Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bläddra runt?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

bläddrar man runt i id3taggarna eller kan man bläddra runt i mappar man har fört över?

  • Medlem
  • 2004-08-12 12:03
Ursprungligen av tajroo:

bläddrar man runt i id3taggarna eller kan man bläddra runt i mappar man har fört över?

id3taggar, definitivt, om man kollar ipodens mappstruktur i den dolda mappen så ser man att det inte finns någon logik i den...

Ursprungligen av obli:

id3taggar, definitivt, om man kollar ipodens mappstruktur i den dolda mappen så ser man att det inte finns någon logik i den...

men man kan föra över mappar?

  • Medlem
  • 2004-08-12 12:09
Ursprungligen av tajroo:

men man kan föra över mappar?

Ja, men du kan inte spela musiken som ligger i den. Om du vill ha musik organieserad på det sättet kan du göra en playlist i iTunes.

Ursprungligen av obli:

Ja, men du kan inte spela musiken som ligger i den. Om du vill ha musik organieserad på det sättet kan du göra en playlist i iTunes.

så man måste föra över alla filer utan mappar?

  • Medlem
  • 2004-08-12 12:38
Ursprungligen av tajroo:

så man måste föra över alla filer utan mappar?

iTunes för över allt du har i ditt music library automatiskt, du får ingen chans att bestämma mappstruktur

Ursprungligen av tajroo:

så man måste föra över alla filer utan mappar?

Sluta tänk i filsystem och mappar. Installera iTunes och organisera din musik där i. Sen är det bara att föra över. Man kan inte tänka logiskt när det gäller hur iPod:en hanterar dina låtar. Allting handlar om att ha koll på sina ID3-taggar. Se till att lägga in track nummer så att låtarna hamnar i rätt ordning som på cd-skivorna. Vill du ha en lista med blandade artister så är det enkelt att göra Playlists.

//Jocke

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-08-12 16:43
Ursprungligen av danlid:

Sluta tänk i filsystem och mappar. Installera iTunes [...]

...eller om man så önskar, något tredjepartsprogram...

  • Medlem
  • 2004-08-12 17:18

Jag skulle definitivt använda tredjepartsprogram för att fixa taggarna.. finns en hel hög som är bra..

Mp3tag.. gratis och bra när man har lärtsig det.
tag & rename.. lättandvänt och kraftfult men ej gratis.

Ursprungligen av Toody:

Jag skulle definitivt använda tredjepartsprogram för att fixa taggarna.. finns en hel hög som är bra..

Mp3tag.. gratis och bra när man har lärtsig det.
tag & rename.. lättandvänt och kraftfult men ej gratis.

om jag fixar taggar på alla då kan jag vara lugn altså?

Då är du i hamn! Navigeringen på iPoden är grym.

Du kan väl använda Anapod för att ha kvar dina katalogstrukturer? Men jag tror att det är värt att göra lite jobb och ordna id3-taggarna. iTunes rules!

Ursprungligen av svanerik:

Då är du i hamn! Navigeringen på iPoden är grym.

Du kan väl använda Anapod för att ha kvar dina katalogstrukturer? Men jag tror att det är värt att göra lite jobb och ordna id3-taggarna. iTunes rules!

nu har jag fixat precis alla taggar på mina 3000 låtar....lite drygt, men rätt så kul. Älskar småpul.

aja nu får vi se hur lång tid det tar för min 20gb att komma.

thnx för all hjälp

  • Oregistrerad
  • 2004-08-13 01:53

Jag föredrar att sortera mina mp3or i kataloger. Det gör jag i utforskaren. Om jag tankar ner album från internet (inte nödvändigtvis olaglig musik, tänk på det!) kollar jag först albumet med ett program som heter EncSpot. I detta kan jag se vilken encoder alla filerna har, vilken bitrate, om det är en dålig last frame och en massa bra information. Steg två blir att öppna Tag&Rename för att fixa id3taggarna. Detta program kan antingen ansluta till freeDB för att hämta info om albumet i fråga eller använda sig av filnamn/id3-tag. När detta är gjort döper jag filerna så de stämmer med id3-taggarna och slutligen döper jag mappen rätt med årtal och bitrate.

När albumet är "färdigt" lägger jag det i D:\_iPod, sparkar igång EphPod med "Sync & Quit" för att synka ipoden med min mapp.
Skulle inte vilja ha det på något annat sätt

PS. Jag döper mina filer "Artist - Album - Track# - Tracktitle.mp3" och sorterar hela samlinegn med mappar som "album", inte i mappar som A,B,C. utan mapparna heter tex som "Frank Sinatra - My Way - The Best Of Frank Sinatra [1997] (LAME 192)" DS.

Nu ska jag sova, vet inte varför jag skrev detta. Läs det om ni vill, det har ni förmodligen redan gjort.

Nu har jag pillat som fasiken med alla taggar och nu har jag en fråga, det är väl alla versioner av id3 taggarna som gäller?

Vad menas?

Om du kan se id3-taggarna i iTunes är det inga problem. Då kommer det att fungera på iPoden också.

nu har jag fixat taggarna.

jag fixade så att alla mina album jag har (rippade från mina CD) fixade jag taggar tex

Fu manchu - california crosing

d¨å fixade jag tracksen så att det stämde med låt 1, 2, 3 osv på skivan.

sen fixade jag titel och allt.

sen har jag en hel hög mp3 låtar blandade!

dem tog jag bort "album" på. Får då blir det tex "lone gunmen - hand on your gun, album Gunmen EP" blir en jävla massa "albums" i ipoden då eller?

1
Bevaka tråden