Låter som det problem jag har med min ipod. den håller max 3timmar sammanlagd speltid
Jag känner igen det där. Jag ringde Apple support för ett par veckor sedan, eftersom batteriet inte funkade och jag hade ett par veckor kvar på garantin. De hänvisade mig till hemsidan för att kolla igenom den. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61475
Den följde jag till punkt och pricka, gjorde reset, tömde den på allt innehåll, laddade in senaste programvaran (trots jag hade den redan) etc för att få fabriksinställningarna. Laddade den sedan över natten och lade in motsvarande ett CD-allbum med låtar i normalstorlek (lämpligen köpta från Musikstore så att inget går fel), satte den sedan på repetera hela skivan, därefter låste jag den och lät den gå tills den dog.
Jag kollade batteriet ständigt och skrev upp vad indikatorn visade vid varje halvtimme e dyl. Gjorde därefter ett schema. Efter första laddningen - efter alla åtgärderna - funkade den bra tills efter fyra timmar, då den visade 30 % kvar, och sedan plötsligt tvärdog. Jag laddade fullt igen och denna gång och varje gång sedan dess har den snurrat på i typ 7 timmar och 55 minuter och visat rimligt riktig återstående batteritid, i förhållande till vad den visade sig klara av under dessa bästa förutsättningar. (Fick en känskla av att den inte riktigt lät sig laddas, att det var någonting i gamla mjukvaran som hindrade det, något som legat kvar trots uppdateringar. Med en tömning verkar det fungera igen?)
Och det är ju precis vad de lovade när jag köpte den: upp till 8 timmars batteritid. Det är inget bra numera, men det var det jag köpte och kan inte gärna klaga på det.
Vad gäller batteriindikatorn så visar den ca 90% efter endast någon minut, och ligger sedan på ca 10 % mindre än vad den kommer att klara av (alltså, när appparaten går i åtta timmar, borde den visa 50 % efter 4 timmar, men den visar endast ca 35 % - 10 % bör ju annars motsvara 24 minuter, men den sista timmen motsvarar 10 % kanske en timme, och den första halvtimmen motsvarar 10% bara några minuter.)
Jag föreslår att du gör denna test och kollar om den sedan verkligen är så dålig som den verkar. Vore kul om du gör ett motsvarande diagram under dina tester och rapporterar vad du kommit fram till om någon vecka!
/Fabian