Jag kör iTunes 4.7 och har tre hårddiskar till min PC laptop. En 30 GB intern, och två externa firewire-diskar från Speedmania som tillsammans utgör 400 GB lagring. Min interna hårddisk har enbart ett fåtal gigabyte utrymme för musik, så majoriteten av min musikkollektion är på en av de externa diskarna.
Mitt problem är jag har de externa diskarna ikopplade enbart hälften av tiden som jag lyssnar på musik. Följden är att iTunes flaggar 90% av min musik med en grå varningssymbol för att markera att filerna saknas när jag använder iTunes utan de externa diskarna ikopplade. Detta gör tyvärr att programmet blir svåranvänt då jag inte memorerat exakt vilka filer som finns på vilken hårddisk. Det blir en gissningslek med oddsen 9:1 att försöka lista ut vad som är spelbart och inte.
Frustrationen av att jag kan se en väldig massa musik men bara kan lyssna på några få procent av den har lett mig till att börja använda Winamp istället. Det är helt enkelt smidigare när det alltid fungerar. Jag gillar dock iTunes bättre och letar efter ett sätt att kunna återvända till programmet.
Mina frågor:
1) Finns det något sätt att konfigurera iTunes så att programmet automatiskt gömmer de låtar i biblioteket som man inte kan spela upp för tillfället?
2) I takt med att jag köper ny musik flyttar jag den från den interna disken till den externa. Detta resulterar konstant i brutna länkar. Går det att göra detta smidigare?
3) Finns det fler saker jag kan göra för att få lyssnandet att bli smidigare trots att musiken är delad på två ställen, varav ett inte alltid tillgängligt?
Uppskattar alla svar!
Mats