Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritiden är kass på min iPod mini

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iPod mini. Jag är helnöjd med allt.....utom batteritiden.
Det går ju inte att lyssna på en låt utan att batteriindikatorn hoppar ner ett steg.
Det är fruktansvärt jobbigt. Ändå så har jag stängt av belysningen, klickljudet och klockan.
Batteritiden är knappast 8h på min iPod, snarare 1-2h.
Hur är det på era? Är ni nöjda med era batteritider? Är det bara min det är något fel på?

Ursprungligen av Moxter:

Jag har en iPod mini. Jag är helnöjd med allt.....utom batteritiden.
Det går ju inte att lyssna på en låt utan att batteriindikatorn hoppar ner ett steg.
Det är fruktansvärt jobbigt. Ändå så har jag stängt av belysningen, klickljudet och klockan.
Batteritiden är knappast 8h på min iPod, snarare 1-2h.
Hur är det på era? Är ni nöjda med era batteritider? Är det bara min det är något fel på?

Har du haft på den tills den lagt av någon gång? Hur länge räckte batteriet i såfall?
Lita inte på batteriindikatorn, den stämmer nästan aldrig.

Nä, jag har faktiskt inte haft på den tills den lagt av.
Men jag laddade den över natten en gång, och sedan lyssnade jag på kanske sammanlagt 15 låtar och då var batteriindikatorn nere på mindre än hälften. Jag förstår att indikatorn kan vara lite missvisande ibland, men inte SÅ mycket väl?

Apple bytar ut batteriet om det inte ger mer än 50% kapacitet, om den är ganska ny vilket jag antar att den är?

Näe...den är typ 2 månader gammal. Men den börjades typ inte användas seriöst fören nu. Tror du att det går att byta då?

Ursprungligen av Moxter:

Näe...den är typ 2 månader gammal. Men den börjades typ inte användas seriöst fören nu. Tror du att det går att byta då?

Ja jag tror det går att få på garantin, det e bara att ringa till apple
//dempan

  • Medlem
  • 2004-09-04 11:45

Jag hade samma problem ett tag, men efter att ha laddat den ett flertal gånger så blev bateritiden längre, men det kan iofs ändå vara fel på ditt bateri, men ha lite tålamod

1. ipoden måste laddas ca. 4-7 gånger för att uppnå full effetkt på batteriet
2. batteri-indikatorn stämmer inte alls.... inte ens i närheten... min klarar tex. minst två timmar när den visar NOLL
3. om man byter låtar ofta eller pillar med annat i spelaren så försämras batteritiden en hel del.

testa o köra den från nyladdad till den tar slut HELT utan att hålla på o byta låtar o grejja en massa och se hur länge den då räcker... kommer du inte över 7 timmar då så bör du kontaktra apple.

på ca 70-75% volymstyrka

Tack för alla svar.
Jag ska köra skummis test, är batteriet lika kasst efter det så ringer jag apple.

Hoppas verkligen att det stämmer, att man måste ladda ipod minin några gånger innan den når full batteri kapacitet! Batteriet på min håller inte dom där 18timmarna som den ska göra..

Låter som det problem jag har med min ipod. den håller max 3timmar sammanlagd speltid =(
men apple är svår att kontakta när man har problem, men lätt när man vill handla...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 13:33
Ursprungligen av Mariell:

Låter som det problem jag har med min ipod. den håller max 3timmar sammanlagd speltid

Jag känner igen det där. Jag ringde Apple support för ett par veckor sedan, eftersom batteriet inte funkade och jag hade ett par veckor kvar på garantin. De hänvisade mig till hemsidan för att kolla igenom den. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61475

Den följde jag till punkt och pricka, gjorde reset, tömde den på allt innehåll, laddade in senaste programvaran (trots jag hade den redan) etc för att få fabriksinställningarna. Laddade den sedan över natten och lade in motsvarande ett CD-allbum med låtar i normalstorlek (lämpligen köpta från Musikstore så att inget går fel), satte den sedan på repetera hela skivan, därefter låste jag den och lät den gå tills den dog.

Jag kollade batteriet ständigt och skrev upp vad indikatorn visade vid varje halvtimme e dyl. Gjorde därefter ett schema. Efter första laddningen - efter alla åtgärderna - funkade den bra tills efter fyra timmar, då den visade 30 % kvar, och sedan plötsligt tvärdog. Jag laddade fullt igen och denna gång och varje gång sedan dess har den snurrat på i typ 7 timmar och 55 minuter och visat rimligt riktig återstående batteritid, i förhållande till vad den visade sig klara av under dessa bästa förutsättningar. (Fick en känskla av att den inte riktigt lät sig laddas, att det var någonting i gamla mjukvaran som hindrade det, något som legat kvar trots uppdateringar. Med en tömning verkar det fungera igen?)

Och det är ju precis vad de lovade när jag köpte den: upp till 8 timmars batteritid. Det är inget bra numera, men det var det jag köpte och kan inte gärna klaga på det.

Vad gäller batteriindikatorn så visar den ca 90% efter endast någon minut, och ligger sedan på ca 10 % mindre än vad den kommer att klara av (alltså, när appparaten går i åtta timmar, borde den visa 50 % efter 4 timmar, men den visar endast ca 35 % - 10 % bör ju annars motsvara 24 minuter, men den sista timmen motsvarar 10 % kanske en timme, och den första halvtimmen motsvarar 10% bara några minuter.)

Jag föreslår att du gör denna test och kollar om den sedan verkligen är så dålig som den verkar. Vore kul om du gör ett motsvarande diagram under dina tester och rapporterar vad du kommit fram till om någon vecka!

/Fabian

Jag undrar en sak. Jag köpte min iPod igår och har behövt ha den inkopplad till datorn flera gånger för att föra över låtar osv. Men varje gång jag kopplar in den till datorn så börjar den laddas. Det är inget farligt med det då? Alltså att ladda den så många gånger per dag trots att det inte behövs??

Ursprungligen av pimpgizmo:

Jag undrar en sak. Jag köpte min iPod igår och har behövt ha den inkopplad till datorn flera gånger för att föra över låtar osv. Men varje gång jag kopplar in den till datorn så börjar den laddas. Det är inget farligt med det då? Alltså att ladda den så många gånger per dag trots att det inte behövs??

Kein problem! (inga problem, batteriet klarar det)

1
Bevaka tråden