Jag vet ej om detta är en nyhet men jag tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter här.
Jag sålde nyss min 2G iPod (20Gb för Mac) till en kompis som kör PC. Jag var länge tveksam till om det skulle fungera på hans PC, men bestämde mig för att försöka ändå. Han kör Windows XP Pro på en bärbar Compac med ett mini FireWire uttag.
Jag började med att hämta hem iTunes för PC som finns här:
iTunes för Windows
Hittade sedan firmware 1.3 för Windows som är den senaste för 2G iPodarna som jag också installerade på PCn, den finns här:
1.3 Firmware för Windows
Efter ett antal omstarter (det är ju Windows vi pratar om!) kopplade jag in min iPod i PCn och efter en kort stund upptäcktes den av både Windows och iTunes och jag fick då ett meddelande om att den behövde uppdateras med ny firmware. Startade då 1.3 firmwaren som jag installerat på PCn och efter en formatering och installation av firmware blev jag ombed att koppla loss iPoden och koppla in den i ett strömuttag mha den externa strömförsörjningen som medföljer iPoden. När detta gjordes verkade det som om att firmwaren blev installerat på iPoden (en liten stapel dök upp i iPodens fönster) och efter en stund återkom menyerna igen. Kopplade sedan in iPoden i PCn igen och iTunes startade då automatiskt, ett registreringsfönster dök upp där man bla fick skriva in namnet på iPoden etc. Sedan var det bara till att fylla den med ny musik.
Om detta fungerar på andra generationer av iPods har jag ingen aning om, men min kompis är numera en lycklig ägare av en iPod och jag har uppgraderat mig till en 3G iPod.