Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför långsam överföring via firewire?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-18 15:48

Hej,

Har precis inhandlat en iPod Mini + dock till min sambo och har själv en iPod 3G 20Gb. Blev förvånad över den långsamma överföringen via firewire till Minin. Det går bra mycket fortare att föra över musik till min vita iPod. Vad kan detta bero på? Lite konstigt är det..

Lite andra småsaker är klipp i ljudet om man går bakåt i menyn och ett batteri som dog rätt snabbt efter första långa laddningen. Har ännu inte kunnat testa mer, sambon är borta i veckan..

Måste tillägga att jag inte vet vilken firmware-version Minin har och glömde stoppa in cd-skivan som följde med.

  • Medlem
  • 2004-10-19 16:56

min ipod mini gick dåligt på första laddningen, men efter att nu ha blivit laddad kanske tre gånger så går den bättre. om den är nyköpt bör det väl vara vers 1.1 på firmware? kanske beror den slöa överföringen på lägre hastighet på hårdisken i minin? inte vet jag, bara en idé. ring till apple support om hacken i musiken, det är iaf inget som jag har upplevt.

  • Medlem
  • 2004-10-21 17:54

Ja batteriet verkar vara bättre nu.

Pratade med Apple, det är tydligen så att överföring via firewire går långsammare till en iPod mini än till en vanlig iPod.

långsammare hårddisk antagligen! Så att det verkar väl vettigt!

  • Medlem
  • 2004-10-21 18:23

Väldigt mycket långsammare tycker jag.. men det är ju egentligen inget problem. Funderade bara på om något inte riktigt stod rätt till..

Vad är det för hastigheter vi snackar om egentligen? Är det flera ggr snabbare än USB? Funderar ju på att köpa firewire kort.

Usb2 är ngt snabbare än firewire...

SmokeD: ja i teorin har usb2 högre tophastighet, men i verkligheten är FW snabbare.

DaveyX: inte flera gånger men kanske 30 procent

  • Medlem
  • 2004-10-22 13:20

USB 2.0 -- 480Mbps
Firewire -- 400/800Mbps

har hört att det inte går med 800 utan högst 400 med firewire (till iPod:en), därmed är det altså snabbare med USB 2.0

Ursprungligen av JoD:

USB 2.0 -- 480Mbps
Firewire -- 400/800Mbps

har hört att det inte går med 800 utan högst 400 med firewire (till iPod:en), därmed är det altså snabbare med USB 2.0

Nej... Hastigheten med firewire är mer konstant än USB2, som toppar 480, vilket medför att medelhastigheten hos firewire är högre...

precis men ingen av dem kommer egentligen i närheten av sina top värden...det är klart att det gör skillnad när man ska tanka in ett par gig musik men i övrigt så spelar det mindre roll

jag har jämfört o skicka musik till min 4g genom firewire och usb... firewire är utan tvekan snabbare

1
Bevaka tråden