändra "ipod rubriken" till något annat utan att lägga in linux.......ser att du har "podzilla" men är inux ett måste för det??

Sedan är det möjligt att byta font på något sätt?? (gillar fonten men skulle vara ballt med lite egna fonts...=D)

//C

Har för mig att det bara är att ändra namn på din iPod i Finder, så visas det namnet som rubrik i iPod-displayen.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-10 10:06
Ursprungligen av jimmy.r:

Har för mig att det bara är att ändra namn på din iPod i Finder, så visas det namnet som rubrik i iPod-displayen.

Jag har testat lite, men att ändra namn på iPoden funkar inte...

  • Medlem
  • 2004-07-10 12:55
  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 05:47
Ursprungligen av jimmy.r:

Har för mig att det bara är att ändra namn på din iPod i Finder, så visas det namnet som rubrik i iPod-displayen.

jag har liksom inte finder. Du vet jag är bara en blåögd PC användare.

//C

Ursprungligen av Archduk3:

jag har liksom inte finder. Du vet jag är bara en blåögd PC användare.

//C

okej, de va just Finder som jag inte förstod. kör ochså med en hederlig PC

/Hugo

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2004-07-05 22:56

om du kan hitta den där länken till mac installern vore det skit bra! Tack allefall

/Ludde

  • Medlem
  • 2004-07-06 08:43

Kan man spela MP3:or med den????? Herregud va bra! Öppnar ju ett helt nytt användningsområde för Ipoden

  • Medlem
  • 2004-07-06 11:13

Efter att ha läst en hel del om linux på iPoden har jag kommit fram till att detta kommer att bli något riktigt stort. Utvecklarna själva tror ju att den kommer att bli lika bra som Apples FirmeWare om inte bättre inom 6 månader. Jag ser fram emot det.

Skall installera Linux på min iPod ikväll.

Kanske det mest intressanta kan bli att man direkt till denna kan ansluta en USB (FireWire) kortläsare och på så sätt slippa köpa t.ex. Belkin MEdia Reader och ändå kunna överföra sina bilder. Det skulle nog vara riktigt bra och användbart? Eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-09 01:31

Det här verkar ju riktigt intressant!

Jag har en Mac-formaterad iPod (2g, 20GB) och kör OS X hemma. Alltså en länk till OS X-installeraren skulle uppskattas mycket.
Men innan jag börjar ge mig ut på hal is och installerar det här så vill jag veta lite saker...

Kan man ta bort uClinux?
Funkar det verkligen på Mac-formaterad iPod?
Måste man installera alla grejer som man vill ha själv, t.ex de olika musikspelarprogrammen, spel och sånt. Eller följer allt med i installeraren?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-09 08:55

En sak jag kom att tänka på:

Borde det inte vara möjligt att på något sätt porta Volume Logic så att det funkar på uClinux?
Skulle ju vara helt klockrent! Har testat det på iTunes hemma och det funkar underbart, nu fattas bara att kunna få samma volym på alla låtar i iPoden också.

  • Medlem
  • 2004-07-12 15:25

Sweet......var bara tvungen att testa. Har nog ingen som helst anledning att byta till Linuxbaserad iPOD iofs men va fan.....alltid kul att testa.

HoHoHo

Linux Rawks

  • Medlem
  • 2004-07-13 13:55

man skall ha testat linux på alla enheter man KAN. -sen om man behåller det eller inte e en annan sak- Hade YellowDog Linux på min PowerBook i ungifär 30 Min innan jag installerade om OSX. mest för att man kan. skulle vilja ha BeOS till den

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-13 14:19

DimeR: räcker ju med att veta att man kan... onödigt o pilla in om man inte har nån nytta av det.

  • Medlem
  • 2004-07-14 08:30

kainen: jag visste inte om jag kunde. Med min tur hade datorn kunnat blivit en popkornmaskin.
vem vet. Man vet inte fören man har testat... Och nytta har man av det. Man får mer kunskap
i hur sakerna funkar genom att läsa igenom meter efter meter med felloggar. osv osv.
Du annar inte hur glad jag var när jag fick igång min första FreeBSD installation. Hade kämpat
Med det i flera veckor. Använde jag os:et sen? nae, inte mkt. hade den burken mäst bara för att
se hur dom hade löst saker oting. d tycker jag är ql. Jag installerar hällre 5 skumma OS än ännu ett
meningslöst program som dom sa va såååå bra.

Ärligt. hur många saker har vi inte på våra maskiner som vi nästan aldrig använder?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-14 08:39
Ursprungligen av DimeR:

Ärligt. hur många saker har vi inte på våra maskiner som vi nästan aldrig använder?

Tjaa... inte så många eftersom jag numera vet precis vad jag ska installera och inte
Förut så tryckte jag in allt jag fick tag på i stort sett för att jag "kanske skulle ha nytta av det nån gång".
Nu har jag varken ork, lust eller vilja... o det segar ner burken och har man bredbandsbolaget så skulle datorn vara överfull på några dagar om man inte drog lite gränser.

Visst håller jag med dig om att det är kul att lära sig osv... men vad lär du dig av att installera ett os och inte använda det sen? inte mycket.
Funderar på att köra dualboot nästa gång jag installerar om datorn och lära mig lite linux... se om det är så bra o smidigt som alla säger. kör ju xp nu... o det e ju så sjukt minneskrävande så det e sjukt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-14 08:45
Ursprungligen av DimeR:

kainen: jag visste inte om jag kunde. Med min tur hade datorn kunnat blivit en popkornmaskin.
vem vet. Man vet inte fören man har testat... Och nytta har man av det. Man får mer kunskap
i hur sakerna funkar genom att läsa igenom meter efter meter med felloggar. osv osv.
Du annar inte hur glad jag var när jag fick igång min första FreeBSD installation. Hade kämpat
Med det i flera veckor. Använde jag os:et sen? nae, inte mkt. hade den burken mäst bara för att
se hur dom hade löst saker oting. d tycker jag är ql. Jag installerar hällre 5 skumma OS än ännu ett
meningslöst program som dom sa va såååå bra.

Ärligt. hur många saker har vi inte på våra maskiner som vi nästan aldrig använder?

DimeR: Gillar du radbrytningar?!

  • Medlem
  • 2004-07-22 10:00
Ursprungligen av Legolas:

DimeR: Gillar du radbrytningar?!

radbryttnignar och särskrivningar äger eller kanske inte.
jag bara skriver. sen så får det brytas hur det vill.

men nu har jag min iPod 15Gig. så nu skall det lekas.. och Ja.
jag tankade linux direkt för att kålla.

När kommer det att funka med g4-orna tror ni?
Skulle vara kul att ha det på min fräscha sak... Koda enga program till den

Jag slängde in Linux men jag kan inte spela Musik på den

Jag är intresserad av hur man bytar ut iPod mot något annat i "rubriken" på podden. Bilderna i detta forumet visar en ipod som det står podzilla överst. Vet att någon svarade på detta men jag blev inte mycket klokare av det.

/Hugo

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 01:12

det går inte att byta ut rubriken i linux heller, om man inte är värsta linux-hackern och ändrar i programvaran

men däremot finns det några schyssta spel som är färdiga. plus att man kan visa bilder på poden..

  • Medlem
  • 2004-11-10 20:55

det funkar ju inte på 4g ipods

Bevaka tråden