Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertering av en Mac iPod till PC iPod!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skåneland
  • 2004-03-04 20:07

Jag vet ej om detta är en nyhet men jag tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter här.

Jag sålde nyss min 2G iPod (20Gb för Mac) till en kompis som kör PC. Jag var länge tveksam till om det skulle fungera på hans PC, men bestämde mig för att försöka ändå. Han kör Windows XP Pro på en bärbar Compac med ett mini FireWire uttag.

Jag började med att hämta hem iTunes för PC som finns här:

iTunes för Windows

Hittade sedan firmware 1.3 för Windows som är den senaste för 2G iPodarna som jag också installerade på PCn, den finns här:

1.3 Firmware för Windows

Efter ett antal omstarter (det är ju Windows vi pratar om!) kopplade jag in min iPod i PCn och efter en kort stund upptäcktes den av både Windows och iTunes och jag fick då ett meddelande om att den behövde uppdateras med ny firmware. Startade då 1.3 firmwaren som jag installerat på PCn och efter en formatering och installation av firmware blev jag ombed att koppla loss iPoden och koppla in den i ett strömuttag mha den externa strömförsörjningen som medföljer iPoden. När detta gjordes verkade det som om att firmwaren blev installerat på iPoden (en liten stapel dök upp i iPodens fönster) och efter en stund återkom menyerna igen. Kopplade sedan in iPoden i PCn igen och iTunes startade då automatiskt, ett registreringsfönster dök upp där man bla fick skriva in namnet på iPoden etc. Sedan var det bara till att fylla den med ny musik.

Om detta fungerar på andra generationer av iPods har jag ingen aning om, men min kompis är numera en lycklig ägare av en iPod och jag har uppgraderat mig till en 3G iPod.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-10-03 13:34

vet du om man kan formatera tilbaka den till Mac Format igen??

det går men macen klarar av att läsa fat32 (kanske inte att skriva till) men det funkar iaf.

Hur är det med 4:e generationens iPod? Jag sitter på en PC nu men kommer snart att få en iMac. Måste jag konvertera om min iPod då och kommer då låtarna att försvinna? Visserligen gör det inget om låtarna försvinner, det är ju bara att lägga in dom igen, men ändå, omständigt.

Någon som vet?

Ursprungligen av Alexander Danling:

Hur är det med 4:e generationens iPod? Jag sitter på en PC nu men kommer snart att få en iMac. Måste jag konvertera om min iPod då och kommer då låtarna att försvinna? Visserligen gör det inget om låtarna försvinner, det är ju bara att lägga in dom igen, men ändå, omständigt.

Någon som vet?

Nej, du KAN använda den ändå. Rekommenderar dock att du konverterar den.

Ursprungligen av DrRotmos:

Nej, du KAN använda den ändå. Rekommenderar dock att du konverterar den.

Så låtarna kommer alltså att försvinna? Vad är det som blir annorlunda om jag konverterar den då?

Ursprungligen av Alexander Danling:

Så låtarna kommer alltså att försvinna? Vad är det som blir annorlunda om jag konverterar den då?

Om du konverterar den så försvinner låtarna, ja.

Det du gör när du konventerar är att formatterar om hårddisken på samma sätt som på en Dator...

Ursprungligen av macgunde:

Det du gör när du konventerar är att formatterar om hårddisken på samma sätt som på en Dator...

Tänkte väl det.

Jaja, det är ju ingen fara, bara att lägga in låtarna igen.

Lycka till

förtydligande:

Om jag köper en iPod mini (pc-version) till min flickvän - som kör pc - då kan jag alltså koppla in den till min Mac?!

Ursprungligen av macgunde:

Lycka till

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-10-14 14:17
Ursprungligen av el gringo:

förtydligande:

Om jag köper en iPod mini (pc-version) till min flickvän - som kör pc - då kan jag alltså koppla in den till min Mac?!

Jag kan egentligen inte svara för minin, men det borde inte vara nån skillnad. På storebror fungerar det utan problem iaf.

Ursprungligen av el gringo:

förtydligande:

Om jag köper en iPod mini (pc-version) till min flickvän - som kör pc - då kan jag alltså koppla in den till min Mac?!

Ja, jag använder min generation 4-Ipod som FAT32-formaterad ("pc-version") till min Mac just för att kunna vara kompatibel med pc/Win-världen.

Men ta det försiktigt. Jag fick nyss reda på att Apple inte har någon officiell support för FAT32-Ipod till Mac. Jag har haft en del problem på sista tiden:

Läs min tråd hos 99mac:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=86988

hm...my girlfriend is getting herself a nice mini

hur tar man reda på vilken färg hon mest gillar? man kanske frågar hennes bästa väninna...

Hehe, nu såg jag att tråden är ett år gammal, men min input kanske är värdefull för någon..?

jag kör mac (förstås) men en PC-formaterad Ipod 4G... då funkar det att koppla till både PC/win och mac... mac-formatering funkar bara till mac... fungerar alldeles utmärkt...

enda man kan säga ät att man förstås behöver en PC för att uppdatera firmware på den... (och för att installera linux som jag gjorde i torsdags =)...)

Jag kör också mac (en självklarhet) och har ipoden pcformaterad, vad är bättre med att ha ipoden macformaterad?

Skillnbaden är minimal, men den macformaterade ipoden ger faktiskt mer ledigt utrymme do Fat 32 tar mer platts. pluss att den kan bli snabbare dock inte märkbart

Men det som e bättre med en FAT32 formatterad inligt mig är att kunna använda den som usbminne både på pc och mac.

daniel

jag har kört pc-formaterad men erfart problem med att pod'en inte vill "hittas" - flyttade ofta pod'en mellan mac o pc...pratade med apple och dom sa att "teoretiskt" fungerar det - men om man har otur uppstår det problem. jag körde pc-laptop på jobb...därför behövde jag kunna sync'a med pc'n. men jag tröttnade på strulet med pod'en...och andra saker jag inte gillade med pc'n - så jag köpte en MacBookPro...nu är det inget strul + osx/parallels på jobb (off topic)

Ursprungligen av macgunde:

Men det som e bättre med en FAT32 formatterad inligt mig är att kunna använda den som usbminne både på pc och mac.

daniel

Ljudböcker i M4B (Riktiga ljudböcker) fungerar inte som dom ska på FAT32 formaterade iPods.

1
Bevaka tråden